Avkommor till Zuidenwind

Hoppla

Trådstartare
Jag har letat runt nätet men inte hittat så mycket information om hur avkommorna till Zuidenwind blivit. Någon som vet? Lämnar han stort/litet? Psyke? Hovkvalite?
 
Jag är stallkompis med en 3-åring e.Zuidenwind, hon verkar bli runt 167 cm och enligt mig inte särskilt elegant i modellen (lågställd, "älgaktigt/kantigt utseende", grovhugget huvud, rör sig ytterst mediokert) och är inte heller på något sätt uttrycksfull eller vacker. Vanlig brun häst, typ - verkligen ingen vidare reklam för Zuidenwind, om du frågar mig. Hon är av den lugnare sorten och var väldigt lätt att rida in, men surar ganska ofta till och sätter sig på tvären.

Sen har jag sett ett flertal andra unghästar efter honom när jag har tittat på saluhästsidor, och då är de flesta snyggare än min stallkompis, men tycker överlag att de rör sig ganska medelmåttigt. Eller så är det medelmåttorna som folk vill sälja så de är dem som jag har sett ;)
 
Jag har ridit en lite, han är 5 i år och coolare häst får man leta efter. GENOMSNÄLL... verkligen SÅ klok...
 
Jag har en 3-åring ue: Walt Disney.
Hon är just nu ganska liten, men född i slutet av juli så det kommer nog. Räknar med att hon blir ca 165, hon är 158 cm nu. Trevlig och väldigt klok. Men finns en del nerv i henne, på ett bra sätt. Fin överlinje, och har haft ända sen hon var föl även om den nu som växande unghäst inte syns riktigt lika fint, men fortfarande väldigt mkt nacke, rygg och rumpa för att vara en växande unghäst som är 5 cm högre bak än fram... Bra skritt, traven är hennes bästa gångart med mkt bakben medan galoppen nog kan räknas som sämst då hon har lite väl raka framben, det kommer dock från mamman som galopperar på samma vis fram...
Hennes hovkvalite är bra, men hon är opererad i ena framhoven efter en chipfraktur så den fram har varit lite sämre innan än resterande hovkvalite





 
Senast ändrad:
Jag har också sett avkommor med varierande kvalité. Hingsten i sig verkar väldigt trevlig, skulle dock vilja se lite nyare filmer på Youtube... ;)
 
Vi har en sån i stallet. Mamma PRE. Otroligt känslig dam (mamma dock väldigt känslig som ung), lågställd och verkar ha korta framben. Väldigt bogfri men rör sig nu som 4-åring oinriden inte jättebra. Otroligt vackert huvud och häftig hals dock :love:
Fick ett föl förra året efter Highcruiser som rör sig väldigt fint och även hon otroligt vacker.
 
Har sett många tycker jag, de har ju varit några stycken i varje årskull på breeders tycker jag. Han verkar ge väldigt olika, även när man ser till modern och vad hon gett. De varierar ordentligt i mitt tycke. Stora och små, ädla och kralliga, elektriska och lite smålata. Men de rör sig ju överlag lätt och dansant. Bra galopp, inte alltid lika bra trav och bra skritt. Kan inte svara för hur de är att rida men de jag känner har varit lite kluriga att få med på tåget. Lite bakskygga, lite känsliga och orolig, men bara de fått förtroende verkar det inte vara nåt. Alla har varit snälla och mysiga att ha att göra med.
 

Liknande trådar

Avel Jag söker avkommor till mitt sto som stått som avelssto i Danmark. Jag har sökt på alla sätt jag kommer på efter dem men hittar inget...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: KattenJ
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Ajda
·
Hemmet Jag dricker mängder av te. Dels för att jag tycker om det och delvis för dethjälper mig att få i mig de 2,5 liter vätska vården...
Svar
9
· Visningar
681
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
454
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp