avel halvblodponny

L

lady2

Brukar man betäcka halvblod med ponnyer? Och i så fall vad vill man få ut av avkomman? Jag vet nämligen ett halvblod som fått föl med en new foresthingst.:d

Sv: avel halvblodponny

Brukar och brukar, det finns väl två anledningar till att man gör det. Den ena är att halvblodet är en bra ridhäst och man hoppas på att få en avkomma som blir en ridponny med hög ridbarhet.
Den andra är väl en halvblods ägare som vill ha ett föl på sitt sto och väljer en lite billigare hingst och hoppas på att få ett föl i en passande storlek. Vilken det det är beror ju på ägaren.

Brukar man betäcka halvblod med ponnyer? Och i så fall vad vill man få ut av avkomman? Jag vet nämligen ett halvblod som fått föl med en new foresthingst.:d

Jag instämmer med föregående talare. Har bara ett litet tillägg,
det har blivit många fina tävlingsponnyer av att korsa halvblod och ponnyer, men den fulaste hästen jag har träffat (hon var inte ens trevlig) var korsning mellan new forest och SWB. Ponnyben och storhästkropp. Dock verkar de flesta bli mer lyckade som man ser på bild iallafall.
/U

Men om vi säger att man vill få fram en d-ponny och betäcker naturligt och hingsten är t.ex 137 cm och stoet 165 cm funkar det verkligen eller är hingsten för liten och hur stor kan avkomman förväntas bli?

Men om vi säger att man vill få fram en d-ponny och betäcker naturligt och hingsten är t.ex 137 cm och stoet 165 cm funkar det verkligen eller är hingsten för liten och hur stor kan avkomman förväntas bli?

Hur stor avkomman blir beror helt och hållet på vilka gener/anlag den får från sina föräldrar. Så den kan bli allt mellan typ 130 till 170 beroende på vilka anlag som föräldrarna har med sig till fölet.

Ska man göra en sådan korsning med inriktning på en viss höjd av avkomman. Så får man göra ordentliga undersökningar ganska långt bak i stammarna på både sto och hingst och se vilka storlekar det finns bakåt. Ett anlag för storlek kan ligga dolt ganska länge för plötsligt ploppa upp i en avkomma flera generationer fram.
Men jag skulle tro att troligaste storleken på en sådan avkomma hamnar mellan 150 - 155 inte som D-ponny utan liten häst.

Det är ganska vanligt att korsa halvblod med ponnies.
Min gamle Yakimo var korsning halvblod/New Forest.
Mamman var 158 mkh och pappan 136 i mkh.
Själv blev han 153 i mkh.

I mitt stall står en korsning halvblod/Welsh.
Vet ej vem som är mamman, men morfar är Ganesco.
Pappan är 134 i mkh.
Denna hästen är 154 i mkh.

Min häst är korsning halvblod/ connemara, hon är 1,64. ;) Nu är iofs hennes pappa drygt 1,50 och mamman nånstans runt 1,70, så att hon blev såpass stor är kanske inte så konstigt. Däremot växte hon sent, och länge. Jag köpte henne på hösten när hon var tre år, då var hon 1,56, och jag tänkte att hon med lite tur skulle bli runt 1,60. Men tja, hon växte, och växte... :D

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att betäcka med connemarahingst för en avkomma för eget bruk, men inte skulle jag räkna med att fölet håller ponnymått i så fall. :)

Min uppfattning är att det ofta blir lyckade korsningar med ponny och halvblod.Om det blir ponny höjd på dom så har man oftast en bra grund för att bli en fin tävlingsponny.Oftast blir ju dessa små hästar istället (om mamma är halvblod) och det är väl inte så lyckat i tävlingssammanhang dock.

Fölen följer mer moderns storlek än hingstens storlek liten B ponny som betäcks/semineras med HBL hingst kan bli vanligtvis C ponny, tvärt om så kan avkomman bli lika stor som sin mor.
Vi betäcker många småston med ridponnyhingstar och oftast lyckas en D ponnyhingst förstora avkomman med max en kategori. Nu finns det avvikelser men man kan inte få en stor häst genom att använda ett litet sto, lika ovanligt är det att man får en ponny när man betäcker ett 165 cm högt sto med en 140 sm hingst.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
856
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31