ATV- användnigsområde?

zeus

Trådstartare
Jaha, då har sambon gått och köpt en dyr leksak, en fyrhjuling. För att det inte bara ska vara en dyr leksak har jag blivit lovad att använda den till stallet/hästarna:p. Ok, kan vara bra att köra stolp, skräp m.m. på. Plöja vintertid oxå förstås. Men vad kan man mer använda den till?

Har lite funderingar om man skulle kunna fixa någon form av släpp att ställa i sommarhagen men vatten i (har inte slang dit). Någon som har en bra, säker lösning på detta?

Går det att lyfta och förflytta stora hösilagebalar (4-500 kg) med ATV?

Vad använder ni era fyrhjulingar till? Tips och idéer mottages tacksamt!

Sv: ATV- användnigsområde?

Ok, kan vara bra att köra stolp, skräp m.m. på. Plöja vintertid oxå förstås. Men vad kan man mer använda den till?

Vad plöjer man på vintern? Vi plöjer vår och/eller höst, jag blir lite nyfiken här...

Vi använder vår till att spruta betet, sladda, trumla, harva paddocken, med vagn att köra vatten. Sedan har vi ett litet plogblad till snöröjningen, det har dock inte blivit någon i år.

Den duger ju inte till något som har med balar att göra, då har vi ändå de lätta 170 kg´s balarna.

Men den är bra i skogen när killarna har jagat och inte orkar bära hem vildsvin.

Vi använder typ bara vår till att fixa paddock och ridhus..

Vad plöjer man på vintern? Vi plöjer vår och/eller höst, jag blir lite nyfiken här...

Nu är jag inte säker på vad det är som TS menar, men det kan vara plogning h*n menar. Hade nämligen samma problem som du när jag flyttade hit till ön och "alla" påstod att de plöjde på vintern:confused: efter första vintern fattade jag ju att de menade plogningen :rofl:

Vi använder ordet "plöjer" när vi pratar om snöplogning! Vår fyrhjuling används till mycket här hemma. Vi har mkt tillbehör till våran såsom vinschar, timmerkärra, snöblad och vanlig kärra.

Att försöka hantera rundbalar rationellt med en atv är nog nästintill en omöjlighet är jag rädd... balarna väger ju ofta lika mycket eller ibland mer än vad atv:n väger.

Ska du hantera silagebalar så är det traktor som gäller !

På jobbet har vi en atv (4wd 500 cc) som vi har en vanlig bil-släpkärra bakom och kör ut "portionshö" till diverse småhagar med vilket funkar bra om man inte behöver backa - vid backning övergår den till 2wd och så är flertalet atv:s elektroniskt strypta när man lägger i backen :mad::mad::mad: grr.

Vi brukar köra en liten bogserad sandspridare som rymmer 2-300 liter med atv:n för att sanda gångvägar m.m. - funkar sådär eftersom det saknas ordentlig omrörare... man brukar få hitta nått gupp att köra på i hög fart så att man skakar runt sanden :angel:.
2-300 liter är egentligen för liten spridare för våra behov, skulle behöva åtminstone 600 liter om man ska slippa stanna och fylla på hela tiden.

Annars används den mest för enklare persontransporter och att inspektera stängsel med - harvning av ridhus är ju enklare, bekvämare och bättre att sköta med traktor.

Att flytta hästsläp med atv:n funkar ganska dåligt eftersom atv-f*n har elektronisk gas med en massa fjantiga strypningar och automatlåda och inte har 4wd vid backning. Har tvärlänksdrag med kula på traktorn istället så slipper man att bli arg och skrämma barnen med hemska svordomar :o.

Det är väl mest detta som jag på regelbunden basis gör med atv... förutom att leka då förståss :angel:

Vattentransport... svårigheten ligger i att en atv väger för lite för att man ska kunna flytta några större vikter på släp bakom utan att riskera livet i onödan. Har du inte så många hästar så kan ju en vanlig släpkärra med typ 8 st 25 liters dunkar vara ett alternativ, det skulle ju funka att ha bakom atv:n.

Ps. plöjer gör jag nog mest på hösten innan snön och tjälen kommer....

Senast ändrad:

Att flytta hästsläp med atv:n funkar ganska dåligt eftersom atv-f*n har elektronisk gas med en massa fjantiga strypningar och automatlåda och inte har 4wd vid backning. Har tvärlänksdrag med kula på traktorn istället så slipper man att bli arg och skrämma barnen med hemska svordomar :o.

Jag har flyttat transporten några gånger med ATV och det har gått utmärkt. Det kanske beror på om man har en arbetsmaskin eller en leksaksmaskin. Det finns ju många rena leksaker som säljs.

Dock brukar jag ha bilen när jag flyttar transporten. Det är ju liksom det är meningen. :angel:

Senast ändrad:

Nu när vi inte längre har skogsbruk så har ATV'n blivit lite överflödig. Så i en ren hästverksamhet tycketr jag traktor är viktigare. Undantag finns kanske.

En fördel är att man kan köra på blöta åkrar utan att förstöra. Det är bra när man skall stängsla på lermark tex. När det är torrt kan man j inte få ner stolparna. Men räknar man på det så får man nog bra timpeng på att bära stolparna istället för att löpa en ATV de gånger det är aktuellt

Jag har flyttat transporten några gånger med ATV och det har gått utmärkt. Det kanske beror på om man har en arbetsmaskin eller en leksaksmaskin. Det finns ju många rena leksaker som säljs.

Dock brukar jag ha bilen när jag flyttar transporten. Det är ju liksom det är meningen. :angel:

Tror också att det skijer mycket på maskin och maskin !

Har själv en arbetsmaskin en kawasaki 750 och orken i den är det inge problem med , däremot kan jag inte lägga så mycket vikt på kulan och eftersom maskinen inte är så tung själv blir det problem ibland , skulle backa in en av de större båtarna på kärra förra helgen och tog atv:n men det var för tungt så atv.n ställde sig på framhjulen, bara vackert att gå att hämta traktorn!

Jag brukar säga att " jag kan leva utan det mesta men tar ni traktorn ifrån mig så dör jag" faktiskt skulle jag inte klara mig utan en ordentlig traktor med lastare , det finns inget alternativ och är man van vid traktor kan man inte vara utan.

Det atv:n gör är att underlätta i vissa situationer men den kan aldrig ersätta traktorn. Med atv:n drar jag främst ur lite stockar till ved som ligger otillgängligt, kör ut lite enstaka höbalar, lite vatten ,stolp etc. Har även ett litet plogblad på som är väldigt smidigt.

Den största mängden snö på vägarna tar jag med traktorn men alla andra småutrymmen är atv:n jättesmidig på.

Tänkte sladda ridhus och ridbana så småningom men den sladden vi har nu är för tung så den kör jag efter en mindre traktor än så länge.

Tänkte sladda ridhus och ridbana så småningom men den sladden vi har nu är för tung så den kör jag efter en mindre traktor än så länge.

Jag har sladdat ridbanan med ATV mest hittils men kör numera mer och mer med traktorn. Faktum är att man kommer längre ut i hörnen med en traktor.

jag funderar också på en ny ridbaneharv/sladd och då kommer det att bli en som hänger på traktorn. DÅ kan man lyfta hela harven och backa med harven om man tex vill dra ut materal från hörnen. Dessutom är traktorredskap billigare.

Stora problemet med atv är inte att dom inte orkar - utan att man inte får ner "hästkrafterna" i marken, dom väger helt enkelt för lite för att vara hjulgående och borde istället vara utrustade med band.

Köra framåt med hästsläp funkar riktigt bra, men att backa med en påskjutsbroms som kanske ligger på lite grann är inget för en atv.

Jag har sladdat ridbanan med ATV mest hittils men kör numera mer och mer med traktorn. Faktum är att man kommer längre ut i hörnen med en traktor.

jag funderar också på en ny ridbaneharv/sladd och då kommer det att bli en som hänger på traktorn. DÅ kan man lyfta hela harven och backa med harven om man tex vill dra ut materal från hörnen. Dessutom är traktorredskap billigare.

Vi har en polarprod ? ridbaneharv som jag kör efter traktorn i ridhuset och på ridbanan, funktionsmässigt är den väldigt bra men dock för klent byggd vilket gör att den ständigt får lagas.
Med denna kommer jag åt bra i hörn etc då en är upplyftbar , jag kan också välja att sladda alt harv beroende på tillfälle.

Nackdelen dok med att köra denna med traktorn i tidhuset är att traktorn är lite för tung och pressar ihop underlaget i ridhuset för mycket , så istället för att bara jämna till underlaget måste jag ofta riva upp ytan, detta vill jag slippa ifrån med atv istället.

Planen är att ha en sladd till atv:n som jag kör ett par dar i veckan och så harva lite mer sällan med traktorn.

Stora problemet med atv är inte att dom inte orkar - utan att man inte får ner "hästkrafterna" i marken, dom väger helt enkelt för lite för att vara hjulgående och borde istället vara utrustade med band.

Köra framåt med hästsläp funkar riktigt bra, men att backa med en påskjutsbroms som kanske ligger på lite grann är inget för en atv.

Jag har som sagt både backat och kört frammåt med hästsläp efter ATV utan problem så jag ser inte problemet. Det beror väl på körteknik och på hur väl 4wd och eventuella diffspärrar fungerar. jag har visserligen inte behövt använda diffspärren heller så det finns marginal för värre saker.

ATV´n är bra till det mesta.
Sladda, mocka, hämta ved, grusa vägen, ploga, Inspektera/stänga hagar, fodra lunch. m.m. Sen är den iofs också ganska kul att leka med:D Den ersätter inte traktorn men den är ett bra komplement.

Vatten, harva ridbana, transportera stängselmaterial, transportera foder mm mm mm mm mm.

Vi använder vår fyrhjuling BARA som arbetsmaskin och skulle inte klara oss utan.

Sladdar ridbanan och sånt + att jag brukar köra foder bort till sommarhagarna med en på sommaren.

Har haft fullt upp hela veckan och blev mäkta förvånad att jag fått så många bra svar:)! Kan tillägga att vi fått stor användning för ATVn ni i helgen i samband med stormen! Ett sort lönnträd fick för sig att ge vika och falla i hästarnas hage, suck. Hela gårdagen samt halva dagen idag har gått åt till att röja undan. Skönt med ATV och släp, mycket smidigare än traktorn med släp!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka