Australiensisk risolja???

F

fullblod4ever

Någon som har använt sig av det eller använder det? Vad tycker ni?

Sv: Australiensisk risolja???

För att jag ger det till min häst med bra resultat men inte så bra som jag hade hoppats.

Jag har köpt den för att min häst som har varit ganska sjuk, skulle lägga på hullet, fick tipset av min kiropraktor. Svindyr 1900 kr för 20 liter, han har lagt på sig men inte så jätte mycket.

Om du skall ge olja för att hästen skall lägga på hullet behövs ingen dyr specialolja. Vanlig rapsolja för 10 kr litern är lika bra, den har dessutom ett bättre omega3 innehåll.
PL

Det råder ju delade meningar om det där...som vanligt. har gett honom vanlig olja oxå, men jag tycker att den här var bättre, men inte så bra som jag hoppats. På täby galopp är de lyriska över denna olja,vet inte riktigt om det bara e min gamla häst som inte suger åt sig som han ska.

Det finns inga studier som visar på ngn större skillnad i engergiinnehållet på olika oljor till häst.
100 kr litern för olja till häst för att få upp hullet, jag skulle inte komma på tanken, men allt går att sälja med mördande reklam.
Hur mycket olja ger du.
PL

Senast ändrad:

På täby galopp är de lyriska över denna olja,vet inte riktigt om det bara e min gamla häst som inte suger åt sig som han ska.

Ger de de till starthästar också? Risolja innehåller gamma-oryzanol som står på Ridsportsförbundets förbudslista. Borde väl gälla även galoppörer? HH

Jag vet inte hur var och när de ger, kanske till hästar i vila...jag ger 2 dl om dagen.

Risolja, vad är det? Aldrig hört talas om någon som ger det till galoppörer iaf. Sjukt dyrt också...

Den närmaste kontakten jag har haft med denna olja är genom massage, den används flitigt som just massageolja. Den är också en ingrediens i många hudvårdsprodukter, orsaken är att den är oerhört D-vitaminberikad vilket anses vara gynnsamt för huden. Man vet att en överdosering invärtes av D-vitamin ger förgiftning, så jag förstår inte varför man är lyrisk över något sådant att ge hästen?

Jag håller med PL, rapsolja är ett utmärkt fodermedel för att öka hullet. Jag tror bestämt att du har gått på en riktig nit, 2 dl rapsolja är ej heller så mycket. Själv fodrade jag min gammelgubbe under en period med 3 dl per dag, men han är islänning och kräver inte så enorma mängder för att det ska fastna där det är avsett.

Vanlig olja har jag prövat, där märkte jag ingen skillnad lite blankare päls kanske..vad för förgiftning kan de få..

Troligtvis för d vitamin är en fettlöslig vitamin så överskottet kissas inte ut som de vattenlösliga vitaminerna. Tror det kan ge leverskador eftersom överskottet lagras där.

jag har fullblod oxå. när jag fick honom var han väldigt mager. som mest har jag varit uppe i 6 dl olja om dagen under ca ett år. inte förrän ett år senare gav det alltså resultat. det tillsammans med en ordentligt uträknad foderstat (där oljan har varit inräknad) gjorde att han gått upp i hull nu är han nästan tjock:P
men när jag gav som mest gav jag ca 7 kg hö (han ville inte ha mer han bara kissade på det därför den lilla mängden, nu har vi hösilgae som nog är godare och nu kan han äta hur mkt som helst:P) av normal kvalite, ca 6 dl olja, 6 kg havre, 1 kg betfor samt sojamjöl. Jag minns inte exakt men någonstans runt där:P och jag lovar det var uträknat! men i början när jag hade honom var han väldigt stressad, köpte honom direkt från banan så han trodde väl inte på att han var pensionerad:P
i dagens läge när han har stressat ner får han "bara" 12-13 kg hösligare med lite sämre värden men av god kvalite, 1 kg luzern och när han inte är halt som han är nu ca 1.5-2 kg krafft groov samt en lite skvätt olja.

De fettlösliga vitaminerna har liknande upptagsmekanismer och man kan säga att "de tävlar om att tas upp", så ett överskott av en vitamin kan leda till brist på en annan.. Kanske inte riktigt det man vill!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
687
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 030
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Vad är era recensioner om Pavos be chill? Funkar det? Och hur använder man det?
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka