Avelsvärdera sto?

Narcissa

Trådstartare
Jag har köpt ett danskt varmblod som ska ingå i vår avel. Hon har ju såklart inte gått något test i Sverige då.
Finns det något sätt att avelsvärdera henne?
 
Om hon haft föl i Danmark som registrerats i DV så är hon garanterad kårad (avelsvärderad) där. Resultaten ska gå att hitta på HesteData.

Har dock ingen aning om en dansk kårning är avelsmeriterande inom SWB.... Men bra info för dig som uppfödare oavsett.
 
Hittade även detta på ASVHs hemsida
"Rådgivande exteriörbedömning av ston
De flesta lokala avelsföreningar kan ordna rådgivande exteriörbedömning av ston i samband med andra bedömningar. Kontakta lokal avelsförening. Kontaktuppgifter finns under "Organisation" - "Medlemsföreningar"
 
Hittade även detta på ASVHs hemsida
"Rådgivande exteriörbedömning av ston
De flesta lokala avelsföreningar kan ordna rådgivande exteriörbedömning av ston i samband med andra bedömningar. Kontakta lokal avelsförening. Kontaktuppgifter finns under "Organisation" - "Medlemsföreningar"
Åh så trevligt! Det ska jag ha koll på.

Stoet har inte haft föl innan. Inte vad jag vet iaf.
 
Förr kunde man iallafall avelsvärdera sitt sto i samband med fölvisning
Jag anmälde mitt sto till exteriörbedömning när vi var på fölvisning med hennes föl 2015. Poängen från den samt hennes tidigare prestationer gjorde henne till *selektionssto.
Det kanske går att göra så med en import också?
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
461
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Få har det nog gått förbi att det till helgen vankas Global Champions Tour på Stockholm stadion – ett tillfälle då många världsstjärnor...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 406
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp