Åtta omhändertagna hästar avlivas

Sv: Åtta omhändertagna hästar avlivas

Vet ju visserligen inte vilket skick hästarna är i, men att avliva för att det saknas pass..? Tycker inte det är en godtagbar anledning.

Samma stelbenta byråkrati och paragrafrytteri som när de sköts fullt friska, fina kor i en hage av den enda anledningen att de saknade öronmärkning :(

Trix: Men va?! :eek: Det är ju helt sjukt!

"Då hästarna saknar pass får de inte flyttas från gården eller överlåtas till någon annan. "

Jag har köpt häst som saknat pass (och tagit hem den = flyttat den) :crazy: Inga problem!
Kan ju tillägga att passet fixdes omgående efter köp.

Jag tycker inte heller det är en godtagbar anledning för avlivning:eek:

Verkligen illa!
Det är ganska många hästar som är passlösa i landet idag vilket upptäcks först vid försäljning och då brukar det inte vara något problem för den nya ägaren att ordna det.

Vet ju visserligen inte vilket skick hästarna är i, men att avliva för att det saknas pass..? Tycker inte det är en godtagbar anledning.

Det låter ju helt befängt :confused:

Varför inte 1) fixa pass 2) sälj hästarna och betala passkostnaden med dessa pengar.

Vem ska betala för att fixa pass till de åtta hästarna samt skötseln av hästarna innan de säljs?

Eftersom kvinnan har djurförbud får det bli omhändertagande på plats, dvs om hästarna ej får flyttas, och därmed får personal hyras in för skötsel. Vem betalar ev. veterinärvård av hästarna. Skulle hästarna få flyttas kostar det en massa pengar att ha dem stående någon annanstans ändå.

Det är i dag svårt att sälja friska hästar, så vem köper vanvårdade djur? Jo, kanske någon som egentligen inte har råd att ha dem ändå om de säljs billigt. Det kan därför vara det bästa för djuren att de slipper lida mer. Definitivt blir det billigast för polisen på det viset, och de måste också ta hänsyn till ekonomiska aspekter. Jag vet ett scenario där 44 hästar omhändertogs, och de var på pensionat i tre månader. De såldes sedan för ca 300 000, räkningen från pensionatet inkl. veterinärkostnader blev 850 000...polisen fick stå för mellanskillnaden eftersom den fd ägaren ej hade några medel till det.

Jag misstänker dålig journalistik här. Källan är en lokaltidning. Sen har kvinnan dessutom djurförbud och hästarna skulle kunna vara i dåligt skick igen. De kanske ska avlivas för sitt eget bästa? De kanske aldrig blir ok igen? Åtta hästar är inte sådär bara att placera ut heller.

Kl

Enligt radion var alla hästar över 18 år och hade väldigt vanskötta hovar. Veterinär har bedömt att hovarna är i så dåligt skick att det inte finns något annat att göra än att avliva.
Det nämndes överhuvudtaget inget om att de saknade pass, jag tror som ovanstående att det bara är dålig journalistik från tidningens sida.

Kl

Enligt radion var alla hästar över 18 år och hade väldigt vanskötta hovar. Veterinär har bedömt att hovarna är i så dåligt skick att det inte finns något annat att göra än att avliva.
Det nämndes överhuvudtaget inget om att de saknade pass, jag tror som ovanstående att det bara är dålig journalistik från tidningens sida.

Är det fallet, så förstår jag att man avlivar.

Tänk om tidningarna hade ordentligt "på fötterna" innan de publicerar något. Då hade man sluppit bli irriterad över sånt som inte ens är sant...

Hej
Vad underligt! Jag köpte en häst som var beslagtagen av Polisen i Vallentuna förra Augusti den hade inte heller pass.
Så det känns som svepskäl att avliva på grund av det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tre personer från Sörmland åtalas för djurplågeri. Det efter att trion utsatt åtta islandshästar för allvarligt lidande, varav en häst...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst skadades så svårt att den fick avlivas under pågående ridlektion på en ridskola i Blekinge tidigare i veckan.
Svar
1
· Visningar
149
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst fastnade i ett kärr och drogs upp med hjälp av räddningstjänsten. Dessvärre var hästen så medtagen att den senare behövde avlivas.
Svar
2
· Visningar
608
Senast: SiZo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst i ett stall i Vadstena blev så pass sjuk att veterinären tog beslut om att avliva den. Efter provtagning konstaterade man att...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25