Avla på spatt??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare esa
  • Startdatum Startdatum
Sv: Avla på spatt??

Jag är inte helt klar i min åsikt, men tycker nog att det bör bedömas från fall till fall. Finns ju de hästar/ponnyer som får spatt av dålig utfodring/hovvård, yttre våld mm, och i det fallet tycker jag nog att det KAN vara OK att avla på hästen/ponnyn OM den har SÄRSKILDA kvaliteér. Dock tycker jag INTE att man ska avla på de individer som har fått spatt pga dålig exteriör mm, vilket verkar vara fallet hos de flesta islandsponnyerna.... Någon som håller med???

Det är ändå ganska vanligt att folk som har spattston som inte kan ridas tex, använder dem till avel.
Man kan ju fråga sig om det är bra att de bär föl om de inte kan bära en ryttare? :smirk:

Jag tror dessutom det är vanligare med spatt än många tror, många märker ju inte att deras hästar har spatt ens å hur många av de hästarna har inte avlats på?

Man vet väl inte än om det är genetiskt eller ej.Själv skulle jag inte avla på hästar med såna sjukdomar men jag kan förstå om man har en häst med symtonfri spatt som man vill ta ett föl efter för att behålla själv.

Ja det har jag gjort. Ingen spatt. Kan tillägga att jag också är halvblods människa.

Senast ändrad:

Sedan kan man ju se det från vilken spatt det är också. Spatt eller tuppspatt. Men såvitt jag vet så står inte tuppspatt på någon defekt lista. Kan iofs ändrats.

jag trodde att tuppspatt var något helt annat än spatt, att det bara hade samma ord. Kan du förklara för mig?

Tuppspatt är en rörelsestörning (funktionsstörning i "korta sidliga sträcksenan") och har INGET annat samband med benspatt (= det vi i dagligt tal kallar för spatt = kronisk artros i glidlederna), mer än att båda sitter i haserna.
*läser innantill i mina anteckningar från hovisutb - där vi fick lära oss en hel del mer än bara hoven...*

Tuppspatt ser man oxå genom att hästen rycker upp benet med tuppspatten extra högt å hastigt tex.

Hej!

Frågorna om ärftlighet eller inte, kommer nog aldrig ta slut förräns man får ett 100% svar från forskare.
Jag försöker röntga mina ston mot spatt men att röntga varje går hade blivit lite dyrt därför röntgar jag vartannat år, och än så länge har jag ej spatt på ngn av stona, om de skulle få spatt plötlsigt så får jag då ta hänsyn till ålder, smärta osv, ett sto som kanske är 18 och uppåt som plötsligt får spatt vet jag ej om jag avlat på eller ej, beror nog på hur mycket och smärtgraden. Yngre sto som fått spatt hade jag sålt eller avlivat direkt. Ridningen är också ngt man måste tänka på, kanske de blivit helt fel ridna i flera år och därför utveclat spatt, är då denna ärftlig?? Ska man kunna ha krav som att hästen ska kunna ridas fel under några år utan skador?? Inte enligt mig iaf.

Om jag ite hört helt fel så har jag också både hört och läst om att det är benställningen som är ärftlig och inte själva spatten , fast som sagt ngt svar lär ta några år innan man får veta.

Något alla borde tänka på är att även om man gör en spattröntgen och den ej visar ngt så kan spatten utvecklas bara ngn månad after röntgen, vet hästägare som haft såhär nämligen, så att avla på spattfria ston kan ibland vara svårt om spatten utvecklas efter röntgen utan att man märker ngt, ägaren jag nämnde, röntgade sin häst i februari utan vare sig tecken på spatt eller på att ngt var på G, hästen blev halt maj och röntgen gjordes i början av juni, bilderna visade så spatt. ALLA bilderna har dubbelkollats om och om igen så inget misstag har gjorts. Ni som ej avlar på spatt kanske då hade gett stoet en abortspruta eller hoppats på resorbation eller dött föl vid födseln om denna häst vart ett sto och Ni betäckt henne i april????

Nej ta hänsyn till vad hästen varit med om, åldern, exteriören och allt runt innan Ni bestämmer er för att avla eller ej på detta sto.

Jenny

Senast ändrad:

Ameo hade redan förklarat bra. Tog då bort mitt inlägg.

Senast ändrad:

jennan skrev:
Ni som ej avlar på spatt kanske då hade gett stoet en abortspruta eller hoppats på resorbation eller dött föl vid födseln om denna häst vart ett sto och Ni betäckt henne i april????

Det är en svår situation, men jag hade rådgjort med veterinär angående att framkalla abort. Hade denne avrått hade jag självklart låtit stoet gå färdigt, föla (och hoppas på ett hingstföl!) och när fölet vants av avliva stoet. Fölet hade sålts som ridhäst oavsett kön med full information till köparen.

Trassla skrev:
Det är en svår situation, men jag hade rådgjort med veterinär angående att framkalla abort. Hade denne avrått hade jag självklart låtit stoet gå färdigt, föla (och hoppas på ett hingstföl!) och när fölet vants av avliva stoet. Fölet hade sålts som ridhäst oavsett kön med full information till köparen.

Tack! Det var ett bra svar som jag är väldigt nöjd med! Var lite rädd att få ett kallt svar med att abortspruta skulle ges direkt eller hoppet om att fölet ej skulle födas levande eller tom avlivats snabbt.

Hoppas på fler sådanna svar, annars lär jag få kalla kårar eller annat!

Jenny

Senast ändrad:

I Holland har man haft stora problem med spatt bland varmblod. 1981 hade 5% av alla 3-åringar spatt, 1999 hade det minskat till 0,2%. Det beror på att alla hingstar måste vara friröntgade samt ha korrekt utformning av haserna. Det finns ett starkt samband mellan spatt och felaktig haskonstruktion. På 20 år har spatt, som varit ett stort problem, nu blivit sällsynt i Holland. Källa: Islandshästen nr 7, 2004.

Ett av mina ston fick spatt under dräktigheten. Hon var stor och tung, och hoppades att det skulle vara just det som var orsaken - men så var det då inte. Vid röntgen visade att haslederna var starkt inflammerade och deformerade, mer på ena bak, mindre på andra. Hon hade så ont så det var oförsvarbart att behålla henne utan avlivades av djurskyddsskäl året efter fölet fötts.

Detta är något man SKALL ha i tanke om man nu anser det rätt att avla på spattston.

F ö håller jag helt och fullt med Trassla.

Finns det någon statistik eller uppskattning på hur många spatthästar som avlivas/"friskförklaras"??

esa skrev:
Finns det någon statistik eller uppskattning på hur många spatthästar som avlivas/"friskförklaras"??

Det har gjorts en mindre undersökning på ca 300 islandshästar på Island.

Några artiklar om spatthästar som klarat sig och mår bra finns. Avlivning ang spatt borde finnas via försäkringsbolagen, kanske?

Det går att söka på spatt på SLU:s hemsida o se om något kommer fram. Det är det enda jag vet annars förutom detta från Holland som har gjort en ordentlig undrsökning.

Man vet ju egentligen inte vad som orsakar spatt, ärftligt eller orsakat av fel benställningar eller träning?
Jag tror det är genetiskt då jag aldrig varit med om hbl tex som haft spatt¨å de hästarna rids med bra mkt mer bakbens ansträngning än de flesta islandshästar.

Sedan kan hästen ha anlag men kanske inte får det för att man är försiktigare med att inte överanstränga den å är noga med rätt träning å uppbyggnad.
Jag tycker , med spatt samma som eksem, man ska inte avla om det är genetiskt, tycker inte det är rätt mot individen.

Sedan vill man ju inte fortsätta att sprida dessa sjukdomar vidare om de är ärftliga.
Hade jag vetat, om jag hade ett sto med spatt, att denna häst har fått spatt då den blivit fel tränad när den var yngre å den inte lider så skulle jag kunna tänka mig att avla på den.

Jag tycker det är skrämmande att just islandshästar har så mkt hälsoproblem som spatt å eksem.Alla tycker det är en så sund ras men det kan jag verkligen inte hålla med om, har inte varit med om några andra raser som haft så mkt vanliga sjukdomar som islandshästar. :eek:

Jag glömde skriva att jag tycker du tar ditt ansvar genóm att röntga dina hästar å sånt behöver inte krävas varje år, man märker , om man är uppmärksam, att hästen börjar gå annorlunda eller får lite mer problem med benen tex, då kan det vara bra att röntga.

Visst kan en häst få spatt efter röntgen, bara för att man röntgar en 8 åring ua så kan den ju utveckla detta senare så det är inga garantier.
Om man avlar på en spatt häst ngn gång tycker jag inte är så farligt å speciellt när man inte visste om det, men att bygga hela sina avel på spatthästar är enligt mig oacceptabelt.

Jag tycker det är skrämmande att just islandshästar har så mkt hälsoproblem som spatt å eksem.Alla tycker det är en så sund ras men det kan jag verkligen inte hålla med om, har inte varit med om några andra raser som haft så mkt vanliga sjukdomar som islandshästar

Att Islandshästen fortfarandet tillhör en av de mest skadefria hästraserna tycker jag att den lägre försäkringspremien bevisar. Spatt och eksem finns bland alla raser. Kanske inte lika utbrett bland halvbloden men de har ju andra "problem". Eksem finns bland alla raser och speciellt hos Ö-raser (som kommer från öar eller ett liknande landskap) Jag tror att man upplever det som att Islandshästarna har mer eksem och spatt än andra raser för att vi pratar så öppet om det. Vi annonserar ut att hästen har eksem eller inte. Det är mycket sällan man ser en shettis, frieser eller russ annonseras ut med eksem. Detta trots att det inte är ovanligt bland dessa raser.

Att halvbloden skulle ridas med mer bakbensaktivitet än Islanshästarna är ju löjligt att påstå. Hur många halblod arbetar i det många anser rätt form? Hur många Islandshästar går i det många anser rätt form? Jag skulle tro att det är lika många eller snarare lika få! De flesta halblodsryttarna rider inte sina hästar i "korrekt" form och med korrekt bakbensaktivitet - precis som Islandshästryttarna.

Antingen har jag haft tur eller så rider jag bra :D :p för ingen av mina Islandshästar genom åren har haft eller har spatt! :banana:

Mvh Åsa

Nu blir jag väll halshuggen.
Mitt sto som jag tog ett föl på har spatt.
Men jag vet oxå när spatten har uppkomit och efter rådfrågande från vet (som sa att hon inte har några extriöra fel som kan ha orsakat eller förvärat spatten).
Jag vet inte häller om higsten jag har använt kommer att få spatt i ett senarae skede i livet (hingsten var 5år när jag bätekte).

Om nån vill veta hur min häst fick spatt så var det när hon stog uppbunden utanför stallet och kastade sig så hon drog med plankan hon sat fast i ut i hagen och plankan slog henne mycket kraftigt på rumpan och bakbenen så hon fick en massa sår och ett av dom djupare såren var på höger has (där hon har spatten) så när dätta läkte i hopp blev det en förendrig i hasen som vet kallar spatt.

Jag valde att ta ett föl efter henne trots detta då jag VET att det är frågan om ytre våld, skulle vara interesant att höra vad ni tycker.

Hon reds/rids ´nu vanligt utan att känna av spatten, och hon betäktes av en annan andledning som är privat.

Jag skulle inte avla på ett sto som jag inte vet var spatten kommer i från.

Jag har också avlat på ett sto med artros i hasen efter en skada, i hennes fall ett benbrott innan hon fyllt tre år. När det läkt ihop såg det nästan ut som utläkt spatt, dvs lederna växte igen. Islandshästar "hinner" aldrig få utläkt spatt som tre-åringar, så att det är orsakat av benbrottet råder inget tvivel om.

Det enda som bekymrar mig med det är att man inte kan utesluta att hon skulle fått vanlig spatt på det benet när hon blivit äldre :crazy: Men det andra bakbenet har ju hållt sig OK trots större belastning så jag hoppas hon inte är disponerad OCKSÅ.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V