Att välja hane till sin tik!

Sv: Att välja hane till sin tik!

Det är väl som så att en 1:a inte behöver vara så svår att få, om man åker på en inofficiell utställning och väljer "rätt" domare.

Inofficiella utställningsresultat räknas inte som meriter.
Ettorna ska vara tagna på officiella utställningar...

Nej, tyvärr inte!! Jag hade gärna sett att de var lite mer aktiva, men det är tyvärr inte så vanligt med vavvorna antar jag.
Jag hade genast gått för en hanne om han hade allting jag ville, samt hade meriter i agility eller lydnad.
Stacey är ju rätt så arbetsvillig för att vara en chihuahua och jag ser gärna mer sånt i rasen.

Nu är hon ju långt ifrån en brukshund, men hon är faktiskt ganska så bra på agility. Lydnaden är väl sådär, men det är mitt fel som inte tränar tillräckligt.

Inofficiella utställningsresultat räknas inte som meriter.
Ettorna ska vara tagna på officiella utställningar...

Fast om jag förstod det rätt så var en hanhundsägares krav på tiken, inte rasklubbens. Alltså krav som en enskild person hade, så då är det ju upp till den personen att avgöra nivån på meriterna.....

Men finns det nån som tränar aktivt då? Har tex sett en inkörd chihuahua. Nåt som bevisar att hunden är träningsbar såattsäga.
Jag kan förstå om en chihuahua har svårt att hävda sig i tävlingsgrenar, så att det känns lite meningslöst att ställa upp.

Jag kollade upp hanen, han var inte patella testad....
varför vet jag dock inte.

Den erfarenhet jag har av chihuahua (är uppväxt i kennel, men inte haft någon chihuahua sedan jag flyttade hemifrån för många år sedan) är att det kanske inte är den lättaste rasen att använda till Lydnad, de brukar ha lite för mycket egen vilja och åsikter. Det är dock jättekul med de som lyckas. Tror tyvärr att många som köper vavvor inte är så intresserade av varken Lydnad eller agility.

I alla fall, angående hane, så tycker jag du gör rätt i att välja en välpälsad (men, OBS, inte ÖVERpälsad) hane. Din tik ser jättetrevlig ut, men hon är lite "naken" (kanske urfälld på bilderna?). Bilderna kan ljuga lite, men jag tycker hon ser lite fransysk ut i fronten? I så fall är det viktigt att välja en korrekt byggd hane.
Om du hittar en välpälsad och korrekt hane, med det karakteristiska chihuahua-huvudet, så tänk också på temperamentet. Det är jätteviktigt! Chihuahuan ska vara en tuff hund i liten förpackning, den ska tycka att den är "störst, bäst och vackrast", den ska vara vänlig och social.

Om de hanar du väljer mellan uppfyller alla krav på ett helt likvärdigt sätt, och du dessutom har koll på hanarnas linjer, så varför inte ta den som är närmast.

Lycka till, det blir säkert jättetrevliga valpar. :bump:

Din tik ser jättetrevlig ut, men hon är lite "naken" (kanske urfälld på bilderna?).
Ja, hon är inte så pälsbeklädd som hon kunde vara tyvärr. Dock har hon inga kala fläckar. Jag vet inte varför hon är så "naken" som du säger, eftersom båda hennes föräldrar har mycket hår (pappan nästan för mycket) och släkternas linjer har en hel del päls.
Måndagsexemplar kanske. ;) Hon hade mycket mer som valp, men när valppälsen byttes ut så var det inte lika mycket. Dock har hon betydligt mer päls på vintern än på sommaren.
Men som sagt, jag söker ju en hane som har en hel del päls så att valparna inte blir så "tunnhåriga" som henne.

Bilderna kan ljuga lite, men jag tycker hon ser lite fransysk ut i fronten?
Det är nog bara så att hon står lite konstigt på den där bilden ute i skogen. Ska jag vara mycket kritisk mot henne så pekar kanske tassarna lite utåt. Men det är inte så att jag hade kallat det för fransyskt. Då är det väl snäppet värre än hur hon ser ut anser jag.

I så fall är det viktigt att välja en korrekt byggd hane.
Det är ju en självklarhet!!

tänk också på temperamentet. Det är jätteviktigt!
Också det är en självklarhet! Jag har sysslar med uppfödning i ganska så många år, dock inte mer än 3-4 år med vavva, men temperamentet är ju bland det viktigaste!

Lycka till, det blir säkert jättetrevliga valpar. :bump:
Ja, jag hoppas på det! Min tik är mycket trevlig i sitt temperament och är en fin liten hund. Jag hade gärna haft flera stycken likadana!

Du kan inte rekommendera en hane? Tänkte eftersom du vuxit upp med vavva-kennel.

En av mina valpköpare har även två vavvor, en tik och en hane (långhåriga). Hon tävlar lydnad med åtminstone hanen och har även kennelnamn. Vet iofs inte om han är fin och frisk eller så men kan kolla upp det om du vill :)

Ja, och så var det ju detta med avståndet. 50 mil härifrån till Stockholm.
Men för den rätta hannen är det värt det. Men kolla jättegärna upp honom lite och skicka bilder! :)

Det finns några hannar som jag kan tänka mej, men ingen av dem känns 100% perfekt. Och därför letar jag hela tiden efter någonting nytt.

Tänkt vad mycket enklare det är med JRT-tiken! Där finns det flera klockrena kandidater och man kan välja och vraka mellan spermadonatorerna.

Dem bor i dalarna ;) Dock visade det sig att han var kastrerad p.g.a litet överbett så....

Men dessutom... 50 mil är väl inget... för rätt hane finns det väl inga avstånd??

/Zoya som imorgon åker till finland för att para sin tik.

Nä, om hanen är 100% rätt är avstånd inga hinder. Så länge jag inte behöver åka upp till Gällivare eller så. Någon måttlighet på tokigheterna får det vara!

Jo, det gör det. Men det är klubben för inbördes beundran och ryggkliare, så de är inte speciellt objektiva.
Dessutom har de massor med fördomar om både det ena och det andra och tar in en massa personliga saker om ägare etc.
Jag skiter lite i ägarna så länge de har en hund som är bra. Klubbens interna intriger ska inte gå ut över oss tikägare som bara försöker göra vårt bästa och det som är bäst för våra hundar.

Blir så trött på dem!

Tyvärr har jag väldigt dålig koll på vilka hanar som finns nu, men jag kan försöka höra mig för. Jag har hållit mig undan från vavva-världen några år nu, har endast ställt upp som handler på utställning någon gång.

Jag minns att mina föräldrar hade en tik för många år sedan som såg ut som din i pälsen, hon blev väldigt fin efter kastration. Fick tyvärr livmoderinfektion medan hon var dräktig. Det där med päls ligger nog i generna. Min egen tik var ganska naken på kroppen, men hon hade fina byxor och svans.

citat : " Sv: Att välja hane till sin tik!
--------------------------------------------------------------------------------
Jo, det gör det. Men det är klubben för inbördes beundran och ryggkliare, så de är inte speciellt objektiva.
Dessutom har de massor med fördomar om både det ena och det andra och tar in en massa personliga saker om ägare etc.
Jag skiter lite i ägarna så länge de har en hund som är bra. Klubbens interna intriger ska inte gå ut över oss tikägare som bara försöker göra vårt bästa och det som är bäst för våra hundar. Blir så trött på dem!

Ha, ha , ha ,....... :rofl:

så sant, så sant... tyvärr. Första gången jag får läsa det. Bra skrivet!
LoL

mvh
chimatte

p.s Hur gick det med parning av din tik? Hittade ni ngn hane? *nyfiken*

Liknande trådar

Övr. Hund Sitter redan nu och funderar på en hane till Leia som ska paras i höst/vinter. Jag vet vilka egenskaper jag vill ha: -lite mera skärpa...
Svar
9
· Visningar
951
Senast: falukorw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II