Avelshästarna på VM

Trassla

Trådstartare
Jaja, det finns ju sporthästar också, men jag vill tala avelshästar! ;)

Nu har de första ridbedömningarna börjat komma upp på WF. Exteriörbedömningarna var mycket jämna, jämfört med vad hästarna fått tidigare, men riddelen konfunderar mig.

Finna frá Feti, tidigare totalbedömd till 8.52 med 8.68 för ridegenskaper, fick nu 8.10, totalbedömning 8.17. Hrísla från Skáneyland, tidigare totalbedömd till 8.42 med höga ridegenskapssiffror, fick något liknande och har just nu totalpoäng 8.15.

Jag inser att hästarna kan vara sega i benen efter långa resor och att allt är beroende på dagsform, men generellt ligger alltså just nu ridbedömningar drastiskt under tidigare poäng. Att tappa 0.58 i ridegenskapspoäng är ju katastrofalt och inte rimligt som trött-i-benentapp! Sedan dömmer de kanske hårdare eftersom det är ett VM, men såhär stora skillnader?! :eek: Eller är det för att bädda för en spektakulär slutbedömning där samtliga hästar höjer sig betydligt? Det känns ju också märkligt. :confused: Någon som har en skvallerkontakt på plats och kan berätta hur snacket går?

Sv: Avelshästarna på VM

Jag vill också höra mera!!!
Reagerade också på de något låga poängen ...

Nu har högre poäng börjat trilla in:
Dalvar frá Audholsthjáleigu, rid 8.80/tot 8.63 (tot +0.01)
Broka vom Wiesenhof, rid 8.42/tot 8.27 (tot +0.06)
Kormákur vom Lipperthof rid 8.38/tot 8.19 (tot +0.07)
Urður frá Gunnarsholti rid 8.54/tot 8.54 (tot +0.06)

Hetja vom Erichshof rid 8.47/tot 8.28 (tot +-0)

Fránn frá Vestri-Leirárgörðum, rid 8.55/tot 8.30 (tot -0.05)
Gneisti fra Stall Kjersem, rid 8.53/tot 8.32 (tot -0.04)
Naskur von Oed rid 8.71/tot 8.57 (tot -0.01)

Så visst har vissa hästar lyckats få till bra bedömningar, men det förklarar fortfarande inte hur Finna frá Feti kan tappa nästan sex tiondelar i sin ridbedömning, Vaka från Österåker fyra tiondelar i sin ridbedömning, Hrísla från Skáneyland nästan fem tiondelar i sin ridbedömning, Hrímur från Jupitertorp tre tiondelar i sin ridbedömning. Det är fantastiskt mycket.

Stari från Bredhall är nu visad, -0.23 på ridegenskaper, -0.11 i totalpoäng.

Leiknir fra Sötofte gick däremot +0.20 på ridegenskaper, +0.13 i totalpoäng.

Garri frá Reykjavík gick -0.25 på ridegenskaper, -0.16 i totalpoäng. Det medför att inför öppna bedömningen leder INTE Garri den äldsta hingstklassen, utan det gör Dalvar.

VARFÖR är det så många som sänker sig så mycket?! En tiondel kan det väl slå på, men två-tre-fyra tiondelar? :confused:

Senast ändrad:

Vaka Har i sin svenska bedömning 8 för pass och fick nu 6. Pass har ju en hög koefficient så det märks ju rätt tydligt när den poängen sänks.

Jag tycker de alltid varit hårdare med bedömning på VM. Diva, t.ex. fick ju inte heller sin superpoäng på VM, utan i Sverige.

Det skall bli spännande att se Garris bedömning!

/Malin

Visst, men att till exempel gå från 8.68 till 8.10 i ridegenskapsbedömning? Om det ska dömmas SÅ mycket hårdare på VM tycker jag att det ska bli hårdare överlag. Så stora skillnader kan omöjligt vara bara trött-i-benensyndrom för så många hästar.

Garri är redan visad, jag lade till det i inlägget ovan. :)

En som inte är så insatt än i avelsvisningar (men som tycker det är mycket spännande) undarar; är det hästens bästa bedömning som "räknas" i slutändan, eller den senaste visningens bedömning? Alltså, om det är många hästar som sänker sig nu på VM, kommer de behålla de poängen, eller behåller de sina bästa poäng?

Det är VM-bedömning som gäller på VM, annars räknar man hästens bästa bedömning.

Jasså..okej. Det hade jag ingen aning om. Men om det är "vanliga" bedömningar så räknas den bästa, så det spelar ingen roll om man visar om och det blir en sämre bedömning för då räknas den föregående, bättre, ändå?

Men en VM-bedömning, kan man "jämföra" den med en vanlig bedömning på något sätt? Alltså att den är bättre eller så?

På VM är ju själva meriten att det är just ett VM, att hästen varit tillräckligt fin och högt bedömd för att ha fått representera sitt lands avel. Men har hästen en högre bedömning från annat tillfälle är det DEN man brukar, eftersom den är högst. :)

Men Garri lyckades ju ta sig upp pð prispallen och vinna iallafall :)
Fantastisk hæst. Och jag tycker æverlag att poængen har varit rætt snæla bðde pð sport och avelssidan. Sen finns det vissa som glimmar till riktigt ordentligt, sð man undrar ju lite grann vad domarna sysslar med.

Jag hoppas att mina vænner inte super bort hela veckan utan kan komma med lite vettiga svar pð alla frðgor efter Sændagens finaler!
//Petrooo

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka