• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Papaya
  • Startdatum Startdatum
P

Papaya

Hej alla! Mitt första inlägg på Buke. Jag har en fråga om auktioner, är det bara utvlada hästar med riktigt bra stammar som säljs på sådana? Eller kan man som "hobby"ryttare har råd att köpa en häst på en auktion för typ 50-60 000 kr? Jag har kollat på lite auktionssidor, brukar det stå utgångspris då och bestämmer ägarna vad det ska bli?
Tack!

Sv: Auktion

Det beror alldeles på vilken auktion det handlar om. Det finns allt från auktioner för rena elit hästar till auktioner av vad man kan kalla för rena slakt hästar.

tack! Jag hittade en auktion i Belgien nästa månad, men vad jag kunde läsa så gick förra årets dyrare häst för 30 000 euro o åren innan för över 50 000 euro.

Denna menar jag.

Stammarna är ju inget fel på alls och har hittat några favoriter :D Men hur gör de med utgångspris?

Jag har vart på ett par auktioner och skulle säga att om du letar efter en häst i den prisklassen så bör man nog inte åka till tex. den nu länkade då det är ganska få hästar där då dom ofta är utvalda mer som "elitämnen" (blir ofta dyrare än den budget du anger), finns även auktioner som mkt välkända uppfödare går ihop o ordnar.

Tex. Hannoveraner förbunder (www.hannoveraner.com) anordnar flera auktioner per år, både elit, föl o ridhäst auktioner. Där har dom ofta 150-200 hästar att välja på, blandat dressyr o hoppning. Där kan man hitta hästar som har trevliga stammar som går för dom pengar du pratar om. men självklart är det för det mesta marknadsmässiga priser på auktioner då många hsthandlare är där och kollar och är det ngt som "går billigt" så är dom självklart med och bjuder, så fyndar gör man nog inte.
det som är skönt som "hobbyryttare" är att hästarna är röntgade och klara, förberedda under bra former och många hästar på samma ställe att kolla på.
Ofta är det 800-1000 hästar om året som besiktas inför auktionerna av den komité som tar ut hästarna, och i tyskland är det "ärofyllt" att få sina hästar uttagna till auktionerna och kollar du tex. på många hingstsidor så anger man hur många hästar hingsten lämnat som blivit uttagen osv.

lycka till ;)

Tack!

Jag kan tänka mig 100 000 också men där går väl smärtgränsen :angel:

Den auktionen i Belgien kan jag tänka mig är "hög standard" auktion, hästarna är ju 3-4 år också och då kan jag tänka mig att de ofta är dyrare än föl.

Ska kolla på Hannoveranerförbundet! Tack!

gissade på att du va ute efter en yngre hopphäst utav den auktionen du länkade till :)
Hann har oftast hästar i åldern 4-5, och ett par 3 o 6-åringar.
För dom pengarna tror jag du deffinitivt kan hitta något trevligt där.
Många förbund utomlands har ju sina "egna" auktioner, men i tex. holstein ligger medelpriset väldigt högt! Och sen är det ju så att ju färre hästar, desto fler intressenter per häst ofta på dom små.
Tex. vid november auktionen i Hann. var medelpriset strax under 13000 euro, medans 42 hästar gick för under 10999 euro (ofta drar ju "dyrgriparna" upp medel lite)
va auktion där idag, här hittar du listan vad hästarna gick fär denna gång
http://service.vit.de/pfauktion/pfliste/summary?id=2210
ganska många gick till sverige!

Senast ändrad av en moderator:

Jag som har köpt häst på auktion, vill bara göra ett tillägg som det är viktigt att man tänker på om man har ett "maxpris" att handla för.
Det tillkommer endel tilläggsprocent på det klubbade priset. Oftast lite till auktionsförättaren, moms, och en övergångsförsäkring som de lägger på automatiskt tex.
Och glöm för all del inte vad det kostar att få hem hästen. Lite dyrare blir det ju oftast att frakta hem den än om man köper den på hemmaplan.
Vi ropade in en häst för 12000 euro, som med dåvarande valutan var en ca 110-115 000 kr.
När hästen kom hem till oss hade vi betalt 145 000 kr för den.
Värd varenda öre visserligen, men när man är på sin första auktion så är de klubbade priserna lite missvisande.:)

en annan sak är även att det går väldigt fort när buden rullar, och i tyskland är auktionerna ofta på tyska, så var försiktig när du höjer skylten ;)
och kolla upp vet. besiktningen på de hästar du är intresserad utav, alla är inte u.autan vissa har anmärkningar som inte behöver påverka hästen, men som du ändå vill känna till!!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 470
Senast: lirco11
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka