Sv: Avla på en fånghäst?
Det är väl upp till var och en. Man får väl titta på varför just den hästen (troligtvis) fick fång och väga för och emot.
Jag fick föl i år efter ett sto som fick fång i vintras. Det visste jag ju inte när hon betäcktes förstås och hon är inte heller den typiska fånghästen, så det var totalt oväntat. Dock kommer jag inte att betäcka henne igen.
Det finns så många bra ston och jag anser att dom ska vara okomplicerade och friska så att säga, någon annan gör säkert en annan värdering. Men det är inte en lätt avvägning, särskilt med tanke på vilket otroligt bra föl hon fick!
Jag skulle eventuellt gjort en annan bedömning om det var ett extremt meriterat och välstammat sto, särskilt om hon tidi´gare hade framgångsrika friska avkommor och om jag trodde att fången var en engångsföreteelse så att säga. Mitt beslut att låta bli att avla mer på detta sto är delvis pga att man inte vet hur arvbarheten är mer än att det verkar finnas, och att jag inte vill utsätta henne för att bli sjuk samtidigt som hon är dräktig igen -risken finns ju tex att man måste avliva pga att dom inte kan bära upp tyngden på sina hovar, och en massa andra saker.
Jag skulle inte döma någon annan för att göra en annan värdering dock, sålänge det inte var ett sto som haft fång och varit dålig flera gånger trots bra skötsel.