Hippocampus
Trådstartare
Hur resonerar ni vid avel på ston som haft fång? Aldrig? Om ja, Hur lång tid efter? Finns det forskning?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänker du på ärftligheten eller risken för att stoet får fång under dräktigheten?Hur resonerar ni vid avel på ston som haft fång? Aldrig? Om ja, Hur lång tid efter? Finns det forskning?
min uppfattning är att när hovarna är återhämtade efter den akuta fången och sen verkas (eller ev. skos) korrekt, så påverkas inte hovarna av den extra tyngden som dräktigheten medför. Utan det är om stoet får ytterligare fånganfall som det blir kritiskt...Jag tänker mest på den tyngd det blir i slutet av dräktigheten. Min veterinär säger också som dina gamla hästgubbar, att vara dräktig är bra för en fånghäst.
Min häst fick ju fång i januari detta år, allvarlig sådan. Jag tänker mest på om jag lyckas hålla henne borta från fler anfall så kanske jag i framtiden kan betäcka henne eller när jag blir miljonär, göra ET
Ja precis. O man vill ju inte stå där med ett dräktigt sto med fång... Just nu ser röntgen bättre ut (köp en triss sa veterinären) men oron finns ju kvar varje sekund.min uppfattning är att när hovarna är återhämtade efter den akuta fången och sen verkas (eller ev. skos) korrekt, så påverkas inte hovarna av den extra tyngden som dräktigheten medför. Utan det är om stoet får ytterligare fånganfall som det blir kritiskt...
Ja det vore ens värsta mardrömJag är högst tveksam. För OM den får fång igen högdräktig är det ett sånt hjärtslitande scenario.
Många ston blir IR under sin dräktighet med, och alla ston blir ju tunga.
Så inte absolut tvärnej men högst tveksam. Ska vara ett enormt bra sto då
Jag vet två som fått fång på högdräktiga ston. I ena fallet togs sto plus ofött föl bort. I andra fallet fick stoet föla och sen tog man bort stoet så snart fölet till nöds kunde klara sig på ersättning. Båda var lika tragiska och traumatiska för ägarna.
Ironwill här på buke (som jag inte minns nya nicket på) har ju också erfarenhet av fång på sto med föl :/
Visst ett tidigare helt friskt sto kan få fång, men risken är och förblir ju större med ett fångsto
Hur resonerar ni vid avel på ston som haft fång? Aldrig? Om ja, Hur lång tid efter? Finns det forskning?