• Avel
  • Trådstartare Trådstartare YaYa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 247
Y

YaYa

Sitter och funderar på att köpa en arab till att ha i ridponny avel.
Men hon har ingen stamtavla! Går det att registera henne som ridponny? eller hur går det till? om inte hur ska man reg.. hennes avkommer i såfall? :confused:

Gick in på asvh och kollade på dom nya hingstarna!
Har även här lite frågor!! :smirk:
Vissa hingstar står det att dom är godkända medan vissa står det att dom bara har gått till andra fasen eller vad det nu va! :angel:
det finns vissa av dessa hingstar som jag blev lie nyfiken på!
Alegs, chicago, forex, once again, Gyarados, Ideal och särskilt Rocco! :love: samt romantic

Sv: Avel!

Hmm en fråga till! :smirk: :d
Blev Indigo godkänd? Isåfall har jag hittat en hingst till mitt sto!! :banana:
Men varför blev inte Draco godkänd? :confused:

Jag tycker om du skall avla köpa ett sto MED stam.
Och hon registreras som korsningsponny men okänd stam.
Hennes avkomma blir(tror jag) oxå korsningsponny då mamman inte är av den ras för att det skall bli svensk ridponny(rätta mig någon om jag har fel där)

YaYa skrev:
Sitter och funderar på att köpa en arab till att ha i ridponny avel.
Men hon har ingen stamtavla! Går det att registera henne som ridponny? eller hur går det till? om inte hur ska man reg.. hennes avkommer i såfall? :confused:

Ett Arabiskt fullblod kan bara registreras som Arab, hur det går till får du kontakta arab registratur om.

Vill du använda stoet i "ridponnyavel" så är det krav på att hon är registrerad och har pass om avkomman skall ha modern införd i passet. (från 2006)

Ridponny är i Sverige avkommor efter ridponnyhingstar undan ston med minst två led erkänd härstamning av för ridponnyavel erkända raser. (arab är en erkänd ras)

Eftersom ditt sto INTE uppfyller de härstamningskravet, kan hon inte bli mor till en ridponny, men hon kan bli mor till en korsningsponny el. welsh P/B.

Sådana korsningar går inte in i någon ras´s stambok, men kan införas i register.
Betäcker du ditt sto med en ponnyhingst, kan avkomman bli:

welsh hingst--Welsh P/B register

Ridponny, welsh, NF, Conn, Russ, Dartm. Exm. hingst
ASRPS 93 register, korsningsponny

peråke

Joyride skrev:
Jag tycker om du skall avla köpa ett sto MED stam.
Och hon registreras som korsningsponny men okänd stam.
Hennes avkomma blir(tror jag) oxå korsningsponny då mamman inte är av den ras för att det skall bli svensk ridponny(rätta mig någon om jag har fel där)

Bara för att hon inte har stam så behöver hon inte vara ett dåligt val! Och jag har redan köpt henne och SKA använda henne i avel!!

YaYa skrev:
Bara för att hon inte har stam så behöver hon inte vara ett dåligt val! Och jag har redan köpt henne och SKA använda henne i avel!!

Som individ behöver hon inte vara ett dåligt val, men eftersom du har tänkt att använda henne i RIDPONNY-aveln är det definitivt ett sådant. Eftersom avkommorna inte blir ridponnyer utan korsningar...

ge

swebec skrev:
Som individ behöver hon inte vara ett dåligt val, men eftersom du har tänkt att använda henne i RIDPONNY-aveln är det definitivt ett sådant. Eftersom avkommorna inte blir ridponnyer utan korsningar...

ge
Nånstans måste vi ju alla börja, och för övrigt är ju alla ridponnier från början korsningar eller hur?
Lycka till med din avel :banana: :banana: :banana:

Jovisst, men h*n får ju vänta några generationer på att få just en ridponny och detta var väl vad som eftersträvades?

oz_joj skrev:
Jovisst, men h*n får ju vänta några generationer på att få just en ridponny och detta var väl vad som eftersträvades?
Avel är långsiktig planering, visst kan man köpa sig ett färdigt sto och börja kalla sig ridponnyuppfödare utan större kunskap, men tjusningen med avel är ju att du kan välja din egen väg och planera för framtiden. Vad är en ridponny egentligen? Jo en korsning mellan olika raser, inget annat, alltså en korsningsponny!
Vem har bråttom? :banana: :banana: :banana:

Om hon ar en arab, kan du inte forsoka fa fram papper och stam pa henne?
Annars far du avla fram korsningsponnier, och inte ridponnier. Men det kanske inte gor dej nagonting.

Jo, i o f s ska ju avel gärna (helst) vara långsiktig och så men i ursprungsinlägget fattade jag det som om hon ville ha in det aktuella stoet som ridponny och eftersom det ej tycks gå verkar det vara ett dumt sto att starta med.

poloplayer skrev:
Nånstans måste vi ju alla börja, och för övrigt är ju alla ridponnier från början korsningar eller hur?
Lycka till med din avel :banana: :banana: :banana:
TACKAR! Kunde inte sagt det bättre! :bow: :bow:

Liknande trådar

Avel Jag har ett svenskt ridponny sto på fem år. Hon är ca 153 cm i mkh. Jag har små funderingar på att ta föl på henne i framtiden. Hon har...
Svar
13
· Visningar
2 296
Senast: Görel
·
Avel Sitter här med nya hingstreglementet som jag fick hem med bruksprovspapperna. Blir inte klok på om detta ännu är fastställt av SH eller...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: Alexia
·
Avel Jag har ett svenskt ridponnysto vi funderar på att ta föl efter. Hon är en "riktig" ridponny med stamtavla, avlad för att bli just... 2
Svar
34
· Visningar
3 047
Senast: FadeAway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Vaccination mot leptospiros
  • Retrievertråden