Åttaåringar kraschar ruta, ska de betala?

annan1

Trådstartare
Åttaåringen och hans jämngamla kompis kraschar en fönsterruta när de spelar fotboll mot fasaden, trots upprepade tillsägningar (vi har en fotbollsplan på en annan del av tomten som de kunde valt istället). Av ren nyfikenhet, skulle ni låta åttaåringen bidra ekonomiskt till kostnaden för rutan? Vad säger ni till det andra barnets föräldrar, förväntar ni er att de (eller barnet) också bidrar?

Senast ändrad:
Sv: Åttaåringar kraschar ruta, ska de betala?

Min unge skulle absolut få offra några veckopengar. Hur föräldrarna till de andra barnen gör är deras sak. Jag tycker dock att rutan ska betalas gemensamt eftersom alla ungarna struntade i tillsägelser och därmed bidrog till eländet.

Ja mina ungar hade fatt jobba bade en och tre manader for den rutan. (och inte som industriarbetare utan tvatta stada sina rum och ge upp veckopengar. Fast jag hade nog sparat pengarna pa ett konto at dem)

Min och hans kompisar fick vara med och sätt i den nya rutan, kitta och greja. Vi föräldrar la en slant var. Var iochförsig en ruta på ett uthus.

Jag förväntar mig nog att även kompisens föräldrar bidrar och jag tror att det är en vettig lärdom att barnet är med och betalar. Hur jag skulle lägga upp det är svårt att veta idag. Kanske veckopeng+viss hushållshjälp?

Jag skulle nog dessutom undanhålla exakta summan för rutan och låta barnet tro att h*n betalar hela summan själv samt, om man fixar rutan själv, låta barnet/barnen vara med och laga (hålla saker, kleta kit etc). Jag kanske är hård.. :p

Jag tycker att det beror så mycket på, vilken relation man har till det andra barnet. Vore det min systers barn, så hade jag hanterat dem som om de vore mina egna. Är det en klasskompis, som jag inte känner föräldrarna till, så hade jag nöjt mig med några allvarsord. Jag hade absolut inte förväntat mig att det andra barnet och dess föräldrar skulle bidra, inte om det hände hemma hos mig och jag förväntades ha någon sorts tillsyn. Jag hade nog inte gett så många upprepade tillsägningar, innan bollen hade rykt för dem... :p

Självklart får det andra barnets föräldrar betala halva självrisken. Ni hade ju faktiskt sagt till barnen upprepade gånger och så stora barn bör förstå att det inte är särskilt lämpligt att sparka fotboll mot en glasruta och de borde gått därifrån vid första tillsägelsen.
Mitt egna barn hade genom att få hjälpa till mer hemma under en period (under trevliga former, inte under sura miner) och genom att inte få veckopengen på några veckor fått "betala" sin del. Jag tycker att det är viktigt att barn lär sig att saker man gör har konsekvenser. Jag hade pratat mycket med barnet om varför man måste göra rätt för sig. Jag hade inte gett en så hård minnesbeta att barnet inte hade vågat säga till eller stå för vad hen har gjort om det skulle hända igen. Jag vill ju inte att barnet ska bli en smitare.

Jag resonerar i grunden som Brisa. Jag hade sagt till båda barnen på skarpen och gett dem ngn form av jobb / uppgift f att markera allvaret. Jag hade dock inte krävt ngr pengar av vare sig mitt barn eller kompisens föräldrar - åtta åringar är små barn och det var under min tillsyn - det är sånt man går ta som förälder ... Å andra sida hade jag erbjudit mig att dels kostnaden om mitt barn hade varit kompisen fast jag hade samtidigt tyckt det var rätt snikigt ....

Så hade jag också gjort. Jag vill lära mina barn att det inte är en katastrof om något händer men att man samtidigt måste ta ansvar och ställa tillrätta så gott det går. Att ta deras veckopengar tycker jag blir helt fel, ett fönster kostar kanske en rejäl slant och jag tycker inte att de har ett ekonomiskt ansvar. Men däremot kan de gott göra något annat praktiskt jobb som praktisk kompensation för besväret att laga fönster, städa eller laga mat eller nåt.

Fast vardagssysslor ska de väl göra ändå? Städa, hjälpa till med mat osv. var vardagsmat för mig när jag var 8 år. I en familj hjälps man åt i vardagen.

Hör det hit? Då får man väl hitta på nån annan lämplig uppgift.

Klippa gräs? Fast det kanske är olämpligt att köra gräsklippare för en 8-åring iofs.

Klippa gräs? Fast det kanske är olämpligt att köra gräsklippare för en 8-åring iofs.

Svårlöst när man bor i lägenhet utan gräsmatta.;) Att klippa gräs anser jag f ö vara en sådan där vardagsgrej som man hjälps åt med när man lever i en familj och man råkar ha en gräsmatta. Jag gick runt en hel del med handjagaren när jag var liten, kul var det också.

Min inställning är nog att förstör man saker får man ersätta dem, när man blivit så pass som 8 år. Inte straffas med någon icke-relaterad uppgift. Sedan behöver man inte ersätta fullt ut om det handlar om dyra saker, men en liten del iaf.

Det viktiga f mig hade varit att barnen förstod att de varit slarviga och inte lyssnat ... Inte själva straffet och framför allt inte mätt i pengar ... En fönsterruta går ju att värdera i pengar men den har ju inget emotionellt värde ... Det är inte bra som jag ser det om budskapet blir : först gör man fel och sedan betalar man ... Hur hanterar man då om de istället busat runt inomhus och slagit ner t ex min gamla porslinsspargris - värdelös i pengar men helt oersättlig ....därför föredrar att låta dem hjälpa till ngt lämpligt istället f att betala

Det går alldeles utmärkt att lära dem att lyssna och inte förstöra samtidigt som man lär dem att man ersätter sådant som går att ersätta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka