Avelssto som "strandar"...

eigollet

Trådstartare
Ja, precis som det låter.... Vi har ett sto som ska föla inom en vecka som "strandade" i boxen härom dagen, dvs blev liggande nästan en timme och inte kunde ta sig upp. Trots ordentlig tjock vattnad spånbädd i botten + halm i boxen så går hon igenom till golvet i sina försök att resa sig och får inte fäste för sin tyngd. Hon är en redig halvblodsdam på 176 cm och verkligen gigantiskt stor i sin dräktighet. Några fysiska problem finns inte, hon är bara enormt klumpig och tung!
Nu är jag livrädd för att det ska hända igen och att vi inte får upp henne.
Vad kan man göra? Det är ju fortfarande kyligt på nätterna och jag är inte glad åt att låta henne föla i hagen. Det är dessutom en inackordering och ägaren ville absolut inte låta henne vara ute och eventuellt föla.
Men det kanske är enda möjligheten?
Tacksam för svar!

Sv: Avelssto som "strandar"...

Ifjor hade vi ett av våra sto som inte kunde resa sig efter förlossningen, det var en lätt förlossning och hennes fjärde föl. Insåg snabbt att det var något fel och ringde vet. Tack vare vet som gav henne mediciner och dropp, och vänner (som turligt nog var hemma hos oss) fick vi efter tre timmar upp henne med hjälp av rep under henne. Vi var 8 st för att få upp henne.

Vi var inte långt ifrån att riva den ena stallväggen o hämta någonslags lyftare för att få upp henne.

Jag hade absolut låtit henne föla ute, annars får ni försöka sätta upp nån vinsch i taket för att kunna lyfta henne.

Ja, det där är ju min mardröm...
Lutar åt en övertalningskampanj med ägaren.

Till och med den trögaste ägare bör ju fatta att ett sto som har svårt att resa sig inne lätt bryter ett ben när den ska kravla upp?

Alternativet, att låta henne vara ute dygnet runt, har väl inga nackdelar?
När fölet är fött, så tar man in dom.

Kan det bli enklare? :confused:

Vissa har en skräck för att ha djuren ute, fråga mig inte varför.... ;) För min del spelar det mindre roll, klart det är bökigare att ha översyn ute nattetid (tips för det?), men det går ju och i det här fallet börjar det kännas som det enda alternativet.

Senast ändrad:

Ur hygienisk synpunkt är det ju bättre med utomhus-fölning, det kanske kan vara ett argument som hjälper?

Nog borde risken att hon kan bryta sönder sig duga som argument åt ägarna?????

Du bör nog göra klart för dom att du har absolut ingen ansvar om det händer nåt i boxen..

I övrigt är det frågan om du inte skall lägga ett tjockt lager grus i botten på boxen. Och därefter spån och halm eller hur du gör.

5-6 cm grus räcker.
AM

Mitt sto fölade ute i gräshage och det gick hur bra som helst. Det är mer hygieniskt och bättre plats.
Hon hade en stor ligghall med mycket halm, men valde som sagt själv att föla ute i gräset.

Det svåra är ju att vaka, men man får ju göra hagen ganska liten så man inte behöver springa runt och leta och sen kanske sätta upp någon typ av lampa som man kan tända på natten.
Nu fölade mitt sto när det var ljust, blir ju såklart svårare om det är mörkt och mitt i natten om något händer.
Men det känns ändå bättre än att stackars hästen ska fastna i boxen och inte kan ta sig upp :crazy:

Om hästen ändå tvunget ska vara inne så kan det kanske vara bra att lägga en gummimatta i botten och sen strö över det. Gör också vallar av strö längs väggarna i boxen så är risken mindre att de fastnar intill väggen.

Oftast är det ju så att det är den begränsade platsen som hindrar dom från att resa sig ordentligt.
Det finns ju, även om man har fölningsboxar, alltid nån vägg de inser att de kommer att köra huvudet i om de vränger sig upp.
Samma sak gälle ju för fölen.

Nu har vi diskuterat, jag och ägaren. H*n vill absolut inte att hästen ska föla ute (det är alldeles för kallt, blött, tänk om hon fölar vid staketet osv...) Nu har jag ändå gjort så att jag tagit in mina tre 1 åringar och satt stoet och hennes bästa polare i lösdriften, det var okej för ägaren. Men eftersom jag inte på något sätt kan garantera vart hon väljer att föla så blir jag illa tvungen att ta in henne när fölningen verkar vara på gång. Då kommer jag att köra på grusvarianten jag fick tips på här, på med spån, vattna och halma ovanpå, sen får vi hoppas att det går bra....
Tusen tack för alla förslag! Jag får väl uppdatera när den lille sett dagens ljus :)

Fråga henne om det är bättre att stoet lägger sig med rumpan mot en vägg och försöker föla och inte kan ta sig upp från det läget!

Jag har själv varit med om ett litet travarsto som gjorde detta, hon var nu rätt lätt och vig så hon kom upp utan problem men ett tungt sto som sätter sig upp när huvudet är ute... då föredrar jag faktiskt ett staket! Dessutom brukar ston vara smarta när de har större yta att röra sig på.

jäklar vad snäll du är!!!! inte många stallägare som skulle göra så mycket bara för att stoägaren sätter sig på tvären... tycker hon att du ska vaka på stoet också??

jäklar vad snäll du är!!!! inte många stallägare som skulle göra så mycket bara för att stoägaren sätter sig på tvären... tycker hon att du ska vaka på stoet också??

Hästen är inackorderad på full skötsel på stationen så jag tar hand om stoet/fölning/betäckning/allt. Ägaren behöver bara komma hit och hämta avkomman när det är dags att rida in, typ. Och ja, jag kanske är för snäll! Vore det inte för avtalet kunde h*n kanske få komma hit och ta hand om hela eländet själv.

Fast om jag hade tagit emot stoet på de villkoren så hade jag också avgjort var hon skulle föla. I det här fallet då ute för att ge både sto och föl bästa möjliga start. Tror inte ens att jag hade diskuterat det med ägaren innan. Bara upplyst om incidenten när hon inte kunde resa sig men att hon kom upp till sist och att vi då skulle göra allt för att förhindra att hände igen. I det här fallet är ju då lösningen att hon får föla ute.

Jag hade gjort likadant. Inte bara för det Masse nämner utan även för att det du skrivit gör att jag misstänker att du har ansvar för att inget händer hästen. Om då stoet fölar inne och fördärvar sig eller fölungen kommer det bli ett :devil: liv. Frågan är om du inte i slutändan skulle anses skyldig till en skada och bli ersättningsskyldig.
Jag skulle i detta läge tala om att hon står hos mig på mitt ansvar och då måste jag få ta de beslut som jag anser nödvändiga för att skydda hästen från skador.

Hmm, det har du och Masse ju i och för sig rätt i.... Men kan jag verkligen gå emot hästägarens mer än uttryckliga önskan att hästen ska föla inne? Jag ringde ju och berättade incidenten och sa att jag hade för avsikt att låta henne föla ute då ägaren slog bakut. (Jag är väldigt noga att ägarna som har sina hästar här får veta allt som händer deras djur som är utöver det normala.) Tar jag saken i egna händer nu, bestämmer att den får föla ute ändå och det händer nåt, blir det väl ÄNNU värre liv...
(Det här ska jag komma ihåg att formulera och skriva in i kommande avtal)

Jag tycker att du ska säga till hästägaren att du frånsäger dig ansvar om du inte får göra som du anser vara bäst. Sitter man där med ansvar så måste man också ha beslutsrätt!

Jag har också fölande inackorderingar ibland, inte i år dock, och tycker det är en klart intressant frågeställning. Men jag skulle nog göra som jag skriver ovan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka