*ävla gravmaskinist!

shlubberdubb

Trådstartare
Vi har två hundar här. Den senare är en valp från den äldre och problemet vi har nu hade vi inte förr. Hund*äveln gräver hål i HAGEN! Lagom stora för en hov att trampa ner i samt lagom djupa att knäcka dom i skenbenen. Precis vid ästarnas stigar samt vid platser där de lägger sina högar och längs med staketlinjen.

Nu har jag avkrävt av hundens matte (min kära moder) att hunden numera ALDRIG får vara lös på gården utan uppsikt. Och då menar jag hundra procent uppsikt. Inte lös medans man gör något annat. Bara lös om man håller på och tränar lydnad (vilket aldrig görs), tar en promenad etc.

Jag är fullt medveten om att hunden är grymt understimulerad. Matte har kryckor och gåstol och är inte konsekvent med ledarskapet. Det är väldigt dålig inkallning på kräldjuret. Lina inskaffades i våras för hunden rymde jämt och ständigt och drog med sig sin åldrande mor med artros.

Jag har påpekat att vad som skulle vara bra för den hunden är att utbilda den till servicehund. Hon är grym på att öppna dörrar, så dessa måste vara låsta, annars sticker hon. Gillar att plocka upp grejer etc. Men för min del känns det som att tala för döva öron.

Slå upp ett staket runt trädgården är ett förslag, men då den gräver kommer den snart gräva sig ur det, så vida inte staketet grävs ner en bit.

Har någon annan förslag på vad som kan göras för att få bukt med det här? Att lämna bort hunden är inte ett förslag som kommer accepteras, det kan jag säga direkt.

Det är en stor vallhundskorsning med 50% jakthund i sig. Och massa annat.

*suck*

Sv: *ävla gravmaskinist!

Inhägnad hundgård med nät under hela botten ca 30-40 cm ner under marken hindrar ju hunden att gräva sig ut därifrån och den kan ju vara där när den är ute utan uppsikt, men för att komma till roten av problemet, så behöver hunden få mental stimulans och jobbas med!

Sv: *ävla gravmaskinist!

Inhägnad hundgård med nät under hela botten ca 30-40 cm ner under marken hindrar ju hunden att gräva sig ut därifrån och den kan ju vara där när den är ute utan uppsikt, men för att komma till roten av problemet, så behöver hunden få mental stimulans och jobbas med!

Jag är så helt med dig på detta med den mentala stimulansen. Något jag tjatat om i ett år. Syster yster försöker men går då och muttrar "det är inte min hund - inte mitt ansvar - jag ville inte ha den". Det är syster yster's hund som är mamma till grävmaskinisten. En tjuvbetäckning med grannens jakt hund. (numera kastrerad jakthund).

Själv har jag inte tid. Syster yster är på sjukhus och jag har hand om hennes hästar utöver mina egna samt att jag jobbar. En av hennes är en unghäst som skall sittas in och börja sin utbildning till ridhäst. 2 ska ridas. den fjärde är i full pension men ska ju pysslas med också.

Det gicks några gånger på valpkurs. Det tittas intensivt på programmet "mannen som talar med hundar". Det går in genom ena örat, ut genom det andra med ett bifall från matte om att hunden är bortskämd och i behov av mental stimulans. Men bifallet följs inte upp.

Snacka om moment 22.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka