Australian Shepherd

Sv: Australian Shepherd

Har träffat ett par stycken och själv varit intresserad av rasen. Det finns mycket "skräp" men är man riktigt noga så är det ju en utomordentlig (och snygg) arbetshund.

Ja rasen är för vacker för sitt eget bästa! Det har lätt till att det avlas på lite vad som helst.

KL
Rasen finns i två varianter, de som avlar för utställning (pälsmonster) o en annan del som avlas för bruks.
Bland de som avlar mot bruks finns ett fåtal kennlar som avlar på vallningsmeriter.

Vilken slags hund vill du ha, o varför en Aussie?
Förslagsvis så går du på lite utställningar där du kan prata med ägare o uppfödare.
Gå oxå på några brukstävlingar.

Jag har en aussie och träffar regelbundet ett antal aussies från olika uppfödare och med olika inriktningar.

Det enda jag kan säga med säkerhet är att det är en mycket aktiv ras med stort behov av stimulans.
Det är en väldigt "spretig" ras och man kan nog hitta alla olika typer.

När vi gjorde MH-test på vår kull sa testledaren att det var ovanligt att träffa så många trevliga aussies, hon hade väldigt dålig erfarenhet av rasen.

Jag tror att det viktigaste är att veta vad man vill av sin hund. Passar en aussie in på det ska man vara noga med att kolla upp uppfödare och avkommor.
Kan man erbjuda en aussie det den behöver och man hittar en bra uppfödare så är det en helt fantastisk ras.

Jag är jätte nyfiken på Mini varianten (godkänd i USA men inte av SKK ännu)
Någon som vet något om dom?
Är de exakt som den vanliga fast mindre?
Vågar man köpa en, när de inte går att kolla på hunddata?

Jag är mycket skeptisk till mini-modellen. Rent logiskt måste man ju ha avlat i princip enbart på storlek för att få den mindre. Mao, va skit som helst bara de är små. Rasen lider redan av att det är mycket mentalt skräp i den.

Jag äger själv en normalstor "snyggve" han skulle passa riktigt illa i tex en barnfamilj.

"Minimodellen" är, om jag tolkat det rätt, en lugnare variant. Det finns bara 3-4 kennlar i Sverige med Mini American Shepherd och det har importerats lite men den är verkligen inte stor. Jag tycker på ett sätt att det är bra, större chans att hitta en hund med bra mentalitet än i den stora modellen. När väl folk får upp ögonen för minin lär väl rasen tyvärr rusa iväg med spretig mentalitet och såväl odugliga hundar som uppfödare...

Senast ändrad:

"Minimodellen" är, om jag tolkat det rätt, en lugnare variant. Det finns bara 3-4 kennlar i Sverige med Mini American Shepherd och det har importerats lite men den är verkligen inte stor. Jag tycker på ett sätt att det är bra, större chans att hitta en hund med bra mentalitet än i den stora modellen. När väl folk får upp ögonen för minin lär väl rasen tyvärr rusa iväg med spretig mentalitet och såväl odugliga hundar som uppfödare...

En vän till mig känner en som har en mini och den är absolut INTE bra mentalt. Nervig och skygg. Men kan ju dock vara just den hunden, behöver ju inte vara rasbundet.

"En vän till mig vet en vän som vet en vän..." ;) Naevars. Vilken kennel kommer den ifrån? Är ju väldigt intressant att veta eftersom det inte föds så många per år. Jag tror att minisarna har lång väg att gå fortfarande, och de har precis som de stora utseendet mot sig. Ska bli intressant att se utvecklingen.

Det törs jag faktiskt inte svara på, kom upp i en diskussion rörande standard-aussien.
Men som jag sa, kan ju vara enbart just DEN hunden.
Rasen i övrigt intresserar mig inte då jag personligen gillar aussien som den är, i standard-modell alltså:)

Finns en tråd om minisarna:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=687074

Inte för att jag förstår hur dom kan ha lobbat sig in i AKC, de har ju sedan tidigare ett principbeslut på att inte ta in nya raser som är varianter på befintliga.

Trådkap
Fast jag skulle nog inte ha något emot en, eller ett par Alaskan Klee Kai :love:
kieshaalipuffymaia1.jpg

Gud så söta! :love:
AKC gav ju som ultimatum att minivarianten skulle ta ett nytt namn som inte har med Australian Shepherd att göra, därför blev det Mini American Shepherd.

Fast avelsbasen bör logiskt vara mindre= mer inavel. Jag är skeptisk.

Därav vikten att använda sig av importer och grannländers avelshundar. Som sagt, vi får väl se hur det artar sig. Om rasen finner en stabil grund med bättre mentalitet än den större varianten tror jag att det kan vara en väldigt intressant ras ute på bruks/agility/whatever-plan.

Om de saknar en sluten avelsbok kan man väl alltid få in nytt blod. De bör ju vara ganska få i antal som de är nu så det hjälps väl knappast att byta avelsdjur med varandra om de redan har hög inavelsprocent.

Inavelsprocenten på de hundar som redan finns i Sverige har jag ingen koll på, men eftersom rasen är så ny så skulle jag tro att den är låg. Man har inte hunnit få fram särskilt många generationer men det finns nog de med bra bättre koll om det än jag. Om jag har förstått det rätt så använder de sig även av små exemplar av den större varianten...?

Men som sagt, så stor koll har jag inte. Jag fick upp ögonen för den mindre varianten när jag kollade på den större men det finns tveksamheter inom båda och jag har inget större intresse av raserna idag.

Jag har själv en 3-årig aussietik och tycker att det är en underbar hund som är min bästa kompis. Hon hänger gärna med på precis allt, har stor "will to please", mycket motor, mycket glädje, förig, bra storlek, tycker om att arbeta, leka och otroligt gosig och snäll. Hon har en tydlig av/på knapp, kan koppla av var som helst för att sen på en sekund vara beredd på arbete/bus eller vad man nu hittar på. Hon är dessutom fantastiskt fin med de barn vi har i vår närhet. Hon är rätt reserverad mot främlingar. Inte på så vis att hon uppfattas som skygg utan snarare är hon bara ointresserad av att hälsa på och umgås med de hon inte känner.

Sammanfattningsvis kan jag beskriva i alla fall min aussie som mycket pigg och alert men på ett väldigt behagligt vis.

Efter att ha blivit rätt otrevligt påhoppad när jag tidigare i annan tråd beskrivit rasen utifrån erfarenhet av min egen och ett 20-tal andra aussies jag haft i min närhet måste jag dock varna lite för rasen. Det verkar finnas gott om aussies med väldigt dåliga egenskaper. Så fastnar man för rasen bör man väldigt noga kolla upp vad det är för linjer man skaffar. Men lika viktigt tror jag att det är att man väldigt kritiskt granskar hur man är som person och hundägare. Jag kan ärligt säga att jag anser att aussien kräver mycket av sin ägare/förare. Långt ifrån alla är lämpade att ha aussies. Dom kräver inte bara mycket av arbete/motion utan kräver även en harmonisk, tydlig och balanserad ägare. Efter att ha blivit väldigt förvånad över hur hårt åtgången rasen blir av en del har jag funderat och analyserat och jag är övertygad om att även min helt underbara aussie skulle bli otroligt otrevlig om hon i stället skulle ha de fleste i min omgivnig som ägare....

Så är du intresserad av att skaffa aussie rannsaka dig själv ordentligt först och leta noggrant sedan efter linjer som är trevliga.

Väcker lite liv i denna tråd då jag är väääldigt nyfiken på rasen & om den skulle kunna passa mig & mina ändamål.

Jag själv:
Trygg, bestämd & lugn. Aktiv hästmänniska. Tillbringar minst 4 timmar om dagen i stallet. Övrigt aktiv hemma med långa promenader.
Hade gärna tränat agility & fresstyle. Men mina nuvarande hundar är inte de minsta intresserade :( Gamlingen hade kanske gått men han är hundilsken & hade aldrig gått att ha med på diverse tävlingar.

En lugn dag blir kanske 1 timmes promenad på morgon & 1 på kvällen. Hyfsat lång promenad under dagen. Hade jag haft hund som behövt mer hade vi aktiverat oss med annan mental träning under dagen. Dessutom ett par timmars utetid i stall där hunden kan vara lös & träffa andra hundar.
¨
En mer aktiv dag är dels de som står skrivet ovanför + ett par rundor i skog & mark med häst.

Och som sagt, en mer krävande hund får mer. Med diverse träning.

Har mycket tid & möjligheter. Närma till stor promenad vänlig skog, till brukshundsklubb & agilltybana. Är bekant med 2 olika tränare. Bruks/vardagslydnad samt en som håller på med freestyle & rallylydnad.

Har nu 2 blandisar utav aktiva raser men som inte är motiverade att träna de jag vill. Därför nyfiken på aussien.

Hunden jag söker:

* Rejält aktiv
* Någorlunda vädertålig
* Vill träna & tävla i tidigare nämnda grenar. OBS, vet de beror på individ oxå.
* Vill gärna kunna ställa ut
* Inte för mycket jakt
* Gärna en del vakt då här är så mycket inbrott runtomkring.

Skulle en aussie kunna passa in ?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 924
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 217
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 673
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka