avel på hästar

bengeten

Trådstartare
finns det något krav på tex "stamnamn" (stuteri namn?) eller vad de nu kallas i hästvärlden när man ska avla på renrasiga hästar? Tänkte om det är ett krav för att få registrera avkomman eller om vem som helst kan föda upp..

Sv: avel på hästar

känner en som har stuteri och födde upp hästar under sitt namn... låter lyxigare med ett eget "varumärke" :D

För ponnyavel kan man registrera ett stuterinamn för att få sitt "varumärke".
Travare har inte sällan någon form av stuteriprefix eller -suffix, dessa är inte registrerade (såvitt jag förstått) utan det fungerar bra att andra uppfödare på frivillig väg låter bli de befintliga prefixen/suffixen.
För halvblod kan man inte regga något stuterinamn och de kan inte heller ha det som prefix (före egennamnet). Det går att lägga till något stuterinamnsliknande som suffix (efter), jag kan inte de reglerna utantill - de finns att läsa på asvhs hemsida.

Går det inte att lägga före namnet?
Tänker på t ex KP Sirocco som är den svenske häst jag kommer på. I andra länder går det ju bra som VDL Sheraton.

jag tror de har tagit bort möjligheten att lägga det före namnet, men har inte läst på just idag...
KP Sirocco är nog född före denna tid.
VDL Sheraton är nog inte fölreggad med det namnet utan jag misstänker att det är ett s.k kommersiellt namn.

Senast ändrad:

Kan det inte vara att de lagt till KP när han blev godkänd då det fanns en godkänd Sirocco?

Allt är möjligt för de ändrar ju stup kvarten alla förutsättningar inom den föreningen så det är väldigt svårt att hänga med i det.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 534
Senast: ildiko
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka