avelsutfall.

Mammadutt

Trådstartare
en liten fundering.

En Ori n (orientalhona) som paras med en Sia d (siameshane)... vad blir det för möjliga avkommor om

Ori n har mor: Ori b far: Ori n

Sia d har mor: Sia n far: Sia h

haha någon som kan fundera ut det? haha :D

edit= skrev helt fel, sorry :o NU ska det va rätt :o

Vi vet att den svarta honan bär på anlag för choklad.

Svart hona + Creme hane ger:

Brunsköldpaddsfärgade honor
Svarta hanar

Detta är det enda du med säkerhet kan få av en sådan kombination.

För att få chokladsköldpaddor och chokladhanar så krävs att hanen bär på anlag för choklad.

För att få blåsköldpaddor och blå hanar krävs att honan bär på anlag för dilution.

För att få lilasköldpaddor och lila hanar krävs både och (dvs choklad och dilution hos bägge föräldrar).

Sedan finns ju möjligheten för maskade avkommor. Då krävs det att honan bär på det anlaget, och det kan hon endast göra om hon har någon SIA bakom sig. Och inte ens då är det säkert, men chansen finns.

När jag svarade stod det minsann SIA d där det står SIA h nu....

I alla fall, om hanens (röd? är inte e creme?) mor är chokladsköldpadd så kan det förstås bli chokladsköldpaddor och chokladpojkar också.

Jag var väl lite snabb med att svara... :D
Men alltså, skoldpaddor och chokladsköldpaddor, svarta och choklad är vad du kan få. Sen finns möjighet för alla de som jag nämns ovan, om anlagen finns.

Ori n's mammas stamtavla här
Ori n's pappas stamtavla här

Sia d's mammas stamtavla här
Sia d's pappans stamtavla här

Jag vart tillfälligt förvirrad och fick allt fel tidigare sorry. Detta är korrekt. Honan i fråga (Ori n) finns ej ännu, men jag är nyfiken vad det skulle kunna bli om jag använde mig av Sia d som far till framtida avkommor.

Ja, mamman hade ju SIA bakom sig på både mammans och pappans sida, så chansen att hon bär på maskanlag är hyfsat stor.
Dilutionsanlag fanns där bakom också, så det finns chans för blått och lila också.

det kan med andra ord bli allt möjligt :cool:

hoppas det ploppar ut en Ori n åt mig och att Sia d blir avelshanne :D (det gäller att va ute i tid :D )

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 236
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 391
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 686
  • Artikel Artikel
Dagbok ...sju dagar i veckan... Frukostkaffe och sen försöka vika i sär lite kartonger så de tar mindre plats när jag motar ut någon med dem i...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka