avel funderingar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Trilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 209

Trilla

Trådstartare
Jag stor lite i valet och kvalet att betäcka.

Antingen min kompis häst ,som har Egerländer i sig

eller kanske betäcka stoet som jag vill köpa.-men hon e holländsk sto som e ganska komapkt av sig själb endå- vetet sjutton om den kombinatione jag e lite ute efter skulel bli bra med det stoet....(kommer med stammen lite senare sen)

Grejen e den att jag vil ha Gaspari i fölet. Välja hingst i svårt, men jag har funnit en som jag skulle vilja testa i sånt fall, MEN jag vette sjutton om nån av stona e rätt, kanske förmodligen min kompis sto. eller om ens hingsten i rätt.

jag återkommer imorgon med mera info om stammen hon har på sitt sto.Jovial vet jag hon har snackat om att stoet har i sig oxå.
sitter här och spånar så mitt på natten.

Kanske skulle egentligen finna ett sto med Gaspari i sig(typ som morfar om det går att finna) och ta en hingst med Gaspari i sig lite längre bak?

Jag undrar om det skulle vara bra med min kompis sto om jag tog tex denna hingst på det:

Waliant 945
1993 e. Weltmeyer u. Gorbie 13476 e. Cordon Bleu 461 u. Joga e. Gaspari 340 - Jovial 369

Gillar han väldigt mycket,undrar dock hur humöret e på honom.
ska spåna med min kompis om denna hingst på ev. hennes sto...

hur skulle ni göra/fundera?

Sv: avel funderingar

Jag tycker att du börjar i fel ände.

Börja med vad du vill ha fölungen till !
Sen tittar du på stona, fördelar - nackdelar.

Sen tittar du på vilka hingstar som passar till stona som kan uppväga nackdelarna.

Sen sorterar du ut de som har Gaspari. Nu är det ju så att han finns i regel väldigt långt bak i stammarna, led 3-4- osv han föddes ju för nästan 60 år sen och dog för mer än 30 år sen.

Jag är tveksam till att hingsten du har valt ger gröna papper på fölet. Jag tror att den är sänkt eller iallafall satt på V.

Åh jag vet vad jag vil ha fölungen till :) Rida :D Nä skoja bara med er, nä men en bra dressyr avkomma- men som man endå kan hoppa med oxå. Jo jag vet vad jag vill som sagt och jag tror att med rätt STO så kan man kanske få fram det jag vill ha med hingsten Waliant. Eller om jag nu har min kompis sto att tillgå till.. hm,då vette sjutton om jag tror att Waliant med det stoet är någon bra kombination.
fast helt klart blir det Jovial med i det hela,det blir det.

och visst har du rätt i att Gaspari finns oftast bara nu i 3-4 ledet som närmast,det vet jag.

jag återkommer när jag har funderat mera om det hela, ska kolla upp stoet som jag ev. ska köpa hennes stam- holländsk sto, men henne e inte tanken att avla med- inte första tanken så iaf. Men hon har bra gång-men inte tillräcklig bra trav för högre dressyr,hoppar väldigt bra, vääldigt duktig på samlingar osv så om jag skulel betäcka henne, så vil jag ha en hingst som inte e allt för hög (eller ger för höga avkommor) ha väldigt bra trav, bra humör och med Gaspari i iaf 4:e ledet?

en annan linje som vi funderar på är oxå:
Kardell- Alpen Furst- Hornbeam-coust guard- carnoustie

Vad tycker ni om den och vilken hingst skulle ni ta då?
Stoet har bra gångarter (hade hon ej haft en skada hade hon gått Grandprix idag) lynnet e bra,snäll men tycker en väldans massa ibland :D

Några hingstar med Gaspari i fjärde led:

Briar och Okeanos

I tredje led:
Chicago Z och So What (som för övrigt har en son som kommer till bruksprovet)

Det finns antagligen en massa andra...men det var dessa jag kom på rakt av.

Kardell-Alpen Fürst är rätt mycket Jovialblod, om jag skulle betäcka den så skulle det i så fall vara helt Jovialfritt och med en hingst som dokumenterat nedärver ett sansat temperament.

precis vad jag själv oxå tänkte på, men ägaren till stoet är inne på att "linje avla på Jovial oxå, vad jag uppfatta henne som.
Finns de nån hingst du skulle tänka dig med den stammen hon har på sitt sto?

Chigago Z har jag aldrig tänk på faktiskt .. ska kolla upp honom.

Briar i alla ära- men nu e det så att stoet som jag ev,. ska köpa, e väldigt känslig.. jag undrar ja de om kombination briar och hon e bra... jag ska som sagt kolla in, tack för att jag får bolla med dig!

Jamen, Kardell-Alpen Fürst ÄR ju linjeavel på Jovial redan. Ganska kraftig sådan dessutom. Jag skulle inte lägga en droppe Jovial/Boheme blod till i en avkomma, men det är ju jag det.

Jag skulle kunna tänka mig Feliciano just för temperamentet, men eftersom jag inte vet hur märren har för fördelar/nackdelar så är det svårt att uttala sig

Jag tycker inte du verkar ha klara mål på varför du vill avla. Jag vet inte, men i mina öron så låter det som om att du dessutom inte har tillräckligt bra ston till hands. Varför avla på de stona överhuvudtaget? Vad ser du för positivt i dom? Det är väl inte speciellt seriöst att bara granska en stam och avla på den? Vill du ha en bra dressyrhäst med Gaspari i sig, så varför inte köpa en unghäst med honom i sig då? Det är så mycket enklare och billigare. Tro mig, du är helt ute och cyklar.

ärligt talat så, ja du har rätt på ett sätt.
Men stona är bra, båda mina kompisars ston är mycket fina ston med mycket bra gångarter och väldigt bra extriör,bra ben osv.
Men är det den typen av ston jag vill ha avkomma ifrån?
om jag frågar mig så här:
Vil jag ha en avkomma som skulle likna stona?
svar ,nej.
Inte för min egna del iaf,fel typ av hästar för mig.
Jag vet vad jag vill ha för avkomma.

Så, jag skulle kunna tänka mig att betäcka dem för att få fram ett föl eller flera med bra gångarter osv som kan gå högre klasser, alltså kvalitets häst, för så bra avkommor har ena stoet gett.

men för mig själv, jag vil ju avla för att få en avkoma til mig, en som jag själv hanterar,fostrar och rider in. ja jag vil vara med från början igen för det är helt underbart att lära känna och bli kompis,ledare osv. från när dem i föl. att följa steg för steg.

Så beslutet e fatta från min del iaf, skall jag avla för att behålla fölet själv så ska det verkligen vara med rätt sto och rätt hingst.

stoet jag skall försöka köpa loss, hon e av hoppstam och hoppar kalas själv. Men henne tänker jag inte betäcka förns jag har tävlat upp henne lite granna i klasser.
och om jag skulle betäcka henne i år, så vill jag ha en hingst med goda gångarter(speciellt vikt för traven,hon har en hyfsad trav själv) ,hoppar bra och har ett lättsamt humör. extriöret skall vara lätt ej för tungt och ej för hög.
Då kan det bli en väldigt bra avkomma.men som sagt det kan bli så. man ska ju aldrig räkna med det :)

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 378
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
971
Senast: viltmilla
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 648
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka