Avla på sto med patellaupphakning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mayflower
  • Startdatum Startdatum
M

Mayflower

Jag har nyligen köpt ett 7-årigt fullblodsto. Hon har inte gjort så mycket, men haft två föl som jag har sett och de ser fina ut bägge. Jag har inte köpt henne som avelssto, men man vet aldrig om man skulle bli sugen senare. Den förra ägaren sa att hon visat tecken på patellaupphakning under ett par tillfällen, men inte de senare åren. Hon visade inte heller ngn reaktion på böjprov vid veterinärbesiktningen. Hon röntgades dock inte då. Nu är min fråga: är det vettigt att avla på ett sto som troligen har/har haft patellaupphakning?? Är det ärftligt??? Förra ägaren sa (naturligtvis...) att det inte var det. Hon sa att om hon fick problem med det så skulle jag bara ge henne B-vitamin ett tag. Ibland vet jag inte om jag kanske blivit lite "lurad"...

Sv: Avla på sto med patellaupphakning?

Patellaupphakning och avel har vi diskuterat tidigare här. Men det finns ju olika skäl till varför de drabbas av en sådan sak. Vid boxvila och snabbt muskelbortfall kan en häst få patellaupphakning och en sådan ska man i princip kunna avla på. Men en häst som haft problem med patellaupphakning sedan ung ålder skulle jag inte använda i avel.

B-vitamin ger man extra till hästar med patellaupphakning då det visat sig kunna hjälpa till med problemen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 442
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 895
Senast: Fruentimber
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 223
Senast: Moa092
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka