Att välja hane till sin tik!

Ramona

Trådstartare
Fy, vad svårt det är! Det är mycket svårare än att välja hingst till sina ston!!
Jag står och valar och kvalar och vet varken ut eller inte.....och löpningen kommer dra igång i mitten på november! *PANIK PÅ HÖG NIVÅ*

En tikvalp ska behållas och det är nog det som gör det värst. Det måste liksom bli perfekt!

Jag har kriterier som måste uppfyllas och sen är det ett extra plus om de uppfyller lite andra saker. Men usch vad svårt det är!

Hur väljer man rätt??? Tänk om det blir fel?? *nojig*

Sv: Att välja hane till sin tik!

Vad är det för ras? Vilka är dina krav? Önskemål?

Jajamensan....men det är fortfarande svårt att välja mellan hanarna.
Det är chihuahuan som ska paras och det myllrar av hanar....massor med oseriösa som går fetbort på en gång. Och många av de seriösa har enligt mej lite för höga krav på tikarna. Tex ska de ha haft fler än 3 st 1:a placeringar på utställning för att man ska få para tiken. En 1:a placering hade jag svalt, men fler än 3 st??
Bra att man har krav på tikarna, men jag har liksom noll intresse av utställning men genomlidit det bara för sakens skull. Måste jag ut igen nu bara för att få paras?
Hon löper ju som sagt i mitten på november.

Bra att man har krav på tikarna, men jag har liksom noll intresse av utställning men genomlidit det bara för sakens skull. Måste jag ut igen nu bara för att få paras?

Mjo det är ju lite det som är grejen med utställningar; att avelsdjuren skall vara meriterade. ;) Vad menar du med att hanhundsägarna kräver 1:a placering? Menar du att de ska ha fått bedömningen 1:a pris eller att de ska ha blivit BIR/BIM? Om de kräver att hunden ska ha fått en etta vid tre tillfällen så tycker väl jag att det inte är direkt orimligt, tre utställningar är inte särskilt mycket och det borde ju ligga i ditt intresse också att du avlar på rastypiska och 'bra' hundar som är hyffsat meriterade.

Jag vet inte hur du har gått tillväga när du tittat på möjliga hanhundskandidater, men ett tips är att inte kolla annonser utan istället fundera över vilka linjer du skulle vilja komplettera din tiks linjer med. Ännu en anledning till att ställa din tik lite mer är ju att det är ett ypperligt tillfälle att spana in hanhundar och prata med andra uppfödare. Om du inte redan gjort det så diskutera med din tiks uppfödare, h*n borde ha bra koll på linjerna.

Jag köpte min tik när jag bodde på Irland. Så hon är ganska så ensam om sina linjer här i Sverige vilket gör att jag har mer att välja mellan, vilket gör att det blir lite overload på hanhundar!
Jag behöver inte tänka på att de är släkt eller så.

Givetvis skulle jag inte avla på en hund som inte var rastypisk, och ingen som har sett min hund kan klaga på henne på det viset.
Givetvis är det inte orimligt att kräva en 1:a vid fler än 3 tillfällen, men jag tycker ändå att det är lite för höga krav! Faktiskt!!
Jag har gjort andra grejer med min tik än utställning, bland annat lydnad och agility. Utställningar för mej är inte speciellt roligt.
Jag har kö på de tilltänkta valparna redan, så det är inte så att jag behöver meritera henne mer för att få valparna sålda.

Dessutom är det inte min tik som tråden handlar om, utan om hur man väljer mellan de som finns. Det är där skon klämmer.
Det finns just nu 3 st som jag kan tänka mej, men jag vet inte vilken av dem det ska bli.
Kanske Stacey själv ska få välja?! ;)

Aha ok. Om det bara är marginella skillnader mellan hanarna så är det väl bara att satsa på den som bor närmast? Då bir det ju lättare att få till en bra parning. :D

På pappret är det marginella skillnader. Grejen är ju att jag inte träffat någon av dem IRL, vilket gör det betydligt svårare. Man tycker ju att Göteborg borde vara fullt av fina och trevliga chihuahua-hanar, men så är inte fallet tyvärr.
Jag är stenhård på patellan och tänker inte acceptera någonting annat än 0:or. Fattar inte varför "seriösa" kennlar erbjuder sina hanar med 2or på patellan. :mad::crazy: Speciellt inte när de kräver en hel del av tiken.
Känns som att de kräver att tiken ska vara mycket bättre än vad hannen är, bara för att få upp hannens och sin egna kennels statistik.

Har din tik några brister som du skulle vilja kompensera upp?

Ex min flathane är ganska mjuk så de tikar han ska para ska INTE vara det...

Det är ju inte bara extriört det ska passa ihop. Har du möjlighet att träffa någon av vavvorna IRL? Det brukar då underlätta för mig att bilda mig en uppfattning.

javan

Ja, jag måste ju ta mej en sväng runt landet om jag inte hittar någonting lämpligt på hemmaplan. Men som sagt, tiden rinner ut sakta men säkert.

Hon har kanske liiiite för lite päls. Jag vet att vavvorna egentligen bara ska ha långt hår på ben, bröst och svans, och det har hon. Men lite till skulle inte skada, så jag har valt hannar med mycket päls, med släkt som har mycket päls.
Min tiks föräldrar har båda mycket päls, så det är väl ingen garanti heller, men jag försöker så gott jag kan.

Min tik har superfina "gångarter" och jag vill verkligen inte byta ner mej med dem. Så hannen måste ha samma fina gång som hon har.

Jag vill heller inte ha den där typen av hane som har "feta" huvuden utan hals, utan de får gärna vara av den lite nättare modellen. Givetvis ska det vara ett äppelformat huvud, men det behöver ju inte gå mer på tvären än vara runt.

Jag läste på din info "samt jag importerar valpar till Skandinavien från Irland", tänk på du inte får göra detta om du ska vara medlem i SKK-organisationen.
Dét är inte tillåtet enligt SKKs grundregler "4:7 att vid försäljning av hund aldrig anlita återförsäljare eller själv fungera som återförsäljare."
Du riskerar uteslutning eller avstängning i ett par år.

Det är företaget som säljer salu-valparna.
Mina egna uppfödningar går på mej som privatperson, så det är inte samma juridiska person som säljer valparna.

det är verkligen skitsvårt detta med avel. Jag har ju min uppfödare nära (i samma by) och hon har ju lång erfarenhet av flat och är även själv extriördomare vilket gör att hon kommer ut i landet och ser en hel del.

men visst har man lärt sig en del själv - att titta på hundar och se egenskaper och utseende efter linjer men när man själv kan kanske 10-15 år tillbaka så kan ju de mer erfarna uppfödarna tillbaka till 60-talet så där ligger man ju duktigt i lä.

Har du ingen uppfödare/hundvän i närheten av hundarna som du kan rådfråga och be titta på dem?

javan

Tänkte att ni skulle få se den blivande mamman om ni ville.

normal_Staceyv%C3%A4rmlandapr07.jpg

normal_img_006.jpg

normal_img_013.jpg

normal_img_024.jpg

Givetvis är det inte orimligt att kräva en 1:a vid fler än 3 tillfällen, men jag tycker ändå att det är lite för höga krav! Faktiskt!!

Det är väl som så att en 1:a inte behöver vara så svår att få, om man åker på en inofficiell utställning och väljer "rätt" domare. Faktum är att jag har en bekant vars hund fick först en 1:a och sen en 3:a på två officiella utställningar med bara några veckors mellanrum....
Kanske så hanhundsägarna tänker, att har tiken flera 1:or så var det inte en enstaka lyckoträff/synskadad domare på just den utställningen.

vilken sötnos!

Pssst, jag kanske vet om en snygg hane i GBG.. En import.. Kan ta reda på fakta om honom om du skulle vara interesserad... Långhårig skäck..

Ta gärna reda på info!

Vart är den importerad ifrån? Vissa länder går fetbort pga allt mygel med stamtavlor och meriter.

Jag ska kolla upp det..vet ärligt talat inte så mycket om honom. Bara att han ser mycket bra ut på bild. återkommer via PM framöver.

Liknande trådar

Övr. Hund Sitter redan nu och funderar på en hane till Leia som ska paras i höst/vinter. Jag vet vilka egenskaper jag vill ha: -lite mera skärpa...
Svar
9
· Visningar
951
Senast: falukorw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II