Avels "experter" se hit

martha

Trådstartare
Nu ber jag er om åsikter..

Jag har 2 st fölston inackorderade hos en annan bukefalist, det ena stoet skall föla runt den 20:e april och det andra ca 3 veckor senare och nu vill vi ha råd om vad dom skall ha för "foderstat"

Den som skall föla först är inte så himla stor i maten, och hon är minst i både höjd och omfång, vbl trav ca 152 mkh

Den andra är lättfödd stor och ser redan ut att kunna föla 2 månader innan den andra :D vbl ca 159 mkh

dom äter istort sett på fri tillgång hösilage TS 67

Smrb 51
MJ 6,9
ca 2,2
p 1,3
mg 0,7
kalium 11,7

mineralerna är "generella" då dom inte är tagna på alla analyser(leverantören lämnar in ca 25-30 analyser)

tanterna äter bara pelleterade mineraler och jag har gett dom kvarnbyfoders vital http://www.kvarnbyfoder.se/Portals/0/Vitafor_Hast_Vital_Prestal.pdf

Nån som kan ha en åsikt så brudarna får ok fika :D
 
Sv: Avels "experter" se hit

Det är ju bara protein/ energikvoten som går att räkna på men den skall räcka till ända in i månad 11. Så om dom bara håller hullet så skall det räcka med bara grovfoder.
Hur mycket mineraler får dom?
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Avels "experter" se hit

Fosforn kommer inte att räcka till när dom kommer längre in i dräktigheten. Föreslår byte till ett mineralfoder avsett för hästar som står på bara grovfoder dvs med mer fosfor.
PL
 
Sv: Avels "experter" se hit

finns det nåt du vet på rak arm som du kan rekommendera?? den ena äter inte grusmineraler....
 
Sv: Avels "experter" se hit

Krafft miner grön är pelleterat innehåller dock inga vitaminer. De flesta mineralfodertillverkare har ngt mineralfoder för avelshästar o betande hästar vet ej vilka som är pelleterade.
PL
 
Sv: Avels "experter" se hit

svar från en riktigt amatör, men vad tror du om Krafft Miner vit? Finns som pelleterat foder.
 
Sv: Avels "experter" se hit

Alldeles för extrema värden för att användas utan att ha en mineralanalys på grovfodret.
PL
 
Sv: Avels "experter" se hit

Men en mineralanalys är väl ganska enkel att få till, mycket jämnare värden över partiet än för Smrp och MJ. Vad jag har förstått är det inte lika viktigt med varierat analysunderlag utan man kan ta en tuss vart som helst i höpartiet.

Eller har jag fel!?! :crazy:

Den är väl inte särskilt dyr heller tror jag.
 
Sv: Avels "experter" se hit

Jessica skrev:
Men en mineralanalys är väl ganska enkel att få till, mycket jämnare värden över partiet än för Smrp och MJ. Vad jag har förstått är det inte lika viktigt med varierat analysunderlag utan man kan ta en tuss vart som helst i höpartiet.

Eller har jag fel!?! :crazy:

Den är väl inte särskilt dyr heller tror jag.

226 kr för mineralanalys på hösilage, hos Analycen.

Sen ang fosfor, om det är enda problemet så kan man ju ge Fosforbalans t ex.
 
Sv: Avels "experter" se hit

Jag har ett sto som snart går in i 11:e månaden och får itne ihop hur jag ska göra med mineralerna. Hon åt tidigare med fri tillgång men inte nu längre märkligt nog.. Jag ger henne bara hösilage och har tyvärr inte mineralanalys på det. Vad göra? Tacksam för tips!
 
Sv: Avels "experter" se hit

Elisabethh skrev:
Jag har ett sto som snart går in i 11:e månaden och får itne ihop hur jag ska göra med mineralerna. Hon åt tidigare med fri tillgång men inte nu längre märkligt nog.. Jag ger henne bara hösilage och har tyvärr inte mineralanalys på det. Vad göra? Tacksam för tips!

För det första ska du PRONTO se till att hon får sitt selenbehov täckt!

Sen är det enda säkra sättet att mineralanalysera hösilaget. Du har svar på 4-5 dagar (ange mailadress får du svar end ag fortare) och det kostar 226 kr.

Det är viktigt (och har varit ett bra tag iom dräktigheten men är ju inget att göra åt nu) att både mineralbehovet är täckt och kvoterna är täcka. Och selenet. För de ofödda fölets skull om inte annat, och det är minst lika viktigt sen vid digivningen.

Så, se till att selenbehovet är täckt med start from imorgon, och så på måndag (du ska INTE skicka silageprov så det ligger över helg) skickar du in ett prov på hösilaget för mineralanalys. Den vecka det (max) tar att få svar är bara att se till selenbehovet och skita i resten.

Sen när du har mineralvärdena på hösilaget ska vi nog kunna leta fram ett lämpligt mineralfoder =)

UTAN analys är det att spela rysk roulette med fölet..
 
Sv: Avels "experter" se hit

ok tack för detta =) Attans att det är jul just nu...
 
Sv: Avels "experter" se hit

Men ska jag inte fortsätta ge mineraler som jag ger nu? Är det risk för överskott eller underskott? Jag ger nu Vitafor Avel ca 100g. 19,5% Ca, 6,5% P, 30 mg Se.
Hösilage; smpr kg ts 80, MJ ts 9.3. Skördat vid midsommar.
 
Sv: Avels "experter" se hit

Elisabethh skrev:
Men ska jag inte fortsätta ge mineraler som jag ger nu? Är det risk för överskott eller underskott? Jag ger nu Vitafor Avel ca 100g. 19,5% Ca, 6,5% P, 30 mg Se.
Hösilage; smpr kg ts 80, MJ ts 9.3. Skördat vid midsommar.

Analycen fakturerar, 30 dagars betalningstid, så du kan inte skylla på att dte är jul ;) Skämt åsido, du har en hel månad på dig att betala!

Det är risk för underskott eller överskott, det går inte att veta förrän man sett höanalysen. Du kan ge det den veckan det tar för hösilageanalysen. Men du spelar rysk roulette med fostret på sikt. Det där mineralfodret skulle vara en MARDRÖM med det hö som blir här, vi har kalkrika marker. Men har man kalkfattiga marker så kan det ju funka. Men de flesta mineraler utgår från kraftfodergiva (havre t ex) etc och har därför hög kvot för att passa med normhö + havre t ex.

Jag TROR inte du kommer få ihop det något bra med hö och den där mineralen, men de behövs som sagt *tjattjat* analys för att VETA.

Det du kan göra, och är bra att du ger NÅGOT mineralfoder är kolla så selenbehovet är täckt. 0,2 mg/100 kg kroppsvikt, maxtolerans 6 mg/100 kg kroppsvikt. Nu minns jag bara för det inte om dräktiga ston har högre behov.. :crazy:

Men 30 mg selen/kg ger 3 mg selen vid 100 grams giva. Det känns i ärlighetens namn rätt högt, men det täcker ju behovet med råge iaf.
 
Sv: Avels "experter" se hit

Jag menade inte för pengarna utan för att de kanske inte hann analysera (julstängt osv) ;) Men jag ska ringa till dem. Det finns laboratorie i kristianstad där jag bor, men de kanske inte analyserar grovfoder?

Ok, man tycker de borde skriva sånt på mineralförpackningarna.. I foderstatsprogram så står det selen behov ca 0,7. Hästen väger 350 kg. Så då är det inte mycket mineral som behövs för det..
 
Sv: Avels "experter" se hit

Elisabethh skrev:
Jag menade inte för pengarna utan för att de kanske inte hann analysera (julstängt osv) ;) Men jag ska ringa till dem. Det finns laboratorie i kristianstad där jag bor, men de kanske inte analyserar grovfoder?

Ok, man tycker de borde skriva sånt på mineralförpackningarna.. I foderstatsprogram så står det selen behov ca 0,7. Hästen väger 350 kg. Så då är det inte mycket mineral som behövs för det..

Menar du att programmet säger att totala selenbehovet är 0.7 gram? SLÄNG programmet åt helsike i så fall!

Underhållsbehovet enligt tabell för häst som väger 350 kg, och mineralerna räknat via MJ blir 16,2 gr Ca, 12,1 gr P och 6,1 gr Mg
 
Sv: Avels "experter" se hit

Men 0,7 mg stämmer ju med vad du sa om 0,2 mg per 100 kg kroppsvikt? 0,2 x 3,5 = 0,7

Det är hippocampus.

ca 22,8 P 14,9 Mg 8,0 för sto i 10:e månaden, 350 kg.
 
Sv: Avels "experter" se hit

Elisabethh skrev:
Men 0,7 mg stämmer ju med vad du sa om 0,2 mg per 100 kg kroppsvikt? 0,2 x 3,5 = 0,7

Det är hippocampus.

ca 22,8 P 14,9 Mg 8,0 för sto i 10:e månaden, 350 kg.

Ah förlåt, jag läste/tolkade fel. Jag tolkade det som du menade att det var 0.7 GRAM som var totala selenbehovet, och det blir helt galet. Fast ser ju nu att det inte står någon angivelse alls. Och är det milligram är det helt korrekt.

Mitt misstag!
 

Liknande trådar

M
Foder & Strö Hej! Här kommer ytterligare ett rop på hjälp ifrån en hästägare som drabbats av kvothysteri som det så fint kallades i en annan tråd...
2
Svar
29
· Visningar
3 798
Senast: madeleine71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp