Avelsfunderingar

Gnist

Trådstartare
Kom i samspråk med en annan jakthundsägare idag och vi hade lite olika uppfattning om vad som är "bästa" aveln, framförallt på jaktspetssidan då..

Är det linjeavel, eller utavel som är det "bästa" :confused:

Jag vet ju vilken modell, som jag tycker är det bästa :angel: , men vad tycker ni? Motivera gärna varför ni tycker den ena är bättre än den andra "avelsmodellen".

Köper ni hellre en valp, som har inavelgrad 5,2% än en valp som har inavelsgrad 0,0%?
 
Sv: Avelsfunderingar

Över huvud taget är jag väl inte så överdrivet förtjust i linjeavel.
Om inte annat innebär det ju att man hela tiden minskar avelsbasen, och att ärftliga problem borde bli mer benägna att titta fram efter några generationer om man hela tiden linjeavlar.
Jag skulle dock inte avla på "vad som helst" för att undvika linjeavel, om jag nödvändigtvis skulle vilja avla.
Nu är ju inte jag någon avelsmänniska, så jag spekulerar mest,
det är dock en intressant frågeställning.
 
Sv: Avelsfunderingar

Jag är inget "fan" av linjeavel men kan absolut tänka mig det om det är något extremt bra jag vill behålla eller få tillbaka i mina linjer (då tänker jag mentalt och arbetsmässigt alltså). Linjeavel för exteriörens skull tror jag inte ett dugg på.
 
Sv: Avelsfunderingar

Inom en redan befintlig ras, utavel helt klart (inom rasen då förstås)
Jag ser ingen anledning att man inte kan få fram tillräkligt bra hundar inom än ras utan att ta till linjeavel i någon form, det stryper bara genvariationen.
 
Sv: Avelsfunderingar

Kort kan jag väl säga att jag inte tror ett smack på att inavel är "den gyllene vägen", inte i längden. Jag har inga problem med en inavelsgrad på 1-4% så länge det är friska individer man har inavlat på. Däremot strävar jag själv efter så låg inavel som möjligt och friska sunda djur i avel. Att systematiskt inavla är dock ingen avelsmetod jag tror på, inte om det är friska och livsdugliga individer man vill föda upp.
 
Sv: Avelsfunderingar

Inom min ras så är det väldigt svårt att hitta hundar som är 0,0% som passar ihop. Givetvis finns det, men det finns några ursprungshundar som finns med i de flesta linjer....suck.... sitter med detta problem just nu iom att jag letar hanhund till min tik som är linjeavlad.
Dock så importeras det nya förmågor lite då och då :)

Men jag tror att konstant linjeavel är inte bra. Om man gör det någon gång kan det förbättra egenskaperna hos hundarna, men om hunden är linjeavlad bör kommande generationer hålla sig borta från det. Så jag anser att det är nått man kan göra någon gång, men ska sedan så gått det går, försöka hålla sig borta från att göra det några generationer. Är ingen expert, men det är den känslan jag har, men jag är som sagt inte så kunnig på detta område utan går på min magkänsla och tar hjälp av min rasklubbs avelsråd;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 455
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
27 403
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 505
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp