attackerad av en schäfer...

C

cleopatra

idag när min mamma var ute med våran hund attackerades dom av en schäfer:cry: alexis var lös och gick jätte fint brevid mamma, men så mötte dom en hund...
alexis började springa glatt fram mot hunden men då sa mamma till hohonm att stanna och det gjorde han... mamma gick fram och tog tag i alexis halsband, men då slet sig schäfern från sin ägare, som ramlade... hunden springer fram till mamma och alexis och börjar bita alexis:cry: sen råkar alexis kravla sig ur sitt halsband och mamma har ingen chans att hålla i honom.
schäfern fortsätter att bita alexis och tar tag om halsen på honom. alexis skriker och mamma försöker sära på hundarna själv... ägaren till schäfern bara ligger kvar där på marken och säger att dom biter varandra... visst hon kanske var chockad men hon kan ju i alla fall försöka hjälpa mamma. tillslut lyckades mamma få i sär hundarna med våld och ägaren till schäfern tar hunden... mamma tar alexis men sen sliter han sig igen och springer åt andra hållet:( han stannar efter en liten stund och bara sätter sig ner och skakar och skriker. det amma inte märkte då var att hon också var biten... mamma säger åt ägaren till schäfern att gå och eftre en stund gör hon det. mamma och alexis får skynda sig hem för det blöder rätt så mycket.
dom får åka in till veterinären på en gång och dom tar hand om alexis... sen får mamma åka till vårdcentralen och ta spruta mot stelkramp och så plåstrar dom om hennne..
på eftermiddagen får vi hemta hem alexis igen och då hade dom rakat av han sin lång fina päls på halsen. det vra stora blåmärken och massa bitmärken:cry:
ikväll så har han jätteont och så fort han gör nåt som sträcker lite i skinnet skriker han... det är så jobbigt att se hur ont han har men vad ska man göra mer än att pyssla om honom lite extra... det finns ju inte så mycket att göra.

jag blir bara så irriterad på folk som inte har pli på sina hundar... visst är alexis inte den lydigaste hunden han heller men han springer i alla fall inte fram och attackerar någon annans hund.
dessutom så vet dom om att hunden är aggressiv och har bitit andra hundar innan... jag förstår inte hur man kan ha kvar en sådan hund. man kan ju i alla fall ha på hunden en munkavel när man är ute och går så behöver ju inte detta hända.

oj så långt det blev, men jag var bara tvungen att skriva av ig lite av min ilska....

Sv: attackerad av en schäfer...

Vilken tråkig händelse.:cry:
Du vet väl om att schäferägaren är skyldig att stå för veterinärkostnaden? Klarade hennes hund sig utan skador?

Hoppas att din hund klarar sig utan fysiska eller psykiska men.

karlsson skrev:
Vilken tråkig händelse.:cry:
Du vet väl om att schäferägaren är skyldig att stå för veterinärkostnaden? Klarade hennes hund sig utan skador?

Hoppas att din hund klarar sig utan fysiska eller psykiska men.

jo den klarade sig.. den höll om alexis hals så han kunde inte göra så mycket mer än att kämpa emot... alexis är dessutom bara lite mer än hälften så stor som schäfern...

Det låter väl mer som en olycka eftersom schäferägaren tappade hunden pga av att han föll, eller jag kanske missförstod ditt inlägg? Så ägaren har ju tagit sitt ansvar genom att ha hunden kopplad och olyckor händer ju trots allt.

Hemskt tråkigt ändå att din lille fick så mycket stryk. Hoppas han repar sig snabbt och inte får några allvarliga men. Och även om det var en "olycka" att schäfern kom lös så är det väl ändå den ägaren som får stå för vet. kostnaderna?

Om jycken har bitit andra hundar så tycker jag ni ska anmäla, kräv även ersättning för veterinärvård, ev. mediciner, ersättning för omplåstringen av din mamma + ev. inkomstbortfall. Den andra hundägare är, oavsett om det hade varit en olycka eller ej, skyldig att stå för allt som hunden orsakat. Iom en anmälan kan hundägaren tvingas att använda munkorg på hunden de ggr de är ute med den, skulle den slita sig en sån gång så kan den inte skada andra. Sen kan det ju vara lämpligt att hålla er egen hund kopplad om han sticker iväg mot andra hundar, även om han är snäll kan han orsaka onödiga olyckor och det är inte alla hundar som gillar när någon hund kommer rusandes, för att inte tala om vad andra hundägare tycker. Jag tycker det är ett otyg med lösa hundar som inte lyder, hur snälla de än är. :mad:

Hur långt ifrån stannade er hund från schäfern?
Hade en främmande hund rusat fram emot min hund så hade han fått panik och säkert försökt att ta sig loss för att springa fram och försvara, precis som schäfern.
Tycker inte att du ska döma schäfern så hårt. Tänk om hans matte verkligen tränar och kämpar med att få sin hund att fungera med andra hundar. Något har ofta hänt om hunden reagerar så som schäfern gjorde. Min hund har tex själv blivit utsatt för hundar som har attackerat och bitit.

Om ni vet vem som äger schäfern så borde ni kontakta denna så att hon får betala för både din mammas och hundens kostnader. Det är hon skyldig till. Sen skulle nog jag ha satt munkorg eller grimma på hunden om jag vet att jag inte orkar hålla den.

Min mamma har varit med om exakt samma sak med vår lilla dvärgschnauzer. Hon var ute och gick med honom och plöstligt kommer en ägare med sin Schäfer och den lyckas slita sig och flyger på vår lilla hund. Den hugger tag runt halsen på honom, sätter käften över ryggen/nacken och skakar honom i luften. Till slut fick de väl bort Schäfern även om han högg efter mamma också. Någon hade kontaktat (eller om den bara åkte förbi) en ambulans och vår hund fick ligga livlös i massa filtar medan mamma fick skjuts hem av ambulansen. Sedan körde pappa och hon bil till veterinären. Vi trodde inte att han skulle klara sig. Han var helt blodig och hade sår och bitmärkten på hela kroppen. Veterinären fick raka bort pälsen och sätta in antibiotika, smärtstilland och dopp o.s.v. Han skrek när han försökte röra sig i bland och han fick vara kvar flera dagar hos veterinären men till sist fick han komma hem. Det var hemskt att se hur han hade förändrats. Han ville inte göra någonting, ville inte leka, inte busa, inte skälla, vilket han ALLTID gjorde förut. Han var världens tuffaste lilla hund, inget kunde stoppa honom. Nu var han bara ledsen och sorgsen...efter några dagar blev han i alla fall som tur var sig själv i gen. Men det är hemskt vad en sådan olycka kan ställa till med...jag kan ju säga att det här är långt i från första gången våra hundar blivit attackerade av andra hundar...att man ska behöva vara rädd för att gå ut...

Mia_R skrev:
Om jycken har bitit andra hundar så tycker jag ni ska anmäla, kräv även ersättning för veterinärvård, ev. mediciner, ersättning för omplåstringen av din mamma + ev. inkomstbortfall. Den andra hundägare är, oavsett om det hade varit en olycka eller ej, skyldig att stå för allt som hunden orsakat. Iom en anmälan kan hundägaren tvingas att använda munkorg på hunden de ggr de är ute med den, skulle den slita sig en sån gång så kan den inte skada andra. Sen kan det ju vara lämpligt att hålla er egen hund kopplad om han sticker iväg mot andra hundar, även om han är snäll kan han orsaka onödiga olyckor och det är inte alla hundar som gillar när någon hund kommer rusandes, för att inte tala om vad andra hundägare tycker. Jag tycker det är ett otyg med lösa hundar som inte lyder, hur snälla de än är. :mad:

Jag håller med dig, vi har jämt våran hund kopplad för han lyssnar inte. Jag tycker att man ska hålla hunden kopplad för det kan vara en hundräddmänniska o sedan spinger den fram o hälsar på människan som blir livrädd, vad gör då hunden, de kan börja jaga dem för att den tror att personen vill leka.

När jag var ute på gården en dag för några år sedan så hade jag hunden kopplad och sedan fick min kompis hålla han lite och sedan slet han sig :eek:
Det kom 2 personer på vägen och han sprang fram o hälsade, han var så glá.
Men de där människorna hatade tydligen hundar och sa "ta bort den här hunden, den skitar ner våra kläder", skrek han skitsurt.
Jag kom springande för att ta bort han och innan jag kommer fram så sparkar han min hund i huvudet :eek: :cry:
Inte undra på att min hund börjar morra då :mad:
Så jag tog bort min hund "mix" och bad om ursäkt, men sa oxå att man inte ska sparka hundar :mad: även om man hatar dem, de kan bli arga o bita en.
sedan gick de bara iväg i rask takt...:cool:

Håll hunden kopplad även om den är snäll mot både djur o människor, för de kan göra illa din hund :mad:

I vårat stallområde har vi haft problem med schäferhundar. Det är klart och tydligt förbjudet att ha lösahundar i området men det är tyvärr få som lyder dessa regler. En stalgranne till oss har två schäferhundar som bland annat har hoppat upp mot min hästs mage när jag rider och försökt hugga till honom (flera en bara jag som har hamnat i detta) dock hade jag turen att jag var berädd och hög till hunden med pisken.
Dessa hundar har även dödat 2 andra hundar i området :eek: båda stog bundna som regler sägjer till om och då kommer dessa två, ena hunden var typ halväten när dom var klaramed honom :eek:
Tänkt er och ingen har4 vågat anmäla, jag skulle göra det om det hadevart mina hundar. Men dom som äger hundarna är "kända" männsikor och ingen vågar anmäla :crazy:
Förstår annars inte hur dom vågar ha sina barn nära dessa hundar då jag har sett dom även hugga efter barn :eek:

Har inget emot schäfer hundar i sej känner även många väldresserade och uppfostrade sånna, men dom är otroligt farliga om man har inte pli på dom :(

Åh usch va hemskt....Jag hade sparkat till Schäfern så han hade varken vetat ut eller in om han hade gett sig på min Farre..:(

Här var det en hund på en granngård som var väldigt aggresiv, den sprang jämt lös också. Den hoppade på en av våra grannar men han lyckades sparke ner den från sig. Vår granne hade skjutit den om han hade haft bössan med sig den gången. Den här hunden jagade en annan grannes barn också, och den sågs driva rådjur på Övedsklosters ägor ett flertal gånger. Vet inte vad det blev av med den till slut. En dag var den bara borta.

/KT

Kanske en frustrerad granne som löste problemet på egen hand:cool:

Vår gamle halvblinde tax blev ihjälbiten av en irländsk varghund som de mycket ansvarsfulla ägarna hade skickat ut sin åttaårige son att rasta. Fan var rädd jag var (var 13) försökte förgäves slita taxen ur fanskapets käftar.
Trots polisanmälan (hunden hade attackerat andra) hände inte ett piss, när en bekant till oss hotade familjen med rättsliga åtgärder, betalde de vad en ny valp skulle kostat:mad:

Min schäfer blev påhoppad av en Rottis..... Ägaren stog bara och skrattade. Vi vet inte vem ägaren och hunden var och vart dom kom ifrån, troligen bara någon som var på besök!
Det kostade oss 2150:- Vi gjorde en polisanmälan men eftersom ägaren och hunden inte gick att hitta så lades fallet ner...

Gissa om min schäfer hatade Rottisar efter det!!! :devil:

Jag tycker inte du ska klandra ägaren till schäfern. Din hund sprang ju emot schäfern innan din mamma fick stopp på hunden. schäfern var kopplad och den reagerade troligen blixtsnabbt när din hund "började" rusa mot den. Detta skedde nog på en sekund så schäferägaren hann säkert inte reagera på att passa sin hund. Så lite av din mammas skuld är det också. Tråkigt bara att det skulle hända.

Det är så hemsk när sånt här händer :( Vår berner sennen tik, blev "överfallen" av en schäfer på bruks. Schäfern lyckades slita sej från sin ägare & anföll Moa :cry: Ägaren sket i vilket, Men när vi väl fått bort schäfern från lilla (hon var typ bara några månader) vettskrämda Moa tog Ägaren schäfern & gick. Bad inte om ursäkt, eller sa nånting! :mad: Moa fick inga skador, så vi "tog inte tag i det" ordentligt, som vi nog skulle gjort om hon blivit skadad.

Jag tycker ni ska anmäla händelsen. Man vet ju inte om andra råkar ut för samma sak, eftersom hunden har bitit andra hundar förr..

Lycka till!

Min förra medryttarhästs stall, en privat liten gård- där har de en schäfer hane som hade varit med dom så länge de haft hästar men ÄNDÅ så brukar han jaga runt hästarna i hagen, skälla på de och en gång så jagade han iväg min häst i sken i samma stund som jag skulle upp i sadeln! Han bet hästen i bakbenet och som tur var hade jag inte hunnit upp:eek: :eek:

Dom har alltid hundarna lösa när de går ut för det ligger så avsides det bara kan bli!
De har försökt allt att han ska låta bli hästarna men nej då.. Men alla deras hundar har varit lite underliga så jag undrar om de vet vad de sysslar med riktigt! :devil:

Vissa människor är svåra att förstå sig på:smirk:

nu har det gått ungefär en vecka sen alexis blev biten... lyckligt vis verkar det inte som om han har blivit rädd för andra hundar :banana:
men idag så var vi tvugna att åka in till veterinären igen för att det hade samlats blod innanför skinnet.. dom var tvugna att drenera såren så nu måste han ha tratt :( han verkligen hatar det och är riktigt nertryckt... finns det någon som har något tips på hur man kan muntra upp honom?? det är så synd m honom och han fattar ju inte riktigt att han har en tratt runt halsen, så han bara går in i allt hela tiden...

När vår gamla hund blev hundbiten var det ett elände att sätta tratt på henne, dels var hon fruktansvärt olycklig men sen var hon otrolig på att krypa ur tratten vad vi än gjorde! Vi löste problemet med att helt enkelt köpa en munkorg åt henne, hon kom inte åt att bita på såret och den satt inte i vägen för henne så hon gick inte emot olika saker. :idea: Vi köpte en "trådmunkorg" så den höll inte ihop munnen som de veterinärerna använder. Hon slapp munkorgen när vi hade full uppsikt på henne.

vilken smart idé! det hade inte jag kommit på själv... får väl åka och köpa en i morgon... han är så ledsen och bara tycker synd om sig själv när han har tratten på sig... tack så mycket!

Mia_R skrev:
När vår gamla hund blev hundbiten var det ett elände att sätta tratt på henne, dels var hon fruktansvärt olycklig men sen var hon otrolig på att krypa ur tratten vad vi än gjorde! Vi löste problemet med att helt enkelt köpa en munkorg åt henne, hon kom inte åt att bita på såret och den satt inte i vägen för henne så hon gick inte emot olika saker. :idea: Vi köpte en "trådmunkorg" så den höll inte ihop munnen som de veterinärerna använder. Hon slapp munkorgen när vi hade full uppsikt på henne.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 735
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama