avbokat tingat men dammigt hö

S

Spaderdam

Vi har tingat hö av en bonde. När vi hämtade första lasset visade de sig att det var superdammigt och det är något jag absolut inte vill fodra med.

Det skulle dessutom bli förödande för min hosthäst, som bonden vet att vi har. Hon är superkänslig mot damm, men hon har kunnat äta hö utav honom tidigare då de vart dammfritt.

Denna gång var det alltså tvärtom, de bolmade damm ifrån det. Jag ringde och sa till bonden att jag tyvärr inte kan fodra med hans hö och att jag behöver gå över till hösilage. Vilket jag nu också gjort.

Det enda vi betalat för, var det lasset på 60 balar som vi hämtat. Han blev grinig och prata om att "ni har ju för f*an tingat" osv.

Jag förklarade som det var att jag är medveten om det , men de är fullständigt otjänligt att fodra med ett hö i det skicket.

Vi lade på och sen har det vart tyst i ca en månad. Fram tills nu.

Han har försökt nå mig vid ett tillfällle, men innan jag tar en diskussion med honom så vill jag ha lite mer klart för mig vad som gäller.

tilläggas ska att vi har inte skrivit några papper överhuvudtaget. Jag vet att en muntlig överenskommelse också gäller, men då fanns det ingen förvarning om något dammigt hö.

Min personliga uppfattning är att han gladeligen kan få behålla sitt hemska hö och att han är mer nogrann i fortsättningen med skördningen.

Jag antar att det regnat när han tagit in det för de är väll då damm uppstår?

Jag förstår hans frustration, men jag anser att mina hästar skulle ta mer skada av att äta hans hö än vad han gör som får behålla det alt sälja det till någon som inte är så noga = ovetande om innebörden av ett sådant kasst hö.

Sv: avbokat tingat men dammigt hö

Småbalar (jag tar för givet att det är det det handlar om) kan ju vara av väldigt skiftande kvalitet beroende på var på loftet de ligger. Du kan ju haft otur som fått balar som legat på ett ställe där hötorken inte riktigt kommit åt eller precis vid väggen där det kommit in fuktig luft.

Så jag skulle pratat med honom och bett att få komma upp på hans loft och kolla. Det är ju mycket möjligt att det kan finnas OK hö på vissa ställen. Sen kan du ju erbjuda dig och hjälpa till vid lassningen. Man märker ju lätt vilka balar som verkar dåliga ifall man är med och kastar dem.

Allmänt så har jag lärt mig att det är bäst att ta sitt hö från bönder som har (eller har haft) egna hästar. De märker ju direkt om en bal är ok för häst eller ej. 'Skräpbalarna' brukar då få gå till ungtjurar då de inte verkar lika kräsna.

Skulle ALDRIG fodra med dammigt hö. Beror ju på vilket fortsatt samarbete du vill ha med den bonden, finns det gott om höbönder så är det inte lika känsligt även om osämja aldrig är kul.
Fråga vad som hänt med skörden, förklara återigen att ni hade kommit överens om tjänligt hö. Skicka ev. in en analys på den hygieniska kvaliten som förstärkning på att det inte är okej.
Tycker att det är dålig stil av bonden, verkar som att det är bara pengar som gäller. Visst när man bokar hö, om man gör det tidigt kan ju varken du eller bonden veta resultatet men då får man ju vara ärlig med att tyvärr har jag inget foder som passar din häst, eller erbjuda ett alternativ om det finns.
Här har äntligen bönderna förstått att det är skillnad på hö till hästar och deras slaktdjur.

ja det kan nog stämma att dom har en annan toleransnivå då , för denna bonde har inga hästar själv, enbart en massa tjurar.

Det är ju lite det att nu när jag väl retat upp luftrören på min dammallergiska häst så vågar jag inte ge annat än hösilage längre.

Jag har hästarna på lösdrift därför har jag inga möjligheter att fodra med två olika grovfoder.

Sedan är de säkert som du säger att allt hö behöver ju inte vara katastrof. Men det är ju så att min hosthäst "bestämmer" vad hon kan äta och inte.

Jag antar att du kommit överens med bonden att köpa hö att fodra hästen med (alltså inte köp av defekta balar att t ex elda med). Nu visar det sig att fodret inte är tjänligt som hästfoder.

Grundläggande förutsättningar för köpet är undanröjda, som jag ser det. Problemet är väl att ni inte är överens om att fodret är otjänligt. En väg att gå kan vara att du erbjuder dig att skicka in en hygienanalys, mot att han betalar kostnaden om fodret bedöms som otjänligt.

Jag har inget intresse alls av att ha någon fortsatt kontakt med honom. Jag blev riktigt besviken på hans otrevliga beteende i telefonen då ja ringde och förklara läget.

Jag har nu hittat ett hösilage som passar både min hosthäst och är tillräckligt bra för mina unghästar. Så hö vågar jag nog aldrig mer fodra med så länge min 18-åring lever.

Det var ju en smart idé de där med den hygieniska analysen.. hur gör man en sådan? Jag har ju en hel del balar kvar. Hade tänkt elda dom, men innan kanske ja ska göra en sådan analys och ha som ett bekräftande om han försöker bråka.

Hur gör man analysen och vad skickar man den? Dyrt?

Jag hade inte tagit av de balar du har, det bevisar ju bara att det foder du har hemma är dåligt. Kan likaväl bero på att du förvarat dem illa - i hans argumentation.

Om det ska tas prov för analys, gör det på hans lager och tillsammans med bonden.

Ja de är sant. Men ja jag hoppar nog över det hela då. Orkar inte lägga någon energi på det som de känns just nu. Ja får väll se till att svara när han ringer nästa gång (om han gör det) för nu vet jag ju lite mer.

Jag har inget intresse alls av att ha någon fortsatt kontakt med honom. Jag blev riktigt besviken på hans otrevliga beteende i telefonen då ja ringde och förklara läget.

Som det låter så skulle jag nog bara förklarat för honom att hans hö inte duger och att jag inte kommer att betala något för det. Han kommer väl tycka att du är superkräsen eftersom hans tjurar glatt mumsar i sig hans prima hö.

Det låter ju inte som att du behöver honom till något annat. Skulle han vara grannbonden som skötte snöskottning, vägen och annat så hade jag nog varit lite mer diplomatisk.

När jag har fått dåligt hö har jag kört tillbaka det till bonden jag köpt av och fått pengarna tillbaka inget trassel alls!
Självklart kan han inte tvinga dig att köpa hö som du inte kan använda!

Tycker inte du har gjort något fel , hade aldrig fodrat med dammigt hö!!!!

Bonden borde ju kollat igenom sitt hö själv och tala om för er vad det är för hö, inte lätt för att veta!!
Man kan ju inte utsätta liv för att han vill ha sitt hö sålt!

Kolla det där med någon kunnig om han fortsätter bråka. En jurist eller liknande. Men tror inte alls han kan tvvinga dej att köpa tingat hö om den första leveransen va dålig.

...Han blev grinig och prata om att "ni har ju för f*an tingat" osv. ...

Ja, och?? Finns det inget hö (som är dugligt) så finns det inget. Man måste ju inte köpa när det visar sig att fodret är odugligt! Även om ni inte sa något om det så är det ju underförstått när man tingar, det är ju ett foder du vill köpa, inte något att elda på gården med...

Jämför med om det varit något annat som du bestämt att köpa och när det kommer så är det trasigt - det finns inte det företag som inte skulle (eller om det gått så långt som till ARN/domstol, tvingats) ta tillbaka varan och gått miste om affären i fall någon (felfri) ersättningsvara inte kunde lämnas! Att dra på sig kostnader för att skörda ett hö som man på förhand VET inte kommer att kunna användas är bara dumt och han får skylla sig själv!

Vi hade tingat hö till i år av en bonde, en duktig höbonde som har haft väldigt fint foder tidigare, men i år när vi ringde för att höra när vi kunde hämta säger han att han inte ens skördat :eek: eftersom det regnat för mycket när det var "dags" att skörda och sedan var det ju för sent för att skörda något som var något att ha. Så han hade inget och vi fick inget.

Men eftersom din bonde tjafsar hade jag tagit en hygienanalys hos t.ex. Eurofins (Hjortens är iofs billigare, men du får bara analys på mögel, inte på andra mikrober), så du kan visa varför du inte vill betala för hans foder. Eftersom möglet växer till hela tiden så skulle jag inte väntat för länge, för då kanske han säger att det är din skulle som det uppstått på.

Vi har i år på prov tagit hem sex balar från en bonde som visade sig odugligt; dammade, hästarna åt inte och analysen visade för höga halter mögel. Bonden menade på att det kunde finnas bättre balar längre in på skullen, och det är nog sant, men jag tycker att om fodret redan i september var så skadat som hans var (enligt analysen var det lagringsmögel) och det där jäkla dammet flyger ju omkring och finns i ALL luft på skullen så det var inget jag ville lägga arbete och pengar på. Dessutom om balen är lindrigt dammig när jag får hem den, så har jag märkt att det väldigt fort blir helt olidligt dammigt.

Jag kommer nog aldrig mer att ta hem ett helt lass med hö från okänd leverantör utan att ta provbalar och kolla upp! Höstens första hököp var nämligen ett sådant damm-köp som vi körde rätt ut i skogen :crazy:

Läste nu att du eldar upp balarna; om du gör det kan du inte slippa att betala för dem du fått hem, du skulle ringt med en gång och sagt att han fick hämta/du skulle köra tillbaka och att du bara betalade för dem du gjort av med. Så gjorde vi förra året när vi fick jordigt ensilage - en bra bonde det med, förutom att han aldrig kom och hämtade det, så vi mailade och messade att han fick hämta det senast X, och när han inte gjorde det eller hörde av sig öht så eldade vi det - sedan tog det tre månader till och då stod han på gården och skulle hämta balarna...

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka