Att vara i stallet.

feliciaalmqvist

Trådstartare
Började rida för typ 1 månad sen. Jag älskar att rida och att pyssla om hästarna. Jag frågade min ridlärare om att komma till stallet och hjälpa till lite. Hon sa att jag kunde hjälpa till på måndagar kl 16:00 till 20:00 :) Men hon sa att jag var välkommen alla dagar. Vad gör ni i stallet om ni inte har lektion? Frågar ni om ni kan hjälpa till med något eller hur gör ni? Är inte så erfaren men jag vill hjälpa till i stallet för att lära mig mer. Men som sagt vad gör ni? Konstig fråga men ajaaa ;)
 
Sv: Att vara i stallet.

På ridskoletiden hade jag en sköthäst bland ridskolehästarna som jag pysslade med, pratade med alla komisar i stallet och hjälpte nybörjarna om de undrade något eller behövde hjälp.
Började redan efter ett halvår att ta hand om en privathäst ihop med en kompis. En snäll gammal islänning som vi hade som vår egen. Där lärde jag mig otroligt mycket! Ett plus att det var en veterinär som ägde hästen som kunde lära en massa nyttiga saker!
 
Sv: Att vara i stallet.

När jag vandrade runt på ridskolan dom övrgia tiderna när jag inte red brukade jag hjälpa till att göra iordning hästarna, frågade om någon behövde hjälp osv för jag tyckte det var väldigt kul att sadla och tränsa och sånt.

Sen kan man alltid se till att skaffa vänner där att prata med, smörja utrustningen brukar vara okej, se till att skaffa en sköthäst så har du någon att borsta och ta hand om när den inte rids eller är i hagen. Dom flesta ridskolor har ett skötarsystem.

Kanske finns en US (ungdomssektion) att gå med i? Beroende såklart på hur gammal du är, då blir man ju mera involverad i det mesta som rör ridskolan.
 
Sv: Att vara i stallet.

Under min ridskoletid ägnade jag mycket tid åt att sitta på läktaren och titta på lektioner när de duktigare red. Jackpot om det var ridlärarna som red sina egna hästar, det var grejer det ;)

Så småningom blev jag skötare på en ponny, så då var det henne jag pysslade med. Sen blir man ett gäng i stallet, så vi kunde busa på höskullen, storögt titta in i privatstallet och hoppas att någon ville ha hjälp med något, eller så satt vi i cafeterian eller i USEK-rummet (ungdomssektionen). Där fanns det fritidsledare och läxhjälp och ibland hade vi "stallmöte" där vi ventilerade saker och ting.

En liten grej bara: när jag var liten gick vi runt till alla hästar och skulle klappa på dem hela tiden. Man fick bonuspoäng om man vågade gå in till de "tjuriga" ;)
Men snälla, gör inte det. Låt hästarna vara ifred när de vilar i sina boxar. Det är bättre om du frågar någon i personalen om du kan borsta någon häst, det kan ju bara vara tacksamt om den snart ska ha lektion och är superlerig - jag minns att vi iallafall inte fick så lång tid på oss att göra iordning hästarna. Hade man en lerig och skitig häst så kom man in senare i ridhuset och missade lektionstid.
 
Sv: Att vara i stallet.

Förutom pyssla med hästarna och hjälpa till där du kan så är det enormt nyttigt att sitta och titta på lektioner när andra rider. Det kan man lära sig massor på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
503
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 678
Senast: Hedinn
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 084
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp