Avelsclinic på Flyinge!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare globox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 336
Sv: Avelsclinic på Flyinge!

Man pratade om att aveln blir mer och mer specialicerad på hoppning resp. dressyr eftersom man eftersträvar ganska olika exteriör i de olika sporterna, t ex vill man att hopphästarna ska ha en ganska brant bog

Hur motiverade de fördelen med en brantare bog?:confused: En brant bog hänger oftast ihop med lågt ansatt hals och en kortare överarm som i sin tur leder till sämre frambenslyft. Nu hänger jag inte med alls:confused: :confused:

Bra referat, men visst var det tvärtom? Hopphingstar för att förbättra dressyraveln var de positiva till, tror jag. :)

Jag ser gärna hoppblod i dressyraveln, men branta bogar kan jag vara utan. Dem får hoppisarna behålla själva. :D

Oj då så fel det kan bli, måste ha varit lite kortslutnig i går kväll. Naturligtvis ska det vara tvärtom, hopphästarnas exteriör är oftast negativ på gångartshästarna.

Hur motiverade de fördelen med en brantare bog?:confused: En brant bog hänger oftast ihop med lågt ansatt hals och en kortare överarm som i sin tur leder till sämre frambenslyft. Nu hänger jag inte med alls:confused: :confused:

När man jämför gångarts- och hopphästarna så vill man på gångartshästarna ha mer liggande bogar sa PE då en alltför liggande bog begränsande för hopphästarna i själva språnget, de kom enligt honom kvickare och lättare upp i språnget med en inte alltför liggande bog. Man vill inte ha en extremt brant bog på hopphästarna, men inte så mycket liggande som man gärna ser på dressyrhästarna. Jag trodde innan också att liggande bogar var det bästa för både gångarts-och hopphästar.

En annan sak som inte jag har tänkt på så mycket sa SG, är att om de är lätta i handen när man leder dem i grimman så är det nästan alltid lätta i handen vid ridning och tvärtom med de som vill dra iväg i grimman, man kan känna hur de är att rida redan innan de är inridna genom att leda dem. Så om jag nu ska åka och titta på hästar så är det bara att provleda dem i grimman så vet man hur de är att rida:) Faktum är att det stämmer väldigt bra på de flesta hästarna jag har träffat.

roligt att träffa dig också! :bow:
Jag var så lycklig att jag lyckades ta mig dit! :banana:

Jag lärde mig bland annat att en kortare, välformad, välansatt hals kan vara att föredra framför en lång ur ridbarhetssynpunkt. Det var nytt för mig. Nu har jag valt en hingst med lång hals, som dock är grov (Don primero), men det kanske var fel tänkt alltså. Nåja, han ger ju bevisligen god ridbarhet, så helt misslyckat borde det inte bli. :D

Kul att träffa er också.

Ja, jag blev så glad när de sa det där om halsarna, min "dressyrhäst" råkar ju ha något kort hals, men det kanske inte är så illa ändå.

Jag tror du får en jättefin avkomma med den stammen. Schwadroneurhingsten som gick lite i fas I på bruks i år var ju min favorit tills han blev halt, jag hoppas han visas nästa år igen:)

Liknande trådar

Avel Eftersom ingen annan gjort det får väl jag... Vad tyckte ni om hingstarna på Flyingedagarna? För er som inte var där så visades Revan...
Svar
14
· Visningar
2 018
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hull..?