Avföring lös

Maria_81

Trådstartare
Hejsan!
Jag flyttade precis hem min häst till mig och har märkt att han är orolig i magen, när jag tex tar in honom i boxen eller stallgången och han bajsar så brukar första bajshögen se ganska fast och fin ut men sen blir han lite nervös och stressad och då slutar det nästan med kobajs löst. :( Det är löst men samtidigt mkt vätska som sprutar ut. Pluttarna i boxen ser fullt normala ut när jag mockar, så vad tror ni det kan vara? Miljöbytet? Foderbytet?
Har ni några bra tips till oss? :)
(har kollat mask)

Hejsan!
Jag flyttade precis hem min häst till mig och har märkt att han är orolig i magen, när jag tex tar in honom i boxen eller stallgången och han bajsar så brukar första bajshögen se ganska fast och fin ut men sen blir han lite nervös och stressad och då slutar det nästan med kobajs löst. :( Det är löst men samtidigt mkt vätska som sprutar ut. Pluttarna i boxen ser fullt normala ut när jag mockar, så vad tror ni det kan vara? Miljöbytet? Foderbytet?
Har ni några bra tips till oss? :)
(har kollat mask)

Jag skulle typ sätta en månadslön på att det helt enkelt är stress.
Det är inte ovanligt eller konstigt att hästen blir stressad i en ny miljö, och då brukar koblajan komma som ett brev på posten.
Så länge bajset i övrigt verkar normalt skulle jag ta det lugnt :)

Jag skulle typ sätta en månadslön på att det helt enkelt är stress.
Det är inte ovanligt eller konstigt att hästen blir stressad i en ny miljö, och då brukar koblajan komma som ett brev på posten.
Så länge bajset i övrigt verkar normalt skulle jag ta det lugnt :)
Hur länge ska man vänta ut det så att säga? En vecka eller så? Innan man börjar göra åtgärder. :bow:

Är det bara en del av bajset som är väldigt löst och han dricker tillräckligt kan du nog vänta en vecka om hästen i övrigt verkar ok. Men om han är helt ny hos dig kan du ju dra ner ordentligt på kraftfoder och ge mer grovfoder. Försök också att undvika sånt som utlöser stress så här till en början. Och motionera honom ordentligt utan att ställa för mycket krav.

Är det bara en del av bajset som är väldigt löst och han dricker tillräckligt kan du nog vänta en vecka om hästen i övrigt verkar ok. Men om han är helt ny hos dig kan du ju dra ner ordentligt på kraftfoder och ge mer grovfoder. Försök också att undvika sånt som utlöser stress så här till en början. Och motionera honom ordentligt utan att ställa för mycket krav.
Jag har ridit honom i över 1 år innan flytten så det är bara miljöombyte. :)
Och jag tycker ändå att han finner ett sorts lugn men det är så länge hans stallkompis står med i stallet, är han ensam med bara mig så blir han ganska stressad och bufflig, skriker gärna hela tiden efter kompisen. :(
Vill tillägga att han har näst intill fri tillgång på grovfoder, ger dom massor på morgonen och sen på eftermiddagen när jag kommer hem från jobbet vid 17 tiden så ger jag dom mer men det finns oftast kvar från morgongivan och sen givetvis rejält under natten, dom står dessutom på halm och halmpellets i boxen så dom har att plocka i det under natten. :D
Men jag får vänta ett tag till och se då om det blir bättre i lilla magen och om stressen successivt lägger sig. :)

Om du bara har en kompis i stallet och han är van att ha sällskap av flera hästar är det ju inte underligt att han blir nervös när han blir lämnad själv. Sånt måste tränas successivt. Kan du ordna så att han slipper vara själv en tid och sen börja med korta pass på egen hand?

Enligt min veterinär är grovtarmsinflammation väldigt vanligt vid den här tiden på året. Det märker man bland annat genom att hästen får diarré samt feber. Min gissning är att din häst är stressad dock men det kan vara bra att hålla koll på tempen för säkerhets skull. Det är också bra om det går att lösa så att hästen inte behöver äta silage och liknande från marken i hagen, och riskera att få i sig smutsig sand/jord. Se också till att din häst får hygieniskt hanterat foder men det gör du säkert redan.

Om jag förstod det rätt är det jobbigare för hästen att smälta kraftfoder så då är det bättre att öka grovfodergivan, och ge grovfoder ofta, och undvika kraftfoder till magen är stabiliserad.

Liknande trådar

Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 356
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 459
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 459
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?