Avelshingst..

åke

Trådstartare
Flytta gärna tråden om den ligger fel..

Jag ger mina avels ston avels mineraler. Min hingst får vitlöksmineraler. Skall jag ge min avels mineraler med eller är den bara till för stona? Vad ger ni era avelshingstar?

Sv: Avelshingst..

Förrut gav jag vår hignst vitlöks mineraler men nu täcks allt upp genom ensilaget han får + kraftfoder givan. Jag ger endast ADE vit + tokosel till mina. Har aldrig gett mian ston speciella mineraler utan utgår från fodret.

Men nu var ju frågan vilka mineraler man skall ge och inte vilka du inte ger.

Men nu var ju frågan vilka mineraler man skall ge och inte vilka du inte ger.

men snälla Du, det beror ju på grovfoderananlysen VAD och OM Du ska/behöver ge något ö.h.t!! Det var detta Welsh försökte säga med sitt inlägg....Det är ju inte säkert Du behöver ge något.....

Och alla svarra ju det mineralfoder de ger.....eller hur?!"

Vad du ska ge för mineraler beror på vad du har för mineralinnehåll i ditt övriga foder. S k avelsmineraler innehåller ofta mer kalk för att täcka stonas ökade behov vid dräktighet och digivning, även en del andra balanser kan vara ändrade. Därför är det kanske inte helt lyckat att ge dem till en vanlig häst som inte har de behoven om man inte har ett hö som behöver kompletteras med just det.

Om du inte har någon mineralanalys på ditt grovfoder skulle jag ge ett standardmineralfoder med normala mineralbalanser och innehåll.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka