Avelsåret 2022

Karoliten

Trådstartare
Tycker jag ser ovanligt många avelston till salu i år, bränslekostnader ökar, höga elpriser etc. Hur tror ni det kommer påverka avelsåret?
Jag tror betäckningsiffrorna kommer sjunka. Men kommer hingsthållarnas priser ändras? Kommer ridsporten åter bli en rikemansport?

Intressant reflektion. Jag har den senaste veckan sett flera ston jag skulle köpt om jag hade råd än vad jag normalt ser på ett par månader.

Samtidigt är fler hingstar anmälda till bruksprovet än på många år. Antar att det är en effekt av de nya reglerna.

Det kan bli en marknad med färre ston och fler hingstar, ska bli intressant att se vilken nivå hingsthållarna lägger sina avgifter och villkor på.

Tycker jag ser ovanligt många avelston till salu i år, bränslekostnader ökar, höga elpriser etc. Hur tror ni det kommer påverka avelsåret?
Jag tror betäckningsiffrorna kommer sjunka. Men kommer hingsthållarnas priser ändras? Kommer ridsporten åter bli en rikemansport?
Det är en rikemanssport redan nu på några sätt och det tror jag kommer bli "värre". Ge det nåt år till sedan kommer det vara få hästägare.

Jag har tänkt precis samma tanke, väldigt många avelsston till salu. Men även mycket unghästar, ridhästar.

Återstår att se hur det här avelsåret blir. Embryotransfer och ICSI verkar vara populärt, men det är ju en annan liga så att säga än den vanliga uppfödaren.

Undrar hur priserna kommer bli på hästarna.De som har brahästar får säkert bra betalt men annars tror jag priserna kommer sjunka pga detta bland andra faktorer
Jag tror det kommer rensas ut i leden så att säga. Nu kanske det blir billiga hästar men få har råd att ha de. De som är rika kommer producera hästar till rika genom tex embryo osv. Så den marknaden tror jag kommer hållas uppe pga ekonomisk tillgång hos den klick av människor medan "vi" (dvs sådana som jag) kommer få lägga ner intresset.

Jag tror saker kommer börja ställas till sin spets, fler kommer lägga ned uppfödningen för att det knappt går att få runt som det varit, kanske inte i år men inom de närmsta åren, och en tillfällig effekt är kanske att priserna på hästar sjunker men det kommer få slangbellaeffekt inom ett årtionde också. Hobbyaveln kommer nog bantas av till vissa välställda som vill ha föl på sina trevliga ston oavsett vad det kostar, och så spetsaveln där mördande kokurrens råder. Jag är rädd att det slår över på hästarna att det blir mer slit och släng med alla som inte håller måttet, storproduktion där överskottet måste göras av med på något sätt. Kanske även tyvärr ännu mer hetsande mot prestation i ung ålder och kort bäst före datum.
Själv tänker jag om uppfödningen att så fort det känns som att det inte är lönt kommer den avvecklas, och kanske kan vi behålla ungstona i några år.
Angående hingstavgifter så vet jag att det är hårt pressat redan, så istället kanske hingstägarna själva kommer få bli hårdare med vad det är värt att ha på station.

Jag hade planerat att betäcka två ston i år, men med världsläget så kanske jag tänker om. Det troligaste är att det blir svårare att sälja hästar om bensin och el och andra basvaror blir dyrare.

Och jag kanske behöver fundera på hur många hästar jag själv ska hålla om (när) priset på hösilage, hovslagare och veterinär går upp.

Känns väldigt tråkigt då jag väntat många år på att få mina fina avelsston, och förra året hade vi ju mycket medvind på efterfrågan på hästar.

Mig personligen kommer det inte att påverka, jag kommer att betäcka alla mina tänkta ston i alla fall. Har efterfrågan på föl som inte ens är gjorda ännu. Den enskilde uppfödaren kommer nog att hoppa över att betäcka tror jag så siffrorna kommer säkerligen att sjunka lite jämfört med de två senaste åren som har varit uppåt om jag inte minns fel?

Åh, ni skulle inte skrivit så, nu är jag ute på säljsidorna och blir kär. Det är verkligen jobbigt för mig.

Det vore ju bra om importen minskade.

Mig personligen kommer det inte att påverka, jag kommer att betäcka alla mina tänkta ston i alla fall. Har efterfrågan på föl som inte ens är gjorda ännu. Den enskilde uppfödaren kommer nog att hoppa över att betäcka tror jag så siffrorna kommer säkerligen att sjunka lite jämfört med de två senaste åren som har varit uppåt om jag inte minns fel?
Ja siffrorna har till och med gått upp i ganska många år.

Jag kommer betäcka lika många som planerat (om vi inte har en helt annan situation i maj, allt kan ju hända såklart). Marknaden har ju varit otroligt god de senaste åren och blir den nu lite sämre så är det en svacka man får ta tänker jag.

Ja siffrorna har till och med gått upp i ganska många år.

Jag kommer betäcka lika många som planerat (om vi inte har en helt annan situation i maj, allt kan ju hända såklart). Marknaden har ju varit otroligt god de senaste åren och blir den nu lite sämre så är det en svacka man får ta tänker jag.
Personligen tror jag inte det blir nån svacka. Jag tror vi kommer se en värld som vi aldrig har sett. Och ”guldåren” är över. För mycket lång tid framöver. Dystopisk? Ja kanske. Men det är vad jag tror. Och jag tror det kommer vara extremt få förunnat att ha häst på hobbynivå.

Personligen tror jag inte det blir nån svacka. Jag tror vi kommer se en värld som vi aldrig har sett. Och ”guldåren” är över. För mycket lång tid framöver. Dystopisk? Ja kanske. Men det är vad jag tror. Och jag tror det kommer vara extremt få förunnat att ha häst på hobbynivå.
Ja isf kommer vi ha betydligt större problem än några hästar för mycket.

Jo det har gått upp de sista två åren också. Men det är ju svårt att veta hur det sett ut utan pandemi - personligen är jag dock rätt säker på att den bidragit kraftigt.
Ja såklart är det svårt att veta men jag tror pga corona som ledde till inställda tävlingar, fler hingstar till förfogande på färskt osv kraftigt bidrog till ökningen, ”folk” passade på. Blir intressant att se hur det ser ut på tillgången av ”hobbyhästarna” efter detta.

Det blir svårt eftersom svenska uppfödare inte är intresserade av att sponsra med hästar och köpare inte villiga att betala vad det kostar och därav köper billigare importhästar.
Ja, det gör väl inte mitt åsikt att det vore bra om importen minskade mindre korrekt. Jag nämnde inget om kostnader. Jag skrev bara att det vore bra om importen minskade. Inget verklighetstillvänt överhuvudtaget.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 891
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 462
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar