Avelsbedömningar 2011

Sv: Avelsbedömningar 2011

Jag har lite bilder på min lilla tjej...

14-2.jpg

13-2.jpg

9-3.jpg

Jag såg på F.B att Brandybus visade sin Stina. Tyvärr tror jag inte hon blev godkänd. Men strongt gjort att visa henne själv :)

Ingen som tagit bilder från Romme?

Jo, jag visade Stina och även Rispa (som ju dock inte är min).

Stinas ridbedömning är jag nöjd med! Det var ju första gången hon har varit iväg på något och hon gick in på banan som ingenting. Hon blev lite stressad på öppna med skötte sig överlag alldeles utmärkt.
Exteriörpoängen blev ju väldigt låga men jag vet redan nu ett par saker jag kan göra för att höja både exteriör- och ridpoängen på bägge två.

Rispa fick en helt okej exteriör med bland annat 9 för rygg och kors samt 9.5 för man och svans. Ridbedömningen gick mindre bra för Rispa då det nog blev lite väl mycket stress. På öppna fokuserade vi sedan bara på att hon skulle komma in på banan igen med en positiv inställning, vilket gick okej. Hennes ridbedömning tycker jag dock även var mer orättvis än Stinas (som jag tyckte var rättvis), där hon fått kommentar om att ha varit travtaktig i skritten (!?) samt sakna sväv i galoppen. Stina har dåligt sväv i galoppen men att Rispa har det kan jag inte alls hålla med om. Men men.

32700172.jpg

32700169.jpg

Saknar sväv

32700138.jpg

32700128.jpg

Nu satsar vi på att visa om båda hästarna i vår då båda (framför allt Rispa) fortfarande har otroligt mycket att utveckla!

Senast ändrad:

Vad kul att någon vågar visa sin häst själv! Blev full i skratt av galoppbilden utan sväv, trots att jag gått avelskurserna så är det inte lätt att förstå vad domarna ser ibland.

Lycka till nästa år!

Jag kan nog förstå domarna angående saknar sväv. På bilden ser det ut som om det är en rätt flack galopp även om det är ett ordentligt sväv. Går det då fort som det ska göra på en avelsbedömning så ser det inte ut som om det är särskilt mycket sväv. Strävan är ju efter en galopp som går lika mycket upp som fram. inte bara fram som din bild visar. (Detta är alltså min amatörmässiga reflektion)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka