Avelssto med ks

Jamtland

Trådstartare
En hypotetisk fråga.
Säg att jag har ett fullblodssto här hemma som inte riktigt fungerar i ridningen men som är himla fint byggd och har mycket trevligt psyke. Nu när jag bestämt mig för att pensionera henne till avelsboxen visar det sig att hon troligtvis har ks. Skulle ni i den sitsen ha fortsatt med planen att ta föl? Även fast diagnosen inte är fastställd med röntgen?

I hur stor utsträckning nedärvs ks? Och kan man "framkalla" ks med oförsiktig ridning i hästens unga år?
 
Vad menar man med "troligtvis ks"? -om den inte är diagnosticerad menar jag...
Annars i frågan: Hade kollat upp den ordentligt så man vet vad det är för fel. Har den KS så är det ett nej på att ta föl.
 
Jag skulle nog undvika att avla på KS, mest för ärftligheten till benägenhet emot det för fölet, jag hade varken velat själv rida på den avkomman, sälja med gott samvete eller köpa.
Jag skulle nog vilja undvika desto mer just pga stoet inte är röntgat...

KS gills väll som en skada som utvecklas och korrekt så säger man väll att det är benägenheten till att få den som är ärftlig, inte skadan i sig. Hur pass täta tornutskotten är gör att risken till KS ökar massor och hur tornutskotten ser ut är ärftligt = varför det inom vissa raser är mkt vanligare än andra.
KS kan komma innan hästen rids in alls (jag har sett sådana) eller av arbete där tornutskotten trycks ihop (sänkt rygg) = dåligt ridning kan få häst med täta tornutskott att utveckla KS.
 
Precis, många hästar är faktiskt ganska täta, men med bra ridning så märks det aldrig.
 
Jag skulle nog inte hålla på och gissa, utan börja med att undersöka stoet för att se vad det verkliga problemet är.
Sen är det ju också en avvägningsfråga, om du är beredd att ta risken. Och vad du planerar att göra med avkomman? Ska du ha avkomman för eget bruk så tar du ju risken själv och kan ta bort den om det visar sig gå åt skogen. Men tänker du sälja så skulle jag avråda rakt av.
 
Precis som ameo hade jag först undersökt och verifierat så det verkligen är KS.

OM det är KS hade jag nog kasserat som avelssto faktiskt. Men det är ju onödigt att skrota planerna innan det är säkert.
 
Hur mycket kostar en röntgenundersökning då? (för det är väl bara via en sådan jag kan vara säker på att det är ks?)

För nej, det är inte en hypotetisk fråga egentligen, enda skillnaden är att jag inte äger stoet, men blivit erbjuden att ta över henne.
 
Vad röntgen kostar får du nog fråga aktuell klinik om, men ett par tusenlappar troligen.
Sen ska man vara medveten om att röntgen bara ger en bild på hur skelettet ser ut, det krävs oftast mer än så för att avgöra om det problem man har beror på täta tornutskott.
(på en bekants häst lade de bedövning runt tornutskotten och sen fick hon rida, för att se om problemen försvann - det gjorde de...)
 
En hypotetisk fråga.
Säg att jag har ett fullblodssto här hemma som inte riktigt fungerar i ridningen men som är himla fint byggd och har mycket trevligt psyke. Nu när jag bestämt mig för att pensionera henne till avelsboxen visar det sig att hon troligtvis har ks. Skulle ni i den sitsen ha fortsatt med planen att ta föl? Även fast diagnosen inte är fastställd med röntgen?

I hur stor utsträckning nedärvs ks? Och kan man "framkalla" ks med oförsiktig ridning i hästens unga år?

Min tanke blir lite - Om man vill producera en ridhäst, hur bra blir det då att använda ett sto som inte fungerat i ridningen?

De flesta hästar skulle vid granskning från topp till tå ha någon röntgenanmärkning är den stående teorin - mörkertalet blir stort eftersom till synes problemfria hästar endast brukar granskas vid ev. försäljning. Dessutom är ärftlighetsfaktorn i dagsläget ganska osäker när det gäller KS. Med andra ord tycker jag inte att täta tornutskott per automatik skall betyda att individen kasseras för avel.

Däremot tycker jag att ett sto som skall avlas på med målet att få fram en ridhäst bör ha visat någon form av talang för önskad ridgren/inriktning, samt att exteriör och interiör bör vara ändamålsenlig.

Fanns det orsak till att misstänka att hästen inte är frisk och har en smärtproblematik som gjort att hon inte fungerat som ridhäst tycker jag att det skulle vara oansvarigt att betäcka den utan föregående undersökning. Att vara dräktig är en belastning, speciellt mot slutet. En undersökning av rygg och ev. andra områden är en liten kostnad i jämförelse med vad det kostar att betäcka och hålla ett dräktigt sto i ett år, så det skulle jag inte ens tveka på att göra. Tänk om en dräktighet skulle utsätta hästen för lidande? Efter en undersökning kan man fråga veterinären vad denne rekommenderar kring ev. avel.

Vad är det med ridningen som inte riktigt har fungerat?
 
@Jamtland sist jag röntgade rygg vid besiktning (2011) betalade jag för 4 ryggplåtar 2.330kr
Sen Evidensia övertog kliniken i kalmar, fick jag prisuppgiften ca 6000-6500 kr för en ryggröntgen på ett XXsto som kom hem från banan. En klinikbesiktning med böjprov kostade 2700 kr i Juli 2014, så priserna har höjts rejält sista åren.
 
Ja jag vet att ni har rätt, jag har redan bestämt mig för att inte ta över stoet, är bara det att hon är så himla trevlig och rar så det känns så tråkigt att jag inte kan göra mer för henne. :(
 
Sen Evidensia övertog kliniken i kalmar, fick jag prisuppgiften ca 6000-6500 kr för en ryggröntgen på ett XXsto som kom hem från banan. En klinikbesiktning med böjprov kostade 2700 kr i Juli 2014, så priserna har höjts rejält sista åren.
Jag har turligt nog hållit mig borta ifrån så mkt klinik och sjukhusbesök sista två åren (för en gångs skull), men har hört ifrån min vanliga "husveterinär" att prislappen har ökat på de kliniker/sjukhus Evidensia tagit över i mitt område med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp