För att få hästar som håller, dvs halvblod av gamla typen... det skulle jag vilja avla, men är inne på att köpa in halvblodsston av gamla typen med gamla stamtavlor för att sen korsa med tex en lugn ponnyras. alltså en avkomma som blir runt 155-160 hög ,stabil men inte tung och med ett lugnt psyke.... Borde inte ridskolor tycka det vore intressant och även familjer som letar familjehästar? en halvblodshingst av den typen finns ju inte vad jag kan hitta,och så blir det betydligt dyrare med seminering av en sån häst vilket påverkar priserna... på detta sättet kan man hålla nere priserna lite, mot att man vet att avkomman ifråga inte blir en stjärna på hög nivå. Men på ngt sätt känns det fult att avla korsningar, många är emot det... men med tanke på alla ridolyckor idag så tror jag att orsaken är att alla ponnier och hästar är avlade för att bli snabba och bättre i tex hopp/dress/fältt...vilken resulterar i för högt blod, alltså blir de nerviga.... det gamla stuket från 70-80-talets avel behöver komma tillbaka till oss vanliga ridsugna människor utan tävlingsambitioner.... få höra era synpunkter, vilka raser vore bra att korsa ?