Avelshane :-)( suuuck

Sv: Avelshane :-)( suuuck

2.7.3 Genetiska sjukdomar FIFe skall inte godkänna någon ras som har följande kännetecken:
• akondroplasi: en dominant gen som resulterar i dvärgväxt, förkortade ben och andra fysiska defekter (t.ex. munchkin)
• osteokondrodysplasi: en dominant gen som orsakar progressiva led-, ben- och broskdeformationer (t.ex. scottish fold) förrän medicinska och vetenskapliga undersökningar bevisar att mutationen är oskadlig Innan dessa undersökningar är genomförda, har dessa katter ej tillträde till någon FIFe-utställning.
Källa: SVERAK

Läser man sedan på FIFés hemsida verkar det som att det är OK att "experimentavla" med scottar så länge man hela tiden parar ut med britter.

Kan tillägga att scottish fold inte heller är godkänd av GCCF och de har heller inga planer på att godkänna rasen eftersom anlaget som gör att öronen viker sig påverkar broskbildningen i hela kroppen. GCCF avråder även sina medlemmar och allmänheten att stödja uppfödning av rasen.

Det innebär att Fifes numera f.d. sekreterare och hennes kotteri ansåg att Scottarna var en styggelse och inte hade någon existensberättigande då dom skulle vara fulla med genetiska defekter.

Detta påstående grundades på en vansinnig studie som gick ut på att ett visst antal hanar och honor stängdes in i en "lada" och fick para sej hur dom ville i ett antal år utan inblandning av människor...

Alla med den mista gnutta förstånd begriper att självklart dyker det upp genetiska defekter om man gör på detta viset, och dessutom inte innan sorterat bort individer MED synliga defekter...

Numera så avlas Scottarna ofast så att man tar en foldad och en straight eller britt eller europe och parar dom med varandra för att undvika så många defekter som man kan.
Dessutom är åtmindstånde vi i landet noga med att sortera bort synliga genetiska defekter så gott det går...

Men samtidigt så anser denna f.d. sekreterare att MANXEN är en sund ras med fulla behörigheter :confused:

Därför har SVERAK beslutat att vi får föda upp och registrera kullar och importer, men INTE ställa ut dom inom Fife.

Men eftersom det fortfarande är tillåtet att som Sverakmedlem ställa ut på Independent utställningar så gör vi det.

För vi har den fromma förhoppningen om att det någon gång kommer att ställas frågan om VARFÖR vi registrerar och avlar på Scottarna när vi inte får ställa ut dom ?!?!
Och att vi då kan visa upp erfordeligt antal foldade Scottar för att dom ska få fulla behörigheter....

Det kommer säkert att ta tid, men det är det värt då dom blir mer och mer populära....
Dom flesta säljs så klart till sällskap, men många av dessa kattköpare är medlemar i Sverak !?!?
Och som numera även börjat ställa ut sina Scottar på IDP-utställningar !!!

Vi är som maskrosor, som ploppar upp genom asfalt och betong och visar andra att VI FINNS !!! ;)

Nog tycker jag att det är en sund inställning att man inte godkänner raser hur som helst, i synnerhet inte när det faktiskt handlar om anlag som påverkar något så grundläggande som kattens skelett-, led- och broskbildning. Jag anser att bevisbördan ligger hos uppfödarna av rasen. Det är eran uppgift att bevisa för kattförbunden att anlaget inte är skadligt.

Jag tycker fö. inte att manx borde vara godkänd heller, men det är väl svårt att göra det gjorda ogjort.

FIFés fd. sekreterare är inte den enda som anser att scotte-anlaget är "tveksamt". FIFé är som sagt inte det enda förbundet som inte godkänner rasen.

Nu är det ju så att bevisen finns, men eftersom detta "kotteri" inom Fife är dom som bestämmer, så har dom vägrat att göra något annat än att luta sej mot en "forskning" som brister i alla hänseenden som man eventuellt kan ställa för en objektiv forskning.

Rasen är spridd över hela världen och ligger ofta högt upp på dom olika förbundens årslistor, och betingar rätt stora pengar i inköp...

Ta Japan som ett exempel, där kan en långhårig fold hane kosta så mycket som 50-75 000:- :eek: :cool:

Fife godkänner bl.a. Munchkin med sina defekta ben, men inte Scottarna... vari ligger logiken :confused:

Trots det så finns det "massor" med britt uppfödare inom GCCF som även har en eller två foldade Scottar som dom avlar på...

Det finns minst EN (1) importerad foldad Scotte som kommer från en av GCCFs större brittuppfödare i landet...

Dessutom så har GCCF-dommarna behörighet att dömma Scottar på utställning om dom är behöriga att dömma britter....

Om vi nu ska dra in GCCF så kan jag tala om att dom har lite konstigt förhållande till många olika raser och färger...

Men ska vi hårddra Fifes och Sveraks defektlista, så borde detvara förbjudet att avla på bl.a. perser, burmor, manxar m.m.
Då alla dom raserna bär på så svåra anlag att det är till men för individen, som det så vackert heter...

Som sagt, även där brister det mycket i logiken :crazy:

Men nu var det inte DET som skulle diskuteras i DENNA tråd...

Fife godkänner bl.a. Munchkin med sina defekta ben, men inte Scottarna... vari ligger logiken :confused:

Fast om du läser mitt inlägg ovan igen så står det i reglerna att inte heller munchkin ska godkännas. Om det sedan är något man inte följer i praktiken så är det ju skit rent ut sagt.

Liknande trådar

Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: Yrja
·
J
Övr. Katt Att min siames är smalare än andra visste jag inte förrän jag var på besök hos hans uppfödare och fyra välgödda katter mötte oss i...
Svar
3
· Visningar
1 339
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama