avel-Betäcka

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hopp
  • Startdatum Startdatum
H

hopp

Hej Är det någon som vet när man kan betäcka ett sto.(hur gammal hon ska vara)

Man brukar betäcka från 3 års ålder. Sen är det inte ovanligt att ganska gamla ston betäcks med gott resultat. Mitt sto blir 21 i maj och ska ha sitt 12:e föl sen hon var 8. Har de bara fått föl tidigare kan de få föl ganska långt upp i åldrarna.

Man brukar väl rekommendera att ta första fölet före 12(?) års ålder har jag för mig. Men det är inte heller ovanligt att stoet är både 15 och äldre innan hon betäcks första gången!

Ett sto är fertilt/blir dräktigt om hon klarar av att bära fram det fysiskt. Man brukar säga att avelsmärrar ska ha något överhull för att lättare bli dräktiga. Om ett sto inte blir dräktigt är det ofta (men inte alltid naturligtvis) pga dåligt hull.

ok tack..jag har (foder)nämligen en 2åring(1 mars)som ägarenägaren sa att det var ok att betäckanu i sommar .och jag funderar på om det ar bra?

Jag vet att det förekommer att man betäcker tvååringar, men det är inget man varken brukar göra eller rekommenderar. Det är inte ens säkert att hon är så pass färdig utvecklingsmässigt att hon blir dräktig.

Jag tycker du ska vänta! Ett år är inte så lång tid att vänta och under tiden har du ju mycket jobb med hästen...den ska fortsätta hanteras och börja utbildas lite grand. Tex tömkörning och löshoppning till hösten mm.

Men du gör ju naturligtvis som du vill. De flesta tvååringar är dock inte tillräckligt mogna eller utvecklade för det.

Mitt ena sto fick föl redan som treåring (och det gick bra) men jag skulle heller inte betäcka redan som tvååring. Ser inga fördelar.

Man bör inte betäcka stona förrän vid 3-års ålder, även om de är könsmogna tidigare!

Jag har en gång låtit betäcka ett eget sto vid 2½ års ålder, men då endast för att hingsten jag ville ha på just det stoet endast 'var tillgänglig' det året, sedan fick stoet vänta x antal år tills nästa betäckning.. inget jag gör om precis!

Som hingsthållare, så vägrar jag att ta emot ston under 3-års ålder.. hoppas att alla gör så!!!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
675
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 357
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka