Avelsclinic på Flyinge!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare globox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 336
G

globox

Japp nu har vi varit och tittat och lyssnat på experterna inom branchen..Mina åsikter är delade tycker att det är dags att byta ut några till lite yngre fantaster all heder till Susanne Peter och Jens även Karl-Henrik var bra..Men avelschefen katastrof..."Vem är Qalle efter?" man kunde ju storkna.
Men det stora hela fina riktigt fina hästar visades denna dag.
blev riktigt imponerad av 4åriga Wishful e:Cardento som var så ful på extriörbilden till bruksproven.En riktigt fin hopphäst.
Såg ett fint ettårsto efter Al-cantino detta möderne var verkligen ett toppsto visades även en 4årig undan detta sto som var efter Quite-easy. Soet hette Dusshess och var e:Cortez riktigt snygg märr.

Sv: Avelsclinic på Flyinge!

Nja..Vi har en ganska bra avel i Sverige men den kan bli ännubättre
avla med ett mål i sikte och avla på kvalitetsston ville dom verkligen få fram som jag tycker är ganska skjälvklart. Jag frågade om varför vi löshoppade våra hästar som vi gör"alltså med ett hjälphinder"
Jämnfört med ex Tyskland som löshoppar med två hjälphinder och det svar jag fick va, Taxeringen och galoppen genom svängen är viktig och deras sätt att löshoppa var rent flachit och affärsmässigt tyckte dom..men nja jag vet inte...
Det jag lärde mig är att hoppaveln måste gå sin väg och dressyraveln sin väg.Det finns nog snart inga dubbeltalanger! Angående ryggarna på våra hästar är lagom är bäst...Det klassiska Svenska ordet lagom.

Jag frågade om varför vi löshoppade våra hästar som vi gör"alltså med ett hjälphinder"
Jämnfört med ex Tyskland som löshoppar med två hjälphinder och det svar jag fick va, Taxeringen och galoppen genom svängen är viktig och deras sätt att löshoppa var rent flachit och affärsmässigt tyckte dom..men nja jag vet inte...
Svenska varianten kallas köparens löshoppning i Tyskland, deras egen för försäljarvarianten. Finns fördelar och nackdelar med båda.

Ja, nu har även jag kommit hem från clinicen, kul att träffas och höra era åsikter.Jag tyckte clinicen var intressant även om inte alla frågor som man själv och andra har inom svensk avel löser sig på en dag.

Som vi sa i bilen på hemvägen så blev det kanske mer tyngdpunkt på hur viktigt det är att se till att unghästarna redan från början hamnar hos duktiga utbildare som kan ta hand om uppfödarnas hästar än på själva aveln, och att det är där vi i Sverige har brister i dag, det finns för få kompetenta ryttare i förhållande till antal unghästar.

Det var intressant att höra SGs och PEs kommentaren om olika unghästar som kom in eftersom de letade efter så olika typer och även temperamentsmässigt ville ha lite olika sinnelag.

Sedan var det en del diskussionen om ryggarna, proffsryttare klarar oftast ut de flesta typer av ryggar, långa som korta, men en längre rygg gör att hästens bakben får bättre plats, samtidigt som en häst med lång rygg oftast är känsligare i ryggen och lätt kan få ont i ryggen om "amatörer" inte gör helt rätt med dem. Lagom är väl alltid bäst, men som diskussionen fördes så verkade PE gilla kortare typer som t ex QE ofta ger, och JF ville nog hellre ha en längre rygg, men det är som sagt deras tyckande som kan variera mellan olika ryttare.

Jag tror även att det var någon "deal" mellan Flyinge och ASVH att inga godkända Flyingehingstar skulle visas eftersom det då blev mycket PR för dem nu i betäckningssäsongen. En hel del avkommor blev det såklart till fd eller nuvarande Flyingehingstar, alla mycket väl visade.

Håller med om att Flyinges avelschef gjorde ett minst sagt förvirrat intryck, hon sa att hon hade ansvar för hästarna när hon presenterade sig, men hon kände inte igen flera hästar och hon visste knappt stammarna på dem heller utan SG fick rycka in.

En eloge till SG som sa att hon tyckte att det krävdes för mycket av 2,5 åriga hingstar på bruksprovet. Hon sa det då frågan om ihopkrullade treåringar togs upp av publiken. Svaret var också att det är svårt att rida så unga hästar avslappnat inne med publik då de ofta spänner sig, och att det är en uppvisningsridning och inte en arbetsform som de annars går i. EL tillade att det är därför de ofta vill se överstrykningar av ryttarna, det avslöjar om hästen bär sig själv eller om den bärs av ryttarens hand.

KEH redogjorde de godkända hingstarnas kritik. Personligen tycket jag att förklaringen till CGs omdiskuterade prov var lite konstig, enligt KEH var CG mycket ridbar som 3-åring och att han inte var det i år kunde bero på att han hade träningsvärk i bakbenen efter en tuff avelssäsong med många språng på bocken, så långt är jag med om att det antagligen stämmer, MEN jag förstår inte varför man lägger in detta som argument i bedömningen. Andra hingstar bedöms efter dagsformen, då borde CG också göra det. T ex sa de att de inte godkände Danmarks segerhingst, Shufro Hit, förra året pga att han var så pass utpumpad efter Danmarks prov så att han inte alls visade sig bra när han sedan visades fram i Sverige för domarna, då skulle man väl ha tagit hänsyn till det också?

Sedan ska man vara internationell och kunna sälja hästar (dyrt) utomlands, men på frågan om varför man har så olika bedömning av hingstar i olika länder så var svaret att i Sverige måste man se till vad det svenska stomaterialet behöver för hingstar. Så en segerhingst i t ex Danmark eller Tyskland bedöms inte vara tillräckligt bra på sina meriter där utan ska visas för våra domare här. Om man ska avla internationellt gångbara hästar så bör man väl ha samma avelsmål här som i andra länder tycker jag. Det kanske bara är jag som inte får ihop det där riktigt?

Ja, det var lite om vad jag tyckte intressant.

Jaa elle12 en utmärkt beskrivning!!

NU är även jag hemma.... puh, det är en lång resa.
Men faktiskt, det var värt det!

Jag tyckte faktiskt att det var riktigt bra. Bra upplägg och bra folk som kommenterade. Sen är ju inte allt perfekt men att se det som ett initiativ av ASVH att göra något för oss stoägare.
Hatten av för Heimdahl och kompani.
Han själv tycker jag trots allt visar vilket oerhört kunnande han ändå besitter. Jag håller inte med om allt han säger men jag har en ordentlig respekt för honom i sin roll.

Mycket var jättebra och det skall jag skriva mer om när jag orkar; nu tänker jag gnälla på de enkla saker de kunnat göra för att förbättra för oss på läktaren med ston i avel.

Varför var det så många hästar med omöjliga stammar. Dvs hästar som visades som var efter hingstar som inte finns i avel! Visst är det kul att se hästar efter Emmerton, Montgomery, Camiell, Al Cantino osv men det hade ju varit bra mycket roligare att få se avkommor efter hästar som man faktiskt kan gå ut och säga "en sån vill jag ha".

Jag hade även velat se åldersstege på avkommor från samma hingst, inklusive hingsten själv. Varför inte Robin Z? Vi fick se Duchess och tre avkommor till henne, det hade jag velat ha med en hingstlinje.

Sen tycker jag att det blev för mycket dressyr snack och en väldig massa hästar med vita benlindor som sprang runt, men det är jag...;) Fast allvarligt, varför benproteslinda en häst som man vet skall visa upp sin extriör på en avelsclinic?? Irriterade även Heimdahl som beskt konstaterade att man inte kunde se så mycket av benen...

Det om det, men som helhet en mycket bra tillställning, bravo!!

Det borde hon vara... Duchess är efter Cortez-Robin Z-Hartung-Gaspari, ur stofamilj två. En utmärkt stostam, som bla lämnat Artist (morbror till Duchess).

De berättade allt om stostammen, var inte orolig

Men avelschefen katastrof..."Vem är Qalle efter?" man kunde ju storkna.
Personliga påhopp kanske vi kan lämna utanför... Det finns en förklaring till detta men den hör inte hemma här.

Det är rätt att gvi inte ska ha personliga på hopp här, men om någon presenterar sig som ansvarig för hästarna på Flyinge och även står som avelschef i programmet så börjar man ju undra när hon inte verkar kunna stammarna på avelshingstarna:confused:

De berättade allt om stostammen, var inte orolig

Är inte ett dugg orolig (skulle jag oroa mig för en sån sak skulle jag verkligen ha svaga nerver!:smirk: ), men det framgick inte av TS inlägg att h*n kände till det, så jag tänkte att det kunde vara intressant att veta.

Dubbeltalanger?? Måste det ena förta det andra? Jag har avlat fram hästar som både har gångarter o hoppar bra. Nu kanske man pratade internationellt men hur många hästar kommer dit....Pratade man något om fälttävlansavel?

Dubbeltalanger?? Måste det ena förta det andra? Jag har avlat fram hästar som både har gångarter o hoppar bra. Nu kanske man pratade internationellt men hur många hästar kommer dit....Pratade man något om fälttävlansavel?

Man pratade om att aveln blir mer och mer specialicerad på hoppning resp. dressyr eftersom man eftersträvar ganska olika exteriör i de olika sporterna, t ex vill man att hopphästarna ska ha en ganska brant bog medan dressyrhästarna ska ha en mer liggande bog. Man sa däremot att man skulle kunna ta in vissa dressyrhingstar i hoppaveln för att blanda upp hoppblodslinjerna, efter ett tag blir de ju ganska begränsat utbud annars, men däremot trodde man inte att hopphingstarna skulle kunna tillföra något till dressyraveln.
Nu skrev jag fel, vi fick lära oss att man inte avlar dressyrhästar, man avlar gångartshästar som utbildas i dressyr.

Fälttävlan nämndes inte alls, kanske mycket beroende på att det inte fanns någon som representerade för fälttävlanssporten med på clinicen.

Ber om ursäkt för det personliga påhoppet..
Men glömde skriva att det var en intressant och givande clinic och jag fick mer blodad tand!
Kul och jätte trevligt att träffa dig elle12 och dig sara-ida.

Ber om ursäkt för det personliga påhoppet..
Men glömde skriva att det var en intressant och givande clinic och jag fick mer blodad tand!
Kul och jätte trevligt att träffa dig elle12 och dig sara-ida.

roligt att träffa dig också! :bow:
Jag var så lycklig att jag lyckades ta mig dit! :banana:

Jag lärde mig bland annat att en kortare, välformad, välansatt hals kan vara att föredra framför en lång ur ridbarhetssynpunkt. Det var nytt för mig. Nu har jag valt en hingst med lång hals, som dock är grov (Don primero), men det kanske var fel tänkt alltså. Nåja, han ger ju bevisligen god ridbarhet, så helt misslyckat borde det inte bli. :D

Man sa däremot att man skulle kunna ta in vissa dressyrhingstar i hoppaveln för att blanda upp hoppblodslinjerna, efter ett tag blir de ju ganska begränsat utbud annars, men däremot trodde man inte att hopphingstarna skulle kunna tillföra något till dressyraveln.

Bra referat, men visst var det tvärtom? Hopphingstar för att förbättra dressyraveln var de positiva till, tror jag. :)

Jag ser gärna hoppblod i dressyraveln, men branta bogar kan jag vara utan. Dem får hoppisarna behålla själva. :D

Delvis knapplån...

Nu är jag lite förvirrad vad det gäller bogarna. Jag har lärt mig (om jag nu inte minns helt fel...:o ), att man inte vill ha för branta bogar på hoppehästar för att de då blir markbundna i galoppen och inte heller får en bra teknik fram i språnget. Med en liggande bog skulle hästen alltså få mer luft i steget och kunna få upp frambenen väl i språnget. Tycker mig också se den skillnaden på mina egna hästar; den ena ett habl avlad för hoppning med ganska iggande bogar, hon rör sig med ganska mycket luft men griper inte framåt särskilt mycket i gången. Den andra är ett fullblod, med ganska branta bogar, även om han har ganska rund gång i jämförelse med fullblod i allmänhet så har han typiska hängande framben nä han hoppar. Jag har fått för mig att det hängde ihop med bogarna-men jag är alltså helt ute och cyklar nu?:crazy:

Hjälp mig!

Liknande trådar

Avel Eftersom ingen annan gjort det får väl jag... Vad tyckte ni om hingstarna på Flyingedagarna? För er som inte var där så visades Revan...
Svar
14
· Visningar
2 018
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hull..?