Att välja hingst...

Sv: Att välja hingst...

Jag kan ju inte annat än rekommendera Rambo, efter det superfina fölet som en bekant fick iår. Nu har han ju tyvärr inte storleken med sig, men du vet ju å andra sidan inte hur stort ditt sto nedärver. Rambo lär väl också vara känd för att ge hästar med mycket motor. Fölet jag sett har bättre typ än mamman (som är efter Pascal), längre ben och klart mycket bättre temperament:love: Det fölet har har charmat mig totalt, han är så underbart social, och så fina gångarter sen, man kan inte annat än njuta av honom!

Om jag var du hade jag definitivt tagit mig en titt på Rambo iaf, jag har bilder på ungen om du är intresserad.

/S.

KL

En tanke ang. stl bara. Har du tänkt att behålla avkomman som hingst ifall det blir en sån? Det var nån gammal gubbe som berättade för mig en gång att valacker ofta blir mkt högre än hingstar, dom fortsätter växa längre. Och om jag tänker efter så stämmer det! Hur ofta träffer man på riktigt stora hingstar? Stora valacker däremot förekommer desto oftare.

Kanske därför hingstar ofta lämnar större än dom själv är. Min häst är 175+ och hans pappa är bara 168, mamman var heller inte så stor..

Jag skulle välja en högrest kvadratisk hingst med bra överlinje då din häst är lite lång och "gammal" i modellen. Finns ju hur mkt som helst att välja på! :)

Eller ja, iaf att hingsten lämnar stort är ju det viktiga:D

Jo, Don Romantic är trevlig, men det klickar inte..

Donnerhall o florestan är ju bara :love:

Eftersom jag vill ha en blivande tävlingshäst och jag är lång så vill jag inte chansa, men det är så mycket annat som kan gå fel ändå:angel:

First Wish är inte heller något som klickar, gillar den bara inte.. tyvärr.

A Dandy man har jag kikat på, och gillar, men han är ju bara tre, så jag vet inte om man vågar, men han ligger på kan tänka på listan..

Danone, kan vara intressant
Någon som vet mer o De Noir också?
Mmm. De Niro kan också vara intressant..

Haha, jo man vet ju aldrig, tyvärr, men hon har ju mest småt bakom sig i stammen.

Mmm, tycker faktiskt att alla Blue Horse hästarna känns lite tråkigt, vet inte, men ja, de är så vanliga nu..

Gillar Corlensky men tycker det är för oprovat, de äldsta avkommerna är bara föl nu och nja.. Har inte hört något om hur det gått för dem på fölvisningar, där borde ju vara enormt månag föl med tanke på hur många den betäckte.

Nja, är inte intresserad av Rambo, eftersom han också tillhör den lite äldre modellen av häst och sen har jag aldrig varit så förjust i honom..

Så tyvärr, men tack för tipset.

Jo, den behålls som hingst om det blir något bra. Jo det ligger något i det, faktiskt.

Det viktigaste är ju igentligen inte att hingsten är hög, utan hur den lämnar :)

De Niro lämnar pluttisar har jag hört!!

Men som sagt jag skulle inte oroa mig för storlkeken om jag var som du! Jag tycker attd et som regel verkar vara så att dagens hingstar nedärver stort och de undantagen som finns är på ston som själva är typ 155! Men jag skulle nog ringa till en seminstation och höra mig för - helst en som inte har ngn egen hingst de vet det mesta om de flest hingstarna:D Har du kollat på Ekl*ndas hemsida? För oss som gillar holländskt:rofl:

Jag är inte heller så jätteförtjust i BH-hingstarna, skulle vara Hotline då! Har ett par vänner som betäckte med honom i år - stoet tog sig inte då han hade mindre än 50% simkunniga och historien kostade 30 000 utan att ens få ett föl:crazy:

Gillar Corlensky men tycker det är för oprovat, de äldsta avkommerna är bara föl nu och nja.. Har inte hört något om hur det gått för dem på fölvisningar, där borde ju vara enormt månag föl med tanke på hur många den betäckte.

En kompis till mig har precis visat sin fölunge efter Corlensky (maria_b här på buke) och den fick jättefina poäng och nia på galoppen! Hon har bilder ute på en fölvisningstråd om du vill kika!

De Niro lämnar pluttisar har jag hört!!

Det stämmer inte. Nästan alla D-hingstar lämnar stort, med Don Primero som det enda undantag jag känner till. Tråkigt om Hotline har dålig sperma förresten (eller dålig kvalitet på den frysta sperman). Alltid är det något som ska felas med en så fin hingst! :mad:

Visserligen en opövad hingst, men har du kollat på Tsarevitj? Stor och mycket vacker typ!

Någon som vet mer o De Noir också?
Mmm. De Niro kan också vara intressant..

Jag betäckte med De Noir i år. De tre avkommorna som visades i Sverige på 3-årstest fick diplom varav en dubbeldiplom. I Danmark var 40% av 3-årsstona uttagna till eliteskuet efter honom! :bow:

Han hade ett tag rykte om sig att lämna smått efter första årgången men jag har faktiskt bara sett stora avkommor. Ryktet verkar dock ha avklingat i och med att man sett fler avkommor. Han verkar prägla sina avkommor starkt ifråga om exteriör (vackra) och elasticitet. Det enda jag själv har emot honom är att jag tycker att han springer något bakom sig i traven, jag har dock inte sett det på de avkommor jag sett videos på.
Kolla in hans trevliga avkomma Duchesse Petit¨på den här sidan; http://www.stald-petit.dk/2691244

Det stämmer inte. Nästan alla D-hingstar lämnar stort, med Don Primero som det enda undantag jag känner till. Tråkigt om Hotline har dålig sperma förresten (eller dålig kvalitet på den frysta sperman). Alltid är det något som ska felas med en så fin hingst! :mad:

Japp, mitt fel. Läste försnabbt jag menade oxå Don Primero!

Ja, eller hur inte precis som att man skulle våga chansa på en så dyr hingst! desutom verkar stoet som dom försökte få dräktigt ha lätt för att ta sig och hade tydligen super fina ägg! Frågan är om inte de där unga "pressade" hingstarna är ganska stressade - där av sperma kvalitéen? Har hört samma rykten om Richfield, vilket jag hoppas inte stämmer såklart!

Senast ändrad:

Japp, mitt fel. Läste försnabbt jag menade oxå Don Primero!

Ja, eller hur inte precis som att man skulle våga chansa på en så dyr hingst! desutom verkar stoet som dom försökte få dräktigt ha lätt för att ta sig och hade tydligen super fina ägg! Frågan är om inte de där unga "pressade" hingstarna är ganska stressade - där av sperma kvalitéen? Har hört samma rykten om Richfield, vilket jag hoppas inte stämmer såklart!

Fryst sperma är ofta av dålig kvalitet och det är inte ovanligt med fel på fölen, kastningar och dylikt, enligt min seminstation.

Nä, jag vet! Men man säger oxå att man ska vara försiktig med unghingstarna då det verkar som att dom blir stressade över allt som händer = dålig kvalitéet på sperman osså plusar vi ihop det med fryst transport så har vi en dålig prognos:cool:

Naturligtvis underlättar det med ett sto som har "lätt att ta sig" samt fina ägg! Svårt sto+dålig sperma är ju ingen hitt:p

Men har hon så krokiga bakben?

http://www.stald-petit.dk/picture.aspx?id=10923324

Jag gillar Schwadroneurblodet skarpt och hade gärna haft honom i stammen på mitt avelssto (jag som f.n. inte ens äger ett utan är tvungen att låna:angel:)

Hur gick det med insemineringen förresten, tog det?

Hon är i alla fall krokhasig, det skulle jag absolut säga. Max en 7:a på dem. Jag skyller på Arogno där. :p Men röra sig lär hon kunna, och i övrigt är hon hur snygg som helst. Hmm.

Liknande trådar

Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
4 003
Senast: Novali01
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 326
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag ska ev betäcka fullblodsstoet nästa år. Det är en 10åring (2006)som gått löp från 2008 fram till 2015, med ett avbrott 2012. Dock...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 959
Avel Ska betäcka mitt halvblodssto igen och går i tankarna att betäcka med samma hingst som jag tidigare använt. Jag gillar den första...
Svar
6
· Visningar
1 186
Senast: tabac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka