Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är en rikemanssport redan nu på några sätt och det tror jag kommer bli "värre". Ge det nåt år till sedan kommer det vara få hästägare.Tycker jag ser ovanligt många avelston till salu i år, bränslekostnader ökar, höga elpriser etc. Hur tror ni det kommer påverka avelsåret?
Jag tror betäckningsiffrorna kommer sjunka. Men kommer hingsthållarnas priser ändras? Kommer ridsporten åter bli en rikemansport?
Undrar hur priserna kommer bli på hästarna.De som har brahästar får säkert bra betalt men annars tror jag priserna kommer sjunka pga detta bland andra faktorerDet är en rikemanssport redan nu på några sätt och det tror jag kommer bli "värre". Ge det nåt år till sedan kommer det vara få hästägare.
Jag tror det kommer rensas ut i leden så att säga. Nu kanske det blir billiga hästar men få har råd att ha de. De som är rika kommer producera hästar till rika genom tex embryo osv. Så den marknaden tror jag kommer hållas uppe pga ekonomisk tillgång hos den klick av människor medan "vi" (dvs sådana som jag) kommer få lägga ner intresset.Undrar hur priserna kommer bli på hästarna.De som har brahästar får säkert bra betalt men annars tror jag priserna kommer sjunka pga detta bland andra faktorer
Mig personligen kommer det inte att påverka, jag kommer att betäcka alla mina tänkta ston i alla fall. Har efterfrågan på föl som inte ens är gjorda ännu. Den enskilde uppfödaren kommer nog att hoppa över att betäcka tror jag så siffrorna kommer säkerligen att sjunka lite jämfört med de två senaste åren som har varit uppåt om jag inte minns fel?Tycker jag ser ovanligt många avelston till salu i år, bränslekostnader ökar, höga elpriser etc. Hur tror ni det kommer påverka avelsåret?
Jag tror betäckningsiffrorna kommer sjunka. Men kommer hingsthållarnas priser ändras? Kommer ridsporten åter bli en rikemansport?
Ja siffrorna har till och med gått upp i ganska många år.Mig personligen kommer det inte att påverka, jag kommer att betäcka alla mina tänkta ston i alla fall. Har efterfrågan på föl som inte ens är gjorda ännu. Den enskilde uppfödaren kommer nog att hoppa över att betäcka tror jag så siffrorna kommer säkerligen att sjunka lite jämfört med de två senaste åren som har varit uppåt om jag inte minns fel?
Varför då? Det finns uppenbarligen ett behov att fylla.Det vore ju bra om importen minskade.
Har för mig att det ökat spec under coronaåren men kanske har fel.Ja siffrorna har till och med gått upp i ganska många år.
Jo det har gått upp de sista två åren också. Men det är ju svårt att veta hur det sett ut utan pandemi - personligen är jag dock rätt säker på att den bidragit kraftigt.Har för mig att det ökat spec under coronaåren men kanske har fel.
Personligen tror jag inte det blir nån svacka. Jag tror vi kommer se en värld som vi aldrig har sett. Och ”guldåren” är över. För mycket lång tid framöver. Dystopisk? Ja kanske. Men det är vad jag tror. Och jag tror det kommer vara extremt få förunnat att ha häst på hobbynivå.Ja siffrorna har till och med gått upp i ganska många år.
Jag kommer betäcka lika många som planerat (om vi inte har en helt annan situation i maj, allt kan ju hända såklart). Marknaden har ju varit otroligt god de senaste åren och blir den nu lite sämre så är det en svacka man får ta tänker jag.
Ja isf kommer vi ha betydligt större problem än några hästar för mycket.Personligen tror jag inte det blir nån svacka. Jag tror vi kommer se en värld som vi aldrig har sett. Och ”guldåren” är över. För mycket lång tid framöver. Dystopisk? Ja kanske. Men det är vad jag tror. Och jag tror det kommer vara extremt få förunnat att ha häst på hobbynivå.
Ja såklart är det svårt att veta men jag tror pga corona som ledde till inställda tävlingar, fler hingstar till förfogande på färskt osv kraftigt bidrog till ökningen, ”folk” passade på. Blir intressant att se hur det ser ut på tillgången av ”hobbyhästarna” efter detta.Jo det har gått upp de sista två åren också. Men det är ju svårt att veta hur det sett ut utan pandemi - personligen är jag dock rätt säker på att den bidragit kraftigt.
Varför inte? Det vore bra om behovet kunde fyllas med svenskfödda hästar oavsett ras.Varför då? Det finns uppenbarligen ett behov att fylla.
Det blir svårt eftersom svenska uppfödare inte är intresserade av att sponsra med hästar och köpare inte villiga att betala vad det kostar och därav köper billigare importhästar.Varför inte? Det vore bra om behovet kunde fyllas med svenskfödda hästar oavsett ras.
Ja, det gör väl inte mitt åsikt att det vore bra om importen minskade mindre korrekt. Jag nämnde inget om kostnader. Jag skrev bara att det vore bra om importen minskade. Inget verklighetstillvänt överhuvudtaget.Det blir svårt eftersom svenska uppfödare inte är intresserade av att sponsra med hästar och köpare inte villiga att betala vad det kostar och därav köper billigare importhästar.