Avelssamarbete?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Noelle
  • Startdatum Startdatum
N

Noelle

Hej!
Jag har ett sto som jag eventuellt funderar på att betäcka. Mitt problem är att jag inte kan ha mitt sto+föl hemma utan söker nu lite lösningar/ideér på hur jag skulle kunna gå till väga. Antar att det finns en mängd olika alternativ men skulle vara tacksam om någon kunde berätta lite om de olika uppgörelserna kring ett sådant här samarbete, lite exempel. Har i dagsläget inte en bestämt tanke kring hurvida jag ska satsa på att behålla eller sälja fölet.
Något luddigt, jag vet... Men man måste börja någonstanns...
Tack på förhand!
Noelle

Sv: Avelssamarbete?!

Jag vet inte vad du menar med samarbete? Men antingen lämnar du ut stoet på foder till någon som betäcker och behåller märren tills fölet är avvant. Eller så betäcker du själv och stallar upp henne hos någon som tar emot fölston och säljer fölet då det är avvant.
Eller söker du någon annan slags lösning? Det finns ju de som tar beställningar på föl och då får köparen välja hingst och står för kostnader osv. Exakt hur man gör upp för stoets uppehälle vet jag inte och det varierar nog. Men jag skulle tycka att de två första alternativen är de enklaste och bästa.

Jag lånade ut mitt sto på foder, hon fick hem henne när hon var dräktig runt 50 dygn och ska behålla henne tills fölet är avvant.
I detta fallet köpte de fölet för den summan jag lagt ut på betäckningen (uppvisande av kvitton och fakturor) Det har funkat jättebra, de står för alla stoets kostnader med undantag för försäkringen som jag betalar.
Jag tror det är svårt att hitta en fodervärd som vill låna stoet utan att sedan få eller få köpa fölungen. Det bästa är väl att hitta någon annan uppfödare som kan ta henne, då brukar man få betala för helinackordering och så sköts stoet om. Kan ju vara någon som exempelvis bara har ett dräktigt sto och vill ha ett till så fölet får en lekkamrat sen.

Ett annat alternativ jag vet några har gjort är att ägaren till stoet och en vänninna valde en hingst som bägge gillade och delade alla kostnader 50/50, om det blev ett sto skulle ägaren köpa ut den andre för en viss summa och var det en hingst köpte vänninnan ut ägaren för samma summa. Det kan ju också vara ett alternativ?

Jag har tagit emot dräktiga ston på min lösdrift under flera år. Det vanligaste har varit att stoet har kommit under hösten, gått på lösdrift hela vintern och våren. Fölat på vår/tidig sommar och sedan åkt hem på bete (i de fall ägaren har haft eget bete).

Kanske har du någon bra lösdrift eller annan typ av fullinakordering i närheten? Det kostar givetvis lite mer än att ha en häst som man själv tar hand om.

Piggy

Tack för era svar! Just nu tror jag att det lämpligaste alternativet för oss skulle vara att hitta någon form av fullinakordering.
Mvh Noelle

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: KickiH
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Görel
·
Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 658
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka