Avla eller inte?

Kirie

Trådstartare
Funderar på att ta ett föl efter mitt sto. Är dock osäker på vad mitt sto 'tillför aveln' och undrar hur ni hade resonerat. Värnar om min anonymitet så tyvärr blir det inga bluplänkar eller bilder.

Hoppstammat sto med gröna papper. Född -94, frisk och fullt igång. Placeringar tom 1.30. Fått en avkomma -01, startad och placerad 1.40 i år, kapacitet för mer. Trevlig och arbetsvillig. Ok exteriör, bra ben men dålig halsansättning. Bra skritt, dålig trav och ok galopp.

En ev avkomma skulle bli min nya häst. Jag hade letat efter en dubbeltalang som kan ge lite bättre gångarter men som har ett stabilt temperament. Hade valt en äldre beprövad hingst. Är inte ute efter att skapa en grand prixhäst utan en kompis till mig, hobbyryttare på msv c-nivå som både tränar på banan och rider ut i skogen.

Naturligtvis är det av sentimentala skäl jag vill ha en avkomma men samtidigt tror jag faktiskt att det kan bli en bra hobbyhäst, inte bara för mig utan som även skulle kunna gå att sälja om vi inte passar ihop.

Är jag helt ute och cyklar när jag resonerar så? :confused:

Sv: Avla eller inte?

Det låter som att du har ett sto som dugit till något och det är en bra grund. Att hon blivit så gammal och är frisk är positivt, negativt kan vara att hon kan ha svårade att bli dräktig och få ett föl som blir mindre och kanske ha mindre mjölk. Det behöver inte alls bli så, själv har jag ett sto som fick sitt första föl som 16-åring och det sista i år som 21, fölen har blivit större allteftersom och mjölken räcker.

Vad gäller hingstar så kan du försöka titta på avkommor till hingstar du gillar och se om du gillar avkommorna också. Hip Hop är hopphingst som ger bra gångarter och trevliga avkommor, Heslegårds Rubin ger bra gång, bra temperament och halsansättning men jag har ingen aning om fall de kan hoppa. De är exempel på beprövade hingstar som jag själv gillar.

Är hingsten till avkomman hon har fortfarande i avel och du tycker att den är lyckad kan det vara något att gå efter.

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Avel Jag försöker följa med i diskussionerna om svensk avel, försöker lära mig av de som kan (de som hållit på länge) med avel. Har förstått...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 253
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025