Avla på 2-åring

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Toscanova
  • Startdatum Startdatum
Sv: Avla på 2-åring

Jisses vilka heta känslor. Jag antar att du är medveten om att det är rätt erfarna uppfödare som svarat i tråden?

Kan nog hålla med dig där :D

Vissa i tråden är väldigt principfasta utan större inblick ;)

Vi har haft en fölmärr som tjuvbetäcktes som två åring.

Karriären flyttades fram och efter det så knatade hon in strax under 700.000 och landande på rekordet 13.2

Hon mådde inte dåligt att ha föl vid sidan i så ung ålder.

Man kan inte säga varken si eller så.
Vissa märrar är välväxta vid två års ålder och andra ser ut som om dom skulle vara ett år yngre.

Skulle tro att t.ex. fullblod är sådana som hamnar ofta i fölboxen som tvååringar.
Och även travare för den delen.

Men har man halvblod, kanske av äldre stam, ponnyn och diverse kallblod så kanske tvåårsdebuten är lite väl tidig.

Men som Symphonie här såga samtliga uppfödare som har satt in tvååringar i aveln är bara fjantigt..
Lite bättre argument och bevis på att "vi" som har seminstationer och petar in tvååringar i spiltan är dumma i huvudet vore ju inte fel.

AM

*kl*

Jag skulle säga att det är ett bra mycket större problem med ston i aveln som aldrig borde vara där, oavsett ålder, än de 2-års ston som eventuellt blir betäckta.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Piaff
·
Fritid Min mamma fyller år så vi ska till Gotland i början på mars. Vad gör man där den tiden? Tips på bra boende? 2 äldre jag och min syster...
Svar
6
· Visningar
384
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna