Avla på 2-åring

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Toscanova
  • Startdatum Startdatum
T

Toscanova

En bekant ska låta betäcka sitt sto i år och hon är född 2009.

Vad tycker ni om det?? Själv tycker jag att det är som om ett människobarn ska bli mamma redan som 12-åring ungefär..

Lite kul att veta! När tycker ni att man tidigast betäcker stoet?

Sv: Avla på 2-åring

Trots att jag vet att det är vanligt och "normalt" att betäcka treåringar kan jag tycka att det är lite väl tidigt för vissa individer, och vid två års ålder- nej, där går absolut gränsen!

Inget jag skulle välja, men det förekommer ju och kan gå bra. Har just köpt en treåring, islandssto iofs, men hon är så sen och unghästig i kroppen än att betäckning får vänta.

Känner en uppfödare som låter betäcka alla sina tvåårsston. Lite galet kan jag tycka, men är väldigt sällan det är probem. Förra året var en de första gångerna som ett av treåringarna inte ville låta sitt föl dia. Men det kan lika gärna hända ett äldre sto.

Jag skulle själv aldrig välja att betäcka en tvååring, men jag tror faktiskt inte att det skadar hästen.

Så ni tycker det är okej att hon gör det?

Finns det ingenting som kan skada stoet eller liknande?

Jag är rädd att det händer henne något eller att det inte går som det ska och blir ett friskt föl.

Det kan bli problem med fosterförsäkring då de gäller på ston som fyllt tre år. Tror dock inte det är några problem med vet vårdförsäkring och det är ju det man vill ha om något skulle gå galet. Jag skulle nog kunna tänka mig att göra det, vet folk som gjort det och det har gått bra vad jag vet.

Så ni tycker det är okej att hon gör det?

Finns det ingenting som kan skada stoet eller liknande?

Jag är rädd att det händer henne något eller att det inte går som det ska och blir ett friskt föl.

Det handlar ju även om hur utvecklad 2 åringen är och betäcker man en 2 åring så gör man det senare på säsongen inte nu i Maj .

Mia

Vi har väl betäckt tvååringar ett tiotal ggr och har inte i något fall upplevt något negativt med det, problemet ligger i att man inte får visa treåriningar på trårstest med föl vid sidan.

Jag har ingen erfarenhet när det gäller att avla på 2-åringar men tror inte det är någon fara.

Någon skrev att det handlar om hur utvecklad hästen är. Hur ser man om den är tillräckligt för att avla på?? o.O

Jag tror till och med att det finns lag om att inte utsätta en unghäst för detta.
Denna fråga var uppe för väldigt mångaa år sedan i SAHF, och jag fick ett intyg ifrån Chefs vetrinären på Helsingborg hästsjukhus, där man strängt INTE rekommenderade att betäcka ett två års sto.

Jag skulle vilja ställa frågan till er som gör detta, vad vill ni uppnå med att betäcka ett två års sto?
Seminerar ni stona då, eller är det naturlig betäckning som gäller?

Nja, att det inte skulle vara tillåtet har jag svårt att tro. Det man vill uppnå är ett snabbare avelsresultat, möjligheten att få ut stoet snabbare på tävlingsbanan. Men som Per K skriver försvinner möjligheten att få diplom på treårs och stoet får inte tävla årgångschampionat som fölsto om hon fått föl som treåring.

De ston jag vet som är betäckta som tvååringar har blivit seminerade.

Undrar mest vad man vill uppnå. Man har ju ingen aning om ifall stoet har egenskaper som man vill avla vidare på, eftersom hon inte är klar ännu. Hon kanske har nedärvt någon sjukdom eller vad som helst, som man inte vill avla vidare på, men det är ju omöjligt att veta. Tycker det är helt absurt att ta föl på både två- och treåringar.

*kl*

Vi betäcker våra ston tidigast som treåringar och det är inte alla som känns tillräckligt mogna som treåringar heller och då blir det senarelagt ett eller några år, men nu håller vi på med kallblod och ponny som både växer o utvecklas långsammare än många varmblod.

Skulle aldrig betäcka ett tvåårssto av någon ras och jag tycker inte att de som gör det gör rätt, men det är ju så klart upp till var och en. Tycker dock av det som man hör (men man ska ju inte tro på allt man hör och man hör ju inte allt) att det är mer problem med de som fölar som treåringar än de som är äldre, när det gäller problem med att ge di, knyta an till fölet osv, procentuellt alltså, för problem kan ju alltid uppstå. Värst tycker jag att det är när man har ston i kontinuelig avel som uppenbart inte gillar att vara dräktiga/ha föl, ston som är elaka till eller stöter bort sina föl, det tycker jag inte är rätt mot varken sto eller föl. Innan första fölet så vet man ju inte, men när ett sto fått flera föl o det är samma sak, tycker jag man får börja tänka till om inte förr..

Vad man vill uppnå är att man kan få stona i aveln tidigare, och vad det gäller naturlig betäckning eller semin så har vi seminerat en gång resten naturligt och det har genom åren betäckts en del främmande tvååringar här och vad jag förstår så har inte det inte varit problem där heller, som exempel så fölade Ratina Z som både 3- och 4-åring innan tävlingskarriären, utomlands inom travaveln betäcks tvååriga ston som skall in i aveln utan tävlingskarriär redan som tvååringar. Och skulle man gå tillbaka till när hästarna var vilda så vore det ju konstigt om inte tvåårsstona blev betäckta

*delvis knapplån *

Men att pålle inte får Diplom som 3 åring spelar väll inte så stor roll ? Det kan den ju få som 4 åring på kvaliten .

Sen behövs ju inte Championaten skjutas upp eftersom man inte misst något år ?

Eller blir det andra konsekvenser som man inte tänker på ?

Mia

*delvis KL*

Tycker inte det är något fel i att avla på 2åringar en ridhäst ska ju inte tränas fören den är 3-4 år så varför slösa bort tiden på ingenting?

Kan det vara en bra idé att avla på 2-åring så man sedan kan börja rida dom när dom är 3?

Alltså då slipper man skjuta fram utbildningen tills dom är 4.

För det första finns det ingen som helst anledning till att betäcka/seminera ett två års sto.
Hon är i växtfas, och behöver den tiden för att kunna mogna och utvecklas på ett normalt sätt.

Att vara dräktig är ingenting enligt många här, men det är en långtid med en ordentlig börda att bära på.

Tycker att det är himla oansvarigt utav semin stationerna att seminera så unga hästar, kan man inte/ eller vill man inte vänta, KÖP er ett avelsto i stället.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Piaff
·
Fritid Min mamma fyller år så vi ska till Gotland i början på mars. Vad gör man där den tiden? Tips på bra boende? 2 äldre jag och min syster...
Svar
6
· Visningar
384
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025