Avelsråd!

P

Pi Pi

Jag har två ston och tvekar mellan olika hingstar.

1. Skimmel e Goldlöwe - Jaguar.

Hon har en fin åring e Figaro R med underbar mentalitet och vacker sida men jag vill ha mer elegans och lättare rörelser.

Hennes mamma är diplomsto men lite av den gammaldags lågställda modellen.

Honär enormt framåt och arbetsvillig, urbildad till St George dressyr,
men har inte den där riktiga ridbarheten och lättheten fram.
Hon är 164 cm och är långlinjerad (läs lång)med en lång, bra ansatt hals och naturligt underställda bakben. Vacker resning.Traven bättre än galoppen.
Ganska bra skritt.

2. Brun e Sack - Diamant.

Har inte haft föl förut. Är 9 år.

Kort, tämligen liten 162 cm, ger ett ganska litet intryck.Kort överallt.

Vacker sida och bra rörelser speciellt traven.

Mycket bättre ridbarhet än ovanstående sto men saknar riktig motor.

Behöver också lättas upp. Blir lite som en "köttbulle" när hon jobbas ihop om ni förstår vad jag menar.

Har tänkt på "Tsaren" (föll i trans när jag såg honom) till skimmelstoet eller kanske Richfield och till Sackstoet ev Sandakan eller Wladimir O.A.

Sandakan främst för härstamningen och Wladimir för härstamning och det jag såg av honom.

Vore jättetacksam för förslag.

Vill inte ta risken och kostnaden med utländska insemineringshingstar.

Sv: Avelsråd!

Goldlöwe-Jaguar - du har inte funderat på en hopp- eller dubbelbegåvad hingst till henne? Annars lite som du har tänkt, något högelegant. Kanske Sandro-blod inte vore så dumt, om stoet har stabilt psyke?

Goldlöwe-Jaguar - du har inte funderat på en hopp- eller dubbelbegåvad hingst till henne? Annars lite som du har tänkt, något högelegant. Kanske Sandro-blod inte vore så dumt, om stoet har stabilt psyke?

Tack för svar!

Jo, kanske. Har du någon att föreslå?

Ska man titta på de nygodkända så kanske Daytona? Visserligen är ju inte Don Primero ngn förädlare, men Daytona själv är ädel och har fullblod på mödernet. Men om Figaro inte räckte till som förädlare, så... Sandakan, kanske? Om man nu skulle gå på Sandro Hit. Annars tycker jag Rosevelt låter som han skulle passa bra: "Utmärkt dressyrhärstamning med förädlande fullblodsinslag på mödernet. Kan rekommenderas till de flesta typer av inte alltför korta ston för en målinriktad produktion av dressyrhästar. Speciellt i avseende att förbättra "uppförsbacke" och ridbarhet."

Ska man gå mer mot hopphingsthållet så kanske Lancier/Lucky Light? Om du inte tycker det blir för grovt? Majim G, men det kanske blir lite väl mycket långa linjer?

Tack Mabuse för svaren!

När jag läser bruksprovstråden verkar alla kunna så enormt mycket om alla olika hingstar och linjer och jag känner mig som tidernas nybörjare.

Snälla finns det inte någon enda till som kan komma med förslag?

Blir bara mer och mer förvirrad av allt jag läser och allt jag tycker mig läsa mellan raderna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka