Ättider och bukfylla?

Glimfeather

Trådstartare
Jag bytte mat för ungefär två veckor sedan. Från torr- till färskfoder. Det funkar kanon! Kanske lite väl kanon till och med :p De äter nordic spec. + Visserligen bajsar bägge ut kornet till viss del verkar det som, men med tanke på att båda har lite känsliga magar ville jag börja med det här, eftersom det ska vara lite mildare.

Hur som helst, nu har båda lagt på sig litegrann :angel: Så jag tänkte dra ner på maten. ca 0,5 dl, 50 gram. Det brukar vara lagom för båda. Jag har en som äter 600 gram (25 kg) och en som äter 200 gram (4 kilo). Den store blir det inte så mycket skillnad för, men den lilla får ju en minskning med 25%. Det är också han som har lagt på sig mest. Det handlar inte om några kilon här, utan bara lite extra över revbenen :)

Han (egenligen båda) äter enormt fort sedan foderbytet och i mitt samvete mår jag lite dåligt när jag tänker på stackars lillhunden som nu får ännu kortare ättid. Men har ättiden någon betydelse för hundar? Borde jag lägga i nåt extra som bukfylla eller är det mina egna relationer till mat som spökar där?

Kanske kan lägga maten i nåt så de får jobba för att få i sig det? Lillhunden tar allt i en tugga och sväljer i princip helt :o

Men det här kanske inte har någon betydelse egentligen? Jag ska få en cykel nu och ska börja cykla med dem ett par gånger i veckan, de älskar att cykla, och då kommer de väl gå ner. Men jag vill gärna få ner dem till matchvikt så fort det går, inte så bra att gå omkring med extravikt (säger matte som själv har några trivselkilon).
 
Sv: Ättider och bukfylla?

Jag har samma problem! Han äter 250 g vom o hundemat om dagen + torrisar som godis. Allt mellan några till 1 dl. Han håller vikten trots kastrerad och stundtals soffligare. ( 16 kg ) men han är jämt hungrig! Han har dock löst det med att tugga ben efter maten som rutin!
 
Sv: Ättider och bukfylla?

Ja, bentugg är ju kanon! Mina är dock inga fans av det tyvärr ... de tuggar mest för att den andre inte ska få och ibland kan det bli lite spänt mellan dem och det gillar jag inte.
 
Sv: Ättider och bukfylla?

Jag hade nog smetat ut maten runt hela skålen eller på en plåt, alternativt pulat ner och fryst i ett gammalt märgben istället för att oroa mig om att de går hungriga. :)

Får de tillräckligt så tror jag det handlar mer om att vi människor tycker man "ska äta en stund".
 
Sv: Ättider och bukfylla?

Haha, jag jag antar det! Jag brukar trycka ut det i skålen men jag ska nog se om jag kan skaffa större skålar kanske! Tack för tipset :)
 
Sv: Ättider och bukfylla?

Kimi fick ju sin mat på en plåt i nått år, sen fick de det i en fyrkant på gräsmattan :p Lite knepigade med färskfoder kanske, men ändå :)
 
Sv: Ättider och bukfylla?

Zoria är också alltid hungrig. Då får hon ca 750 g VoH om dagen. Men de dagar hon får mer så är hon ändå alltid hungrig. Ger jag torrisar däremot så är hon inte lika hungrig. Inte på torrisarna iaf. Däremot allt annat som finns, hon är en hejare på att berätta att hon dör svältdöden när man själv äter. Så tja.. Jag antar att huvudsaken är att dom får i sig vad dom ska bara. :) Kan dock förstå att det känns lite när man ger så liten volym. För oss ser det ju inte särskilt mättande ut, men deras magar är ju inte som våra. :)
 
Sv: Ättider och bukfylla?

Men har ättiden någon betydelse för hundar? Borde jag lägga i nåt extra som bukfylla eller är det mina egna relationer till mat som spökar där?

Enligt Per Jensen, prof. i etologi har det i allra högsta grad betydelse för hundar hur många gånger de tuggar.
Han menar att hundar har nån sorts inställd mängdräknare i hjärnan för antalet tuggor. Om denna mängdmätare inte tillfredställs tuggar hunden helt enkelt på andra saker.

Han menade vidare att enklaste sättet att tillfredställa tuggantalet var med pop-corn, varmluftpoppad, inte med smör. Många hundar skulle få sitt födosöksbehov tillfredställt om fler mattar och hussar köpte sig en pop-cornmaskin.

En annan viktig grej just när det gällde födosök var hundens behov av att undersöka saker huruvida de var ätbara eller inte. Lägg tex två tomater och en sked, av större modell den får inte försvinna, i matskålen.
Planen är inte att hunden ska äta upp vare sig tomaten eller skeden, utan det ska tillfredställa undersökningsbehovet.
Något som herr Jensen tycker att många hundägare har missat.
 
Sv: Ättider och bukfylla?

Får de tillräckligt så tror jag det handlar mer om att vi människor tycker man "ska äta en stund".

Vad det handlar om först och främst är att vi ser mat som något socialt. Julbord, att klämma i sig tant Astas läbbiga köttsoppa och så.
För hundar handlar det om tillfredställa ett födosök. Hela den där raddan med att leta upp, jaga, slå omkull, dra hem och i vissa fall, gömma till sämre tider. Allt det här tar också tid, en tid som hunden har ett behov av att tillfredställa.

Vi borde bli bättre på att tillgodse dessa behov, varför inte gräva ner ett ben på tomten tex.
 
Sv: Ättider och bukfylla?

Okej! Där har jag något att tänka på :)

Mina hundar tuggar inte på något annat än sin mat och ben ibland. Den lille tuggar visserligen på pinnar och kottar och "snuttar" på tyg och den stores päls. Det kanske har något med tuggbehovet att göra? Jag får nog köpa hem ben oftare!

Jag har maten som spårslut ibland. Det kanske är något jag skulle göra oftare? Visserligen äter de nästan lika fort (något långsammare eftersom de då inte har någon konkurrans om maten), men de får ju i alla fall söka efter maten så det borde ju tillfredställa det behovet i alla fall :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ättider och bukfylla?

Idag har de fått en del av maten fryst i varsitt märgben och det som inte fick plats la jag ut i småbitar på gräsmattan. Det kommer nog ta en timme eller mer att äta upp det i märgbenet. de ligger här ute på gräsmattan och kämpar på.

Det förlänger ju ättiden i alla fall och de får kämpa litegrann om maten ;)
 
Sv: Ättider och bukfylla?

Låter som en god ide.

En annan grej är att till matvrak så borde vi göra måltiderna till "nånting vad som helst" dvs ingen "sitt och vänta varsågod", eller du måste göra tre kullerbyttor innan maten serveras. Då blir det bara en hype av det hela, gör maten nästan till nåt tråkigt och vardagligt.
Jag fick tips en gång att ställa fram fodret när hunden sov, så det liksom bara fanns där när han vaknade. Det gick i och för sig inte, rör man sig närmare en två meter från matskålen så kommer hunden sättandes, utifallatt.

Samma sak, fast tvärtom, med matvägrare. Gör fodringsrutinen till världens grej, kräv massor med saker innan du ställer ner matskålen.
 
Sv: Ättider och bukfylla?

Min kastrerade hane som lätt lägger på sig får hackade råa morötter i maten som bukfylla. Fungerar toppen och morotsbitarna kommer ut i princip hela..alltså ren bukfylla:)
 
Sv: Ättider och bukfylla?

Vad det handlar om först och främst är att vi ser mat som något socialt. Julbord, att klämma i sig tant Astas läbbiga köttsoppa och så.
För hundar handlar det om tillfredställa ett födosök. Hela den där raddan med att leta upp, jaga, slå omkull, dra hem och i vissa fall, gömma till sämre tider. Allt det här tar också tid, en tid som hunden har ett behov av att tillfredställa.

Vi borde bli bättre på att tillgodse dessa behov, varför inte gräva ner ett ben på tomten tex.

Ja?

tiotiotio
 
Sv: Ättider och bukfylla?

Lånar tråden lite då rubriken passar bra på min fråga.

Om allt fungerar som det ska så kommer Björne (fransk bulldogg 9 mån) få fortsätta att äta färskfodret Vom og hundemat. Jag har räknat ut att han ska ha ca 250 gr om dagen.
Han har tidigare ätit torrisar med dålig aptit men det här fullkomligt älskade han. Han slickade skålen skinande ren och gick sen tillbaka en stund senare för att se om det hade fyllts på igen :angel:
Torrfodret fick han en gång om dagen på kvällarna. Skulle jag erbjudit det två gånger om dagen så hade han inte ätit ändå...
Undrar nu hur jag ska göra med färskfodret, en eller två gånger om dagen? För och nackdelar?
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 264
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 169
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 389
Senast: Ajaj
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
823
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp