Avla på spatt??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare esa
  • Startdatum Startdatum
E

esa

Är det försvarbart att använda ett sto till avel om stoet har spatt som inte kommer att "läka ut"? Stoet i fråga är nu avlivad. Hur stor är risken att avkommorna får spatt??

Sv: Avla på spatt??

Jag har ingen procentsats på hur stor sannolikhet det är, men vet att riskerna är stora. Det är ju en av anledningarna till att spatt står med på kassationslistan. I mina ögon finns det inget försvar att avla på varesig spatt eller eksem. :mad:

Jaaadu det är ingen lätt fråga.
Spatt är inte direkt genetisk (det finns alltså ingen "spatt-gen" vad man har kunnat hitta). Däremot tror man att stoets exteriör påverkar predispositionen för spatt.

Sedan är det frågan om vad för sorts spatt stoet har. Hur gammal stoet var när den fick spatt osv.

Jag har själv ett sto med broskförtunning i ena hasen (förstadiet till spatt) som hon fick vid 14 års ålder. Hon är behandlad ett flertal gånger men har inte blivit helt OK. Spatt tar lång tid att läka ut och därför tyckte jag att hon kunde få ett år på sig att vila och samtidigt bära fram ett föl till mig.
Mitt sto har två avkommor sedan tidigare och dessa har fungerat mycket bra och har inte visat några tendenser till spatt.
Dessutom var jag väldigt noga med hingstvalet ifråga om benställning och exteriör rent allmänt. Det är en chanstagning men jag tycker att det är värt risken.

Så, visst tycker jag att det kan vara försvarligt att avla på ett sto med spatt men det finns många kriterier att ta ställning till innan man fattar beslutet att avla.

Man ska ha väldigt klart för sig att mååååånga halvblod idag har spatt men som hästägaren aldrig uppmärksammar eftersom de inte får ont av sin spatt. Den "utläkta" spatten upptäcks först vid tex obduktion eller röntgen.
Därför tycker jag att man inte kan helt kategorisk säga ja eller nej till avel på spatt-ston.

/Lisa

Jag är lite kluven i frågan :confused: . Dels för att vi har ett sto som har utläkt spatt o vi har aldrig märkt av den, förän hon röntgades av en annan anledning. Sen finns det mig veterligt ingen forskning som visar varken att spatt är eller inte är ärftligt. :cool:

Jag skulle inte använda ett sto med spatt eller ta emot för betäckning med min hingst heller. Ärftligt eller inte - varför chansa?

Senast ändrad:

Min häst har en halvbror(samma mamma) som hade spatt (han togs bort 98 pga att spatten inte stannade av). Mamman har dock inte spatt, och inte pappan heller. Så när jag köpte min så kollade jag runt med en massa veterinärer om riskerna ang ärftlighet, som enligt de flesta är väldigt små. Spatt kan ju också orskaks av dålig utfodring, för lite rörelse (vilket jag tror var fallet för brodern...), yttre våld mm. Så jag har chansat helt enkelt, då jag tycker väldigt bra om detta sto och alla hennes avkommor.

Jag skulle inte chansa. Måste ju vara en anledning eftersom att det står som en defekt.

Ni som så kategoriskt avfärdar avel på spatt-ston. Röntgar ni era ston innan ni sätter dem i avel så att ni vet att de inte har spatt?

/Lisa - ngt partisk i frågan ;-)

Naturligtvis. Hur rättfärdigar du sin spattavel? Jag tycker att det inte är annat än hål i huvudet - ingen individ är en sådan stjärna att man inte kan hitta en FRISK sådan. Du gör din ras en otjänst.

Senast ändrad:

Får jag gissa på att du, Trassla, håller på med islandshästar? Där är väl spatt mer utbredd och mer problematisk för hästarna och rasen om jag har förstått det hela rätt.

Jag är halvblodsmänniska. Mitt sto gick som avelssto som ung, reds inte öht. Jag köpte henne när hon var 9 år och hade då satts igång och kommit upp till 120 hoppning på mycket kort tid. Hon var inte särskilt välriden så jag fick lägga ner mycket grundjobb på henne.
Hon artade sig väl och jag tävlade 1.10 hoppning och LA dressyr på henne med hyfsad framgång.
Hennes problem med spatten uppdagades då jag sökte vet. för ett ömmande gaffelband fram. Hon hade förmodligen sträckt sig i lerig hage och överbelastat bak när hon försökte att avlasta det ömmande frambenet.
Hade inte det hänt hade jag kanske aldrig upptäckt hennes begynnande spatt.

Hur försvarar jag mitt val att åter sätta henne i avel?
Som jag nämnde tidigare så är spattens ärflighet inte helt utredd och inget tyder på att sjukdomen är direkt ärftlig utan att det mer är en fråga om exteriör.
Spatt kan ha många orsaker och i mitt stos fall tror jag på utslitning eftersom hennes skelett ej belastades med arbete i unga år och belastades ganska hårt med arbete senare i livet (inte de bästa förutsättningarna för en hållbar häst alltså).
Hon har två avkommor sedan tidigare (den äldsta är numera 10 år) och båda har hållit mkt bra för arbete.
Jag var dessutom mkt noggrann vad gäller exteriören hos den hingst jag har valt.
Detta sammantaget så bestämde jag mig, i samråd med den veterinär som behandlade min häst, för att riskerna är acceptabla i hennes fall.

Framtiden får väl visa om det var ett bra eller dåligt val.

/Lisa

Spatt är spatt är spatt, oavsett ras. Den blir inte 'mer problematisk' för att det är en häst i ponnyformat eller en stor häst.

Jag har ingen förståelse eller sympati överhuvudtaget för att sätta in en häst man VET är defekt i avel som du gjort, det tycker jag inte är annat än rent och skärt vansinne. Lite förståelse kan jag dock ha för att man råkat sätta in en treåring i avel som sedan visar sig ha spatt, det visar sig ju inte förrän ett par år senare.

Ja, min värld är inte riktigt så svart eller vit som din verkar vara.
Jag försvarar inte allmän avel på defekta hästar på något vis men vad gäller spatt tycker jag att man får titta från individ till individ.

Det finns många olika sorters spatt och många olika anledningar till uppkomsten av sjukdomen.
Är man påläst och tar hjälp av expertis så att man har ett bra underlag till sitt beslutsfattande så tycker jag att det är helt OK. I mitt fall är jag väl medveten om riskerna men bedömmer dem som relativt små.
Tycker du att det är vansinne så får du gärna göra det, det är ett fritt land ;-)

Att hingstar kasseras pga spatt tycker jag också är helt rimligt. Hingstar får mycket större utslag i aveln än ett sto får, därför tycker jag inte att jag gör min ras någon större otjänst öht.

/Lisa

Jag håller med Trassla, det är en sak att avla på ett sto som man inte känner till har begynnande spatt, eller som i exemplet avlar på en treåring, en helt annan sak att avla medvetet på en spatthäst.

Om du ska sälja fölet hoppas jag att du talar om för köparna att stoet har spatt? :smirk:

Jag tycker inte att det finns några gråzoner vad det gäller defekta hästar i avel, faktiskt. Enligt mig har varje avlare har ett ansvar gentemot sin ras, så jag köper inte "Men bara MITT sto får ju inte så många avkommor"-argumentet.

Ska alla ston som går i avel röntgas då? Det vore väl en bra idé tycker jag men verkligheten ser inte ut så idag.
Är det mer försvarligt att köra "strutsmetoden" och avla på sitt sto utan att veta om hennes status än att avla på ett sto där man vet hennes för- och nackdelar och har tagit är välgrundat beslut till avel?

Mitt föl ska inte säljas utan ska bli min nya stjärna förhoppningsvist. Men visst, kommer det en dag då jag mot förmodan måste sälja fölet så kommer jag givetvis att tala om vilka för- och nackdelar stoet har.

/Lisa

Jag antar att de ston du ev. har i avel är röntgade för lösa benbitar, hovbroskförbening, spatt, näraliggande tornutskott mm mm?
Och om du köper häst så kräver du att modern ska vara friröntgad för ovanstående också?

/Lisa

Strutsmetoden är naturligtvis inte försvarlig, det säger ju sig självt; det är lika oförsvarligt som att avla på en defekt häst, hur 'välgrundat' beslutet än må vara.

Avlare ska givetvis vara måna om friska, sunda individer. Är de inte det kan i varje fall inte jag ta dem riktigt på allvar.

Naturligtvis röntgar jag mina ston. Likväl skulle jag inte få för mig att köpa en häst som inte var friröntgad och letar jag avelsmaterial gör jag självklart mitt bästa för att kontrollera föräldrarna.

Ja, jag kan inte säga annat än att det var väldigt seriöst. Inte många som är så rigorösa när det gäller hästköp osv.
Imponerande!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka