Attefallshus anmälan/rivning/nybygge

Plantan

Trådstartare
Om man ska sätta upp ett Attefallshus, så ska det göras en anmälan till Boverket(?). Nån som vet vad det kan kosta med en sån anmälan?

Måste man anmäla som "rivning" om jag vill flytta, sälja eller plocka isär en mindre stuga, ca 24 m2? Även om den stått på tomten minst 50 år och finns med på kartor mm, men den är rätt skruttig. Kan va läge att flytta på den (till majbrasan) eller plocka ner den (till ved) eller sälja den till nån som tycker om gammalt falurött virke. (Knasboll)?

Om man tar bort en gammal skruttig stuga, får man i så fall sätta dit en ny, i samma storlek?

Har även en friggebod som jag funderar på att flytta, men som är ca 10 år gammal. Helt oskruttig, med andra ord. Måste det anmälas som rivning ed om jag tar bort den från tomten?

Det här gäller stugor som står på en sommarstugetomt och är alltså inte huvudbyggnaden.
Nån som kan sånt här? Har myror i kroppen och vill byta ut stugan mot en ny och kan inte vänta tills i morgon då Boverket har teleffontid! (Inte att riva stugan, det kan jag vänta med tills i morgon. Men att fråga om allt det här!)

Senast ändrad:
Tack, @Koltrast
Det står om bygglov mm även på kommunens hemsida, men inget om avgifterna där heller.
Här hittade jag en del information, men inte om kostnader...
http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/attefallshus/
Om du kan tåla dig till imorgon och ringa till dem så brukar bygga och bo eller stadsbyggnadskontoret i kommunen vara jättebra på att svara på allsköns frågor kring byggande och de tillstånd som kan behövas.

Jag vill ju veta bums! :banghead: :D Vänta är inte min starka sida! Vill helst veta "nyss", för i så fall vill jag sticka iväg nu och kolla på attefallshus! :d
... men det är drygt 10 mil fram och tillbaka till där de säljer dem, så det känns lite onödigt om det är absolut tvärnit.

Är det olika bestämmelser beroende på kommun? :confused:
Har kollat på min kommuns hemsida men där framgår inte heller vad som gäller, det är nog som du säger att man måste ringa... :meh:

@Plantan Jag hade ringt och pratat med en bygglovshandläggare. Beroende på kommun kan de dock ha snormycket att göra. Men från dem får du bäst svar, just bygglov/anmälningar är lite snåriga.

Ja dokument förutsatte jag men är tydligen usel på att uttrycka mig :banghead:
Äh, jag missförstod! Har bara förstått att många tänker "anmälan" som i typ "Hej kommunen, nu skickar jag in en liten blankett och så är det klart" och ville flika in att det faktiskt kan vara lite bökigare än så.

Inte heller jag begriper vad statliga myndigheten Boverket har med din tomt att göra.

I den här länken står rätt mycket enkel info
http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/attefallshus/

Om du inte ställer upp den i känslig miljö (måste antagligen vara verkliga specialfall, typ för försvaret?) så krävs det uppenbarligen bara en anmälan. Till din kommun.

Lycka till!
Vi vet ju inte ens om det rör sig om detaljplanerat område och om det i sånt fall finns särskilda föreskrifter och rentav krävs bygglov. En känslig miljö behöver inte vara känslig av försvarsskäl(?) utan det kan handla om att det finns kulturhistoriska värden. Det är mycket möjligt att inga sådana hinder föreligger i TS fall, men det är inte så lätt för oss att veta. Ett enkelt telefonsamtal till en bygglovshandläggare på kommunen benar ut det hela.

@athena_arabians
Har du nån koll på sånt här? :confused:

Det är en jäkla djungel, speciellt i min banankommun. Tjänstemännen på förvaltningen verkar hitta på egna regler. Tex vill en bekant fixa sitt förrådsskjul som är hårt mögelangripet. Han får ta ner en vägg i taget men inte alla på en gång enligt tjästemännen han talat med :grin: Han vill alltså inte bygga om eller till utan bara återställa det. Det är lik förbannat tvärnit. Och ja, jag är helt säker på att han uppfattat det rätt. Av någon anledning går det dock enklare om man är släkt med någon på förvaltningen... :grin: :wtf:

Dvs räkna inte med att du får knacka ner stugan och bygga nytt.

Ja, jag bor i en helt galen kommun. Jag hoppas du bor i en vettigare kommun än vad jag gör.

Stugan som står där utgör värdefulla kvadratmeter, lägg till Attefallstugan till det.

Riva blir det rivningslov och sen bara Attefallstuga om det inte ska tas ut bygglov.

Men hör dig för, olika kommuner tolkar detta med mindre tillbyggnader och komplementbyggnader på olika sätt.

Det är en jäkla djungel, speciellt i min banankommun. Tjänstemännen på förvaltningen verkar hitta på egna regler. Tex vill en bekant fixa sitt förrådsskjul som är hårt mögelangripet. Han får ta ner en vägg i taget men inte alla på en gång enligt tjästemännen han talat med :grin: Han vill alltså inte bygga om eller till utan bara återställa det. Det är lik förbannat tvärnit. Och ja, jag är helt säker på att han uppfattat det rätt. Av någon anledning går det dock enklare om man är släkt med någon på förvaltningen... :grin: :wtf:

Dvs räkna inte med att du får knacka ner stugan och bygga nytt.

Ja, jag bor i en helt galen kommun. Jag hoppas du bor i en vettigare kommun än vad jag gör.
:eek:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka