Avelsclinic på Flyinge !

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Kolla vad jg hittade !

Saxat från Flyinges hemsida !

Avelsclinic

Den 1 april kl 09.30-17.00
Tillsammans med ASVH ger Flyinge en mycket praktiskt och handfast clinic om hingstval och dess konsekvenser, avelsprinciper, exteriör- och prestationsbedömning. Syftet är att belysa olika aspekter av avelsarbete samt se på den senaste utvecklingen. Vilka är de nya hingstarna i Sverige efter bruksprovet 2007 och varför har de blivit godkända? Flera av Flyinges hingstar med avkommor kommer att visas under clinicen.

Clinicen vänder sig till dig som redan har erfarenhet av avelsarbete men vill få en fördjupad kunskap och möjlighet till diskussion i ovanstående frågor. Du följer clinicen från läktaren.

Medverkande:
Karl Henrik Heimdahl: Veterinär, ordförande i ASVH’s Avelsvärderingsnämnd och ansvarig för landets hingstrekrytering, genomförande av bruksprov och andra avelsvärderingar.

Peter Eriksson: Landslagsryttare. A-tränare och lärare i hoppning. Chefstränare i hoppning på Flyinge.

Jens Fredricson: Landslagsryttare. A-tränare och lärare i hoppning. Ansvarig för Flyinges unghästutbildning.

Susanne Gielen: B-tränare och lärare i dressyr på Hippologprogrammet. Chefstränare i dressyr på Flyinge.

Elisabeth Lundholm: Förbundskapten och A-tränare i dressyr.

Birgitta Bentzer: Avelschef på Flyinge.

Kurspris: 850:-

Anmälan

Vad säger ni ? Någon som ska gå ?

Helen

Sv: Avelsclinic på Flyinge !

Skulle ha varit mycket intressant och lärorikt, men då är vi nog tyvärr i Holland och besöker släkten. Men jag har i alla fall tänkt hinna med att spana in lite holländska hingstar och avkommor då som plåster på såren. ;)

Skulle ha varit mycket intressant och lärorikt, men då är vi nog tyvärr i Holland och besöker släkten. Men jag har i alla fall tänkt hinna med att spana in lite holländska hingstar och avkommor då som plåster på såren. ;)
Det är väl typiskt...Du får ta med videokameran ;)

Själv så arbetar jag den helgen :mad: Dessutom så lär det bli nackskott på mig på mitt arbete på lasarettet om jag säger ordet ledig igen :crazy:

Helen

jag har faktiskt precis anmält mig eftersom jag kommer vara i "krokarna"då....det ska bli spännande..
prillan

Va kul ! Speciellt för dig som bor ända uppe i Norrland att det klaffar :bow: Hoppas att det blir en bra clinic !

Undrar om de tänkt sig att ha clinicen på några föer ställen ? Typ Strömsholm...

Helen

Ett gott initiativ,men saknar opartiska och kunniga avelsrådgivare dessutom drar Flyinge och deras hingstar alldeles för stor nytta av ett sådant upplägg.Det finns ju ett avels Sverige norr om Skåne!!

mvh/barb

Att Flyinge drar nytta av ett arrangemang man själv delvis organiserar är ju ofrånkomligt men ASVH borde åtminstone vara mkt mer offensiva i detta hänseende,det är enkelt och falla tillbaka på Flyinge,seminarier,clinic,nyhetsbrev,avelsrådgivare etc
hur får uppfödare ta del av "bedömningen" av första fölårgången efter nygodkända hingstar tex?

mvh/barb

Ett gott initiativ,men saknar opartiska och kunniga avelsrådgivare
Nää jag är optimist ! Jagtror att detta blir görbra ! Jag gillar Heimdal och hans teorier...

dessutom drar Flyinge och deras hingstar alldeles för stor nytta av ett sådant upplägg
Det kan så vara, men allt är ju buisness, så det får vi stå ut med...

.
Det finns ju ett avels Sverige norr om Skåne!!
Det håller jag med om men någonstans måste man börja...Vi får hoppas att denna jättelika apparat slår riktigt väl ut och att man kanske kan anordna det på fler ställen i Sverige istället...Jag vill slå ett slag för Strömsholm för där bor ju jag i krokarna...:D

Vart vill du ha det arrangerat ? Finns det några bra arenor som skulle kunna passa ändamålet i området där du bor ?

Helen

men ASVH borde åtminstone vara mkt mer offensiva i detta hänseende,det är enkelt och falla tillbaka på Flyinge,seminarier,clinic,nyhetsbrev,avelsrådgivare etc
Det kan så vara, men nu tycker jag att eftersom vi här på forumet tex. skrivit hur många trådar som helst om att vi vill ha avelsledare, avelsrådgivning, mera utbildning etc. etc. så ska vi inte gnälla när man från förbundets håll nu anordnar något och denna gången då tillsammans med Flyinge.

Jag tycker att förbundet ska ha credit för att dom nu visar goodwill både vad det gäller servicepaket, avlsclinic osv. Man kan ju inte bara sitta och gnälla om allt utan måste ju även säga när man tycker att dom gör något bra - och det tycker jag att dem gör...

hur får uppfödare ta del av "bedömningen" av första fölårgången efter nygodkända hingstar tex?
Genom att läsa Ridsport typ ;) :D

Helen:D

Det är kanske så att uppfödare får de arrangemang som förtjänas!!

Responsen är inte alltid övertygande när nya initiativ tas,tyvärr.

Det finns gott om fina och lämpliga miljöer runt om i hela Sverige,frågan är hur uppslutningen skulle vara.

utgångs orter såsom Flyinge-Strömsholm-Hippologum-borde väl vara en god start.Till dessa seminarier finns ju även möjligheten att bjuda in internationellt erkända avelsprofiler.Sedan det finns ju alltid möjlighet för de regionala avelsföreningarna att anordna avelskvällar och avelsdebatter med inbjudna föreläsare mm.

Nej..det blir väl långt att åka en gång till utöver bruksprovet

Dessutom anordnar vår regionala avelsförening en hel "avelshelg" kommande helg...det ser jag verkligen fram emot.
Upplägget ser kanske lite likadant ut som den clinic man planerar på Flyinge d v s exteriörfunderingar, ridbarhetsdiskussioner och försök att sammanföra avel och sport.

Det är kanske så att uppfödare får de arrangemang som förtjänas!!
Hur menar du då ?

Responsen är inte alltid övertygande när nya initiativ tas,tyvärr.
Nej och det blir jag lite besviken på då jag tycker att man ifrån förbundets håll verkligen försöker att bjuda in till dialog...

Det finns gott om fina och lämpliga miljöer runt om i hela Sverige,frågan är hur uppslutningen skulle vara.
Jag tror att den skulle vara stor med rätt marknadssföring...

utgångs orter såsom Flyinge-Strömsholm-Hippologum-borde väl vara en god start.Till dessa seminarier finns ju även möjligheten att bjuda in internationellt erkända avelsprofiler.Sedan det finns ju alltid möjlighet för de regionala avelsföreningarna att anordna avelskvällar och avelsdebatter med inbjudna föreläsare mm.
Håller med dig i allting :bow:

Helen

Nej..det blir väl långt att åka en gång till utöver bruksprovet
Pengar kostar det iallafall :crazy: Jag räknade ett överslag på detta och hamnade på ca 4000 inkl. rea, mat hotell och clinic...men törs nog inte be om ledigt från jobbet :D

Dessutom anordnar vår regionala avelsförening en hel "avelshelg" kommande helg...det ser jag verkligen fram emot.
Upplägget ser kanske lite likadant ut som den clinic man planerar på Flyinge d v s exteriörfunderingar, ridbarhetsdiskussioner och försök att sammanföra avel och sport.
Det var intressant ! Vilken lokal klubb är det ?

Helen

Det är Norra Kalmar läns hästavelsförening...och annons fanns med på ASVH:s sida i förra numret av ridsport..(inte senaste alltså)..

Ett gott initiativ,men saknar opartiska och kunniga avelsrådgivare dessutom drar Flyinge och deras hingstar alldeles för stor nytta av ett sådant upplägg.Det finns ju ett avels Sverige norr om Skåne!!

mvh/barb

Tror att det är första gången och troligen sista också som jag säger till dig.

Håller fullständigt med dig i detta.

Pengar kostar det iallafall :crazy: Jag räknade ett överslag på detta och hamnade på ca 4000 inkl. rea, mat hotell och clinic...men törs nog inte be om ledigt från jobbet :D

Det var intressant ! Vilken lokal klubb är det ?

Helen
Det ska givetvis stå resa :D någon rea förväntar jag mig inte ;)

Helen

Undrar om de tänkt sig att ha clinicen på några föer ställen ? Typ Strömsholm...

Helen

Någon form av videokonferens mellan de tre riksanläggningarna tycker jag hade varit fantastiskt - då hade många kunnat ta del av detta!

Ja, ja önska kan man alltid!:smirk:

HeJe

Sedan det finns ju alltid möjlighet för de regionala avelsföreningarna att anordna avelskvällar och avelsdebatter med inbjudna föreläsare mm.

Ädla hästen i Skaraborg hade en kväll med exteriörclinic med Heimdal förra våren i samband med 3-årstestet. Mycket trevlig och givande kväll!

Jag är på plats den 1 April anmälde mig förra vecka kul om fler här från buke ska dit!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka