Auktionshästarna 2008

Sv: Auktionshästarna 2008

Ja, de där filmsnuttarna är intressanta att ha sedan, speciellt om någon av dem blir en stjärna;)

Både urvalet och sättet att presentera fölen på känns inte alls genomtänkt.
Av 4 föl visar man en film av 1:a fölet som man senare måste ta bort av olika anledningar och sedan väljer man ut ett föl som är född mycket sent och i ett bedrövligt skick,vilken naturligtvis förblir osålt.Vet att många uppfödare avböjt att sälja sina föl pga av alldeles för låga bevakningspriser (högst 50,000:-)Dessutom har många avstått helt från att anmäla sina föl till förselekteringen då den ansvarige för urvalet tyvärr inte förmår skilja på sina egna intressen och objektiv kvalitet.

Tror man skall hålla auktionen senare på året-kanske november(ger fölen lite mer tid att växa till sig) samt mer norr över i vårt avlånga land,därigenom lockar man även våra framgångsrika uppfödare norr om Stockholm att deltaga.

Och sist men inte minst- låta de mest kunniga personer vi har på området ansvara för urvalet,vilka inte har något som helst egenintresse i processen.

Vet att många uppfödare avböjt att sälja sina föl pga av alldeles för låga bevakningspriser (högst 50,000:-)Dessutom har många avstått helt från att anmäla sina föl till förselekteringen då den ansvarige för urvalet tyvärr inte förmår skilja på sina egna intressen och objektiv kvalitet.

Och sist men inte minst- låta de mest kunniga personer vi har på området ansvara för urvalet,vilka inte har något som helst egenintresse i processen.

Fast 50.000 kr är bra betalt för ett föl i dagens läge...

Naturligtvis har de som arrangerar evenemanget intressen i hästarna som säljs, inte konstigt alls tycker jag då de inte gör detta på uppdrag av någon neutral aktör utan för SSHS där de själva också har intressen.

Sedan är det väl så att alla känner alla i branschen, antingen klias ryggar eller så görs det inte. Ta t ex exemplet med bloggaren i Ridsport, nog framhäver han sina intressen främst i bloggen och kliar de ryggar som han gillar/har affärer med/känner privat, även om vissa som svarar på hans blogg verkar tro att han är neutral;)

Men har vi inte dessa hästhandlare som köper och säljer hästar och som nu har varit med och arrangerat auktionen så har vi inget alls. Därmed inte sagt att allt de säger är den faktiska sanningen även om det är deras sanning.

Problemet finns överallt, ta t ex Tyskland där Paul Schockemöhle väljer ut hästarna som ska visas på auktionen i Oldenburg och han trissar upp förväntningarna och därmed priserna på vissa hästar rejält.

Fast 50.000 kr är bra betalt för ett föl i dagens läge...

Naturligtvis har de som arrangerar evenemanget intressen i hästarna som säljs, inte konstigt alls tycker jag då de inte gör detta på uppdrag av någon neutral aktör utan för SSHS där de själva också har intressen.

Sedan är det väl så att alla känner alla i branschen, antingen klias ryggar eller så görs det inte. Ta t ex exemplet med bloggaren i Ridsport, nog framhäver han sina intressen främst i bloggen och kliar de ryggar som han gillar/har affärer med/känner privat, även om vissa som svarar på hans blogg verkar tro att han är neutral;)

Men har vi inte dessa hästhandlare som köper och säljer hästar och som nu har varit med och arrangerat auktionen så har vi inget alls. Därmed inte sagt att allt de säger är den faktiska sanningen även om det är deras sanning.

Problemet finns överallt, ta t ex Tyskland där Paul Schockemöhle väljer ut hästarna som ska visas på auktionen i Oldenburg och han trissar upp förväntningarna och därmed priserna på vissa hästar rejält.

Att auktionen skulle vara ett välgörenhets evenemang för uppfödare/hästägare är det väl ingen som inbillar sig:D

Min kritik rör földelen och inget annat.Att föl 1 vars videofilm som pga kritik fick plockas bort "råkar" vara fallen efter en hingst som den ansvarige som hållit i första uttagningsrundan tidigare leasat och fortfarande har ekonomiska intressen i är inte snyggt skött helt enkelt:devil:(Filmen ligger för övrigt kvar på stuteriets hemsida::mad:Det fanns klara och tydliga regler för vad som gällde vid filmande av anmälda föl och det var inga oxrar......

Anser att initiativet med denna auktion är oerhört positivt och av enorm betydelse vår sporthäst näring:bow: Men föl delen tafflade tyvärr till ett i övrigt strålande arrangemang,vilket är beklagligt:(

OK, jag har ej koll på vem som har valt ut vad till auktionen.

Fölauktioner verkar dock vara trögt att få igång i Sverige. Nu i höst har det varit två, och även om arrangören tyckte den första var lyckad så tycker jag inte den var det. Den auktionen som hölls av SSHS nu tyckte jag nog att det fölet som ej blev sålt inte var värt mer än 50.000 kr i dagsläget, och de bör vara nöjda med försäljningen av de tre andra fölen tycker jag.

Att ta dit det osålda fölet var dåligt omdöme av även säljaren.

Jag tror absolut på fölauktioner här hemma men delvis utifrån ett upplägg jag nämner i tidigare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
713
Senast: Roheryn
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 426
Senast: Freazer
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 892
Senast: thoora
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025