Avelsbedömning av ston?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall_Baggarden
  • Startdatum Startdatum
S

Stall_Baggarden

Gaaah, jag har massor med frågor om exteriör-/avelsbedömning av ston. Hoppas att någon vänlig människa kan ge mig lite svar :D
Mina frågor gäller framför allt D-ponny.

* Hur gammal får stoet max vara för att få delta i en avelsbedömning?

* Vad gör man på en avelsbedömning? Vad kollar domarna på?

* Hur förbereder man stoet på bästa sätt?

* Hur visas stoet; skritt, trav, galopp, löshoppning, under ryttare eller annat?

* Är detta något som man bör göra innan man tar föl på sitt sto?

* Hur mycket påverkar stoets stamm det slutliga resultatet?

* Hur sätts poängen?

Ja ni ser.. frågvis är jag :angel: Kan hända att det dyker upp fler frågor allt eftersom :grin:

Tack på förhand! :bow:

Sv: Avelsbedömning av ston?

Den vanligaste formen av bedömning sker på sommarpremiering. Då visas stoet exteriört och får även ben och rörelser i skritt och trav bedömda. På sommarpremiering finns ingen åldersgräns, däremot ges inte poäng till äldre ston (har för mig att gränsen går vid 10 år eller nåt) utan de bara bedöms och klassindelas (kl 1, kl 2, kl 3 eller sämre)
Premiering är avelsvärdering och där kan stammen ha en viss betydelse, inte så att den ger extra poäng men kanske kan vara det som fäller avgörandet om domaren står och väger mellan en högre eller lägre poäng. Vet domaren att de blodslinjer som hästen representerar brukar kunna lämna si eller så om någon viss egenskap så kan stammen avgöra var poängen hamnar.

Treåriga ston kan visas på treårstest, där bedömning av löshoppning ocj lösgalopp ingår, utöver ovanstående.
4-5-åriga ston kan visas på kvalitetsbedömning, där även gångarter under ryttare bedöms.

Det är ingen nackdel att få sitt sto bedömt på endera viset innan man sätter henne i avel. OM inte annat så har man ju en ganska oberoende bedömning av stoets egenskaper, som gör det lättare när man ska välja hingst till stoet.

har nog missat att svara på några av dina frågor, fråga gärna mer...

Tack så mycket för dina svar ameo!
Det hjälpt till att räta ut frågetecknen :) Vart kan jag hitta dessa premieringar i vårt avlånga land? Jag antar att det är olika för olika rasförbund eller? Kan det finnas på respektivet hemsida.. Hmmm.. nu tänker jag "högt". Jag ska se mig runt lite, tack!

Sommarpremieringarna hittar du på SHs webplats (www.svehast.se) och datumen brukar komma ut ungefär så här års. De 'är inte utlagda ännu, men borde komma inom de närmaste veckorna.

Aha!
Okej, tack så mycket!
Där ska jag hålla utkik :)

Jag tar mig friheten att låna tråden lite..
Om inte jag tar helt miste så får man visa unga hästar på sommarpremieringarna också?
Jag har nämligen en ettårig welsh hemma som jag gärna skulle vilja visa, är det någon idé att visa dem som ettåringar?
Jag är ju medveten om att de kommer växa och förändras en del senare, men det skulle vara roligt att höra någon domare uttala sig om henne nu och så följa upp sedan när hon är äldre.

Ja man kan visa ettåringar på sommarpremieringarna, för att få en bedömning på dem.
När det gäller ponnyerna finns även alternativet att visa dem på en utställning som rasföreningen eller någon annan ponnyavelsförening arrangerar för att få dem bedömda.
Ettåringar kan vara lite klurigt, för de kan variera så väldigt i tillväxt från vecka till vecka - är de i fas med sig själva när de visas så blir det ju en relativt rättvis bedömning av dem, men veckan senare kan de vara en decimeter högre bak och väldigt stela i rörelserna pga tillväxten och då är det ju ganska orättvist mot dem att visa upp dem. Bedömningen blir "rätt för dagen", men säjer ingenting om dess egentliga kvalitéer. Så det är bättre att man stannar hemma med dem om de börjat växa ur sig själva.

För övrigt så är den här sommarens premieringsdatum utlagda på SHs webplats nu.

Tack för svar! :laugh:

Jo, jag är ju medveten om att utseendet kan variera rätt rejält, ser hon helt galen ut så är det ju ingen idé att åka. Men det känns som om det skulle kunna vara bra träning för oss båda, jag är helt nybörjare på sådant här.

Får jag slänga in en fråga till? Hur ska man som visare vara klädd?

Får jag slänga in en fråga till? Hur ska man som visare vara klädd?
Självklart får man fråga, hur mycket man vill - hur ska man annars kunna lära sig något? :)

Man bör vara prydligt klädd och ha skor som är lämpliga att springa i.

Det är jättebra träning att vara med på utställningar och premieringar. Dessutom ska man passa på att se så många andra ponnyer som möjligt och lyssna på vad de får för kritik, man lär sig massor av det!
Har du någon lokal ponnyavelsförening i närheten så kolla gärna ifall de har några visningskurser - det är en konst att visa hästar. Sen är det lite olika mellan raserna hur man fixar pållarna inför visningen. Vissa raser ska ha kort ryckt man, andra kort flätad, somliga ska ha lång naturlig man och t.ex shetlandsponnyer (min ponnyras) är numera vanligt att man gör mittbena av manen på...

Åh tusen tack! :bow:

När man säger prydligt klädd, hur menar man då? exempel? Jag har för mig att jag läst/hört någonstans att man ska ha ljusa byxor. är det ett krav? Hjälm på huvudet antar jag? Kan man springa i gympaskor eller ska det vara något annat?
Många frågor men vill någon svara är jag väldigt tacksam!

Jag tror inte vi har någon lokal ponnyavelsförening riktigt nära, men jag har för mig att jag såg någon tränare/uppfödare som höll privatlektioner i att visa hästar, det kan vara värt att kolla upp.

Det är inget krav på ljusa byxor, det viktigaste är att man ser prydlig ut och har kläder som är lätta att röra sig i. Jag brukar springa i gympaskor och ha på mig ett par byxor i stretchmaterial så att det funkar att springa i.
Hjälm är frivilligt på sommarpremiering, på andra evenemang får man läsa reglerna för respektive arrangemang.

Åter igen ett stort tack! Nu blev jag förhoppningsvis lite klokare!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 644
Avel Första inlägget. :) Jag har ett ridponnysto jag har tänkt betäcka med en morganhingst. Ni som motsätter er den korsningen kan jag...
Svar
9
· Visningar
2 375
Senast: Görel
·
Dressyr Jag har ett litet dilemma och några utbildande frågor jag önskar ni kunde hjälpa mig med. :) Jag har ett 9årigt halvblod som när han...
Svar
19
· Visningar
2 486
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka