Sv: Avla på 2-åring
*kl*
Vi betäcker våra ston tidigast som treåringar och det är inte alla som känns tillräckligt mogna som treåringar heller och då blir det senarelagt ett eller några år, men nu håller vi på med kallblod och ponny som både växer o utvecklas långsammare än många varmblod.
Skulle aldrig betäcka ett tvåårssto av någon ras och jag tycker inte att de som gör det gör rätt, men det är ju så klart upp till var och en. Tycker dock av det som man hör (men man ska ju inte tro på allt man hör och man hör ju inte allt) att det är mer problem med de som fölar som treåringar än de som är äldre, när det gäller problem med att ge di, knyta an till fölet osv, procentuellt alltså, för problem kan ju alltid uppstå. Värst tycker jag att det är när man har ston i kontinuelig avel som uppenbart inte gillar att vara dräktiga/ha föl, ston som är elaka till eller stöter bort sina föl, det tycker jag inte är rätt mot varken sto eller föl. Innan första fölet så vet man ju inte, men när ett sto fått flera föl o det är samma sak, tycker jag man får börja tänka till om inte förr..