Att våga hoppa

Z

ZätaHå

Har en jättetrevlig häst som hoppar jättehopp, aldrig vägrar, hoppar det mesta, bjuder trevligt och allt du kan tänka dig utav en helt vanlig allroundhäst. Men mitt problem är att jag är hopprädd själv, upp till 80 i bana går det oftast bra och jag är själv säker. Men sedan så börjar jag bli fjantig; ger längre tyglar, bromsar innan hinder, blundar och låter hästen bara fara iväg efter att vi hoppat ett hinder. Jag har kompisar (och har själv ett par gånger) som hoppat henne mycket högre, hon gör fina hopp och gillar hoppningen! Jag vill ju gärna ut och tävla till hösten, men är säker på att jag skulle bli så nervös att jag trillar av på framridningen eller ngt pga att jag skulle tro/tycka att banan skulle vara för svår.
Ibland när jag byggt upp ett par hinder och ska hoppa så börjar jag nästan att grina för jag VILL och hästen VILL men jag vågar knappt! Jag vet inte direkt vad jag är rädd för, om det är höjden, att hon ska vägra eller att hon ska riva?
Nu har det verkligen gått utför, jag vågar nästan på sin höjd trava emot ett (ETT!) rätuppstående hinder på 40-50 cm och kombinationer vågar jag knappt hoppa.

Vad borde jag göra? Det är så synd, för min häst är ju så duktig :eek:

-gnäll-

Sv: Att våga hoppa

Jag har haft samma problem. Jag var jätte nervös och rädd förut när det började bli lite högre hinder. Jag blundade, bromsade och grinade.
Mitt enda råd är att kämpa på. Hoppa på lite lägre hinder, på den höjd du känner dig säker och bekväm och klättra sedan några cm åtgången.

Försök betämma dig för att du vågar, var coolare än vad du egentligen är. Försök, försök.

Jag håller tummarna, lycka till :)

får jag fråga VARFÖR du ska hoppa egentligen?
för att man "ska" det? för att du vill att hästen ska få hoppa?

väg fördelar mot nackdelar. är det för hästens skull så hade du ju kompisar som kunde ställa upp?`

är det för din egen skull- ja då är det bara att träna på. rid caprillibanor( blandat småhopp, bommar på marken och cavaletti) träna markarbete med upphöjda bommar, bygg upp självförtroendet efterhand. skynda inte!
och tävla absolut inte förrän du är helt 100% redo!

hoppas det går bra iaf och lycka till!

Jag hade jääättttteproblem att hoppa över 70 förut men jag kom på att det är bara att focusera raktfram över hindret så att du vet vart det är någonstans men inte mer än så. Sen tänkte jag bara: Bommar på backen, det är inte högre så varför skulle jag tycka det är läskigt? Är cavaletti läskigt, NÄÄÄÄ! Och det fungerade...

Slutade men att jag hoppade 115 cm med min vbl valack. Inga problem alls. Och hoppa intensivt ett tag ex kurs och lektioner så blir man lite puschad också.

LYCKA TILL!!!

jag har aldrig varit någon hoppfantast själv (även om jag tycker att det är kul) och ja hade en del "fega" kompisar på ridskoletiden.
Men så hade jag också två instruktörer som sa: "Våga, Vill, Jag Ska" och "Hoppa eller dö" Kan lova att varenda elev hoppade vilket hinder som helst på deras lektioner :cool:

Alltså, jag tror att man kan om man bara vill tillräckligt mycket och tar sig i kragen så kommer man över allt.

Vänta du bara så ska ja minsan se till att du hoppar :devil: :D

Jo, jag tänkte att jag ska ta ett djupt andetag nu någon dag och bygga upp t.ex huset och så ska alla hinder få vara kryss på 20-40 cm med ev en rak bom bakom=oxer så att jag vet att jag KAN. För jag KAN ju! Jag är tillochmed duktig när jag är på det humöret! ;) Men jag lägger allt fokus på att komma över ett hinder när jag hoppar bana att när jag klarar det känner jag mig så lättad att jag glömmer att rida emot nästa!
Att galoppera emot ett hinder är i dagsläget helt jävla omöjligt! Jag fattar inte hur det kunnat bli såhär! Jag har inte åkt av (eller jo, för två dagar sedan pga en sadel som slog runt, men det gjorde mig inte rädd på det sättet) i hoppningen, fått ont eller någonting. I början när jag hade den här nya hästen gav jag mig med glädje in på 1-1.10 cm banor! Och allt gick bra då med, och nu på ca fyra veckor har jag gått ner till att våga trava emot ett rätuppstående på 40 cm.

Jag låter ju bara för sorglig!

Men vad tror ni är bäst, träna på att hoppa låga banor eller höja ett enda hinder högre & högre?

Någon frågade vad anledningen var till att jag ville hoppa, och mitt (aningen korkade men sanna svar är): För att det är så himla roligt! Jag ÄLSKAR att hoppa och vill så gärna tävla! I början på sommaren var jag övertygad om att jag i princip skulle vara ute på tävlingsbanorna nu.

Suck, jag bara svamlar jag! :P

hallå hallå!!

jag har inte hoppat på tre år! TRE ÅR! och ska hoppa för första gången nu idag! :crazy:

usch, jag är så himla nervös!

jag känner verkligen igen mig i dig.
den sista hästen som jag hoppade med, på riktigt, inte typ ett 20 hinder i skogen, litade jag på till tusen procent! men före det så var jag jätte rädd, innan jag hade han, så i början när jag red han så var jag jätte rädd för att hoppa och hoppade bara lungt och lågt. blev skit skraj ocm det var ett högt eller lite annrolunda hinder. så en dag, var min kompis och jag i stallet och jag gav mig fan på att jag skulle hoppa högt! jag hade en sån där bra dag du vet.. när man har den där känslan att man inte alls är rädd för att hoppa! nrä man får den känslan så gäller det att passa på! vi började hoppa och hästen var jätte snäll och jätte fin, min kompis började höja hindet och jag och hästen bara flög över, till sist så började det regna lite lätt, typ dugga och det var lagom varmt ute,och det var som en dröm! hah innan jag visste ordet av så hade min kompis höjt till 115!!! jag, detta var för 4-5 år sedan, hade bara hoppat typ 70 hinder! jag var i himlen!!!! åhh vad härligt det var! den känslan av at tman hade klarat av det när jag hade varit orolig för det så länge!!
men det gick ju bra! jmen jag hade en jävla tur, för om hästen hade vägrat eller cp at loss enenda gång så hade jag blivit livrädd, men jag tror att han inte gjorde det för att jag var så lung just den dagen. av nån anlednngin. men fan att den hästen blev avlivad, för efter det har jag bara ridit hästarsom jag inte fått hoppa på.. fram tills nu.. idag! ahhh jag är nervös!

Men åter till ditt problem, du frågade vilket som var bäst, hoppa många små hinder tills du blir mindre rädd eller höja allt eftersom. jag tror att det beror på, hur du och hästen känner er den dagen. Men känn efter och det du måste måste måste måste struna i känslan av att du är rädd och bara få känslan av att det är roligt och kul! för det är det ju och det vet du som du skrev, men så fort du blir rädd, tänk då bara, nej! det är kul! och hoppa!

men mitt tips är nog, ta med dig en god vänn, som kan hästar, var ensam i manegen, och pröva många olika saker och se vad som funkar bäst! och sen kommer du också att flyga över ett 115 hinder och få den underbara känslan!

lycka till!!!!!

Tack! Läste på gnägg att du skulle hoppa idag! Lycka till!
Jag TROR att jag bestämt mig för att börja med att sätta upp jättelåga hinder (nu snackar vi typ en bom på marken och en på 20 cm :p) och börja med att galoppera emot den! Sedan så får vi se vart det lider! Ska hitta en tränare som förstår min något virriga jag och det finns säkert folk i stallet som hjälper mig som hinderuppsättare m.m. om jag ber dom! :)

Lycka till igen! :) :) :bump:

såg att du bor i göteborg? vart har du hästen? du en grej till, du skrev att du vill ut och tävla men att du säkert blir nervös då, börja med clearround!

Låtsas att du inte är så rädd och träna, träna, träna Det är tyvärr det enda som hjälper.
En grej kan vara att sätta upp en massa hinder, höj upp dom till 1,50 och rid omkring be sedan någon sänka dem åt dig. Lovar de kommer se ut som hinder på 20 cm allihop sen.
Mvh Diabetikern som baxnar när hindret blir över 50cm trots hästar på 170cm ;)

Hon står i Härryda, typ 2-3 mil utanför Gbg! :love:

Diabetikern: Åh! Det har du rätt i! Fast så kraftigt som 1.50 börjar jag nog inte att höja till och sedan sänka, utan typ 1 meter och sedan sänka till sextio! Vilka bra metoder ni ger mig! :) :d

ZätaHå skrev:
Hon står i Härryda, typ 2-3 mil utanför Gbg! :love:

Diabetikern: Åh! Det har du rätt i! Fast så kraftigt som 1.50 börjar jag nog inte att höja till och sedan sänka, utan typ 1 meter och sedan sänka till sextio! Vilka bra metoder ni ger mig! :) :d
Det där fungerar jättebra! Har provat nästan samma metod; har varit på ett par Pay and Jump (kalastillställning btw. Fram för mer sånt!!!) där man har gått banan på lägsta hinderhöjden, 40-50 cm har det varit i våra fall. Sen höjs ju banan efter hand och då jag har hoppat har det varit 80 cm - 1 m. Men då kommer jag ju in sittandes på hästen och då ser inte hindren lika skräckinjagande ut! Tyvärr fungerar det ju inte när man går en bana på tävling då hinderhöjden är "färdig" när man går banan...Ja, jag är osäker/rädd i hoppningen trots att jag tävlar hoppning (0,90 - 1m). Men det blir bättre och bättre!
Ett annat tips är också att ta hjälp av någon och börja hoppa på den höjd man känner sig säker på, är det 90 cm eller 20 cm spelar ju inte någon roll. Sen hoppar man den höjden tills det känns bra. Ber kompisen höja några hack och hoppar igen tills det känns säkert, höjer ytterligare några hack osv. Man behöver ju givetvis inte ta allt på en dag eftersom det tenderar att bli många språng annars. Men det viktiga är att när man är klar så hoppar man av hästen och ställer sig vid hindret och upptäcker; "shit, har jag hoppat DET HÄR???" Då brukar iaf jag inse att det inte var så farligt! Men om jag hade sett just det hindret från marken hade jag sagt "aaaaaaldrig att jag hoppar DET DÄR!!!!". Ett knep jag och min tränare använder oss av!

Låt det ta tid! Rom byggdes inte på en dag!

Jag ska prova det där med att bygga upp höga hinder och rida runt och sen sänka och hoppa!

//Alice - som är i färd med att skrämma iväg hopprädslan

:bump: Jag travade över en bom igår! :rofl:
Men idag tänkte jag hoppa ett litet kryss, eller två :). Önska mig lycka till! :o :eek:

Idag hoppade jag ett kryss på 30-40 cm. Jag var själv i paddocken, så jag satt av och satte upp det. Sedan hoppade jag upp och red runt lite och grät för det såg så himla högt ut. Efter ca 5 min så kände jag att "nu vågar jag" och så travade jag emot det, och det gick jättefint! En gång till i trav och sedan i galopp! Så idag dog lite utav min hopprädsla! Nästa gång höjer vi lite till! :) :banana:

Roligt för dig! För att få lite självförtroend att gå på så börja med låga hinder, det kan vara 20-30 cm, det spelar ingen roll. När det sedan känns relativt bra så kan du höja, och utmana dig själv lite, det ska kännas skönt efter och vara roligt. Man ska inte tänka på vad andra hoppar osv, utan titta bara på vad du sjäv gör och unna dig själv att känna dig stolt när du lyckas med något!! Tränar du för någon? För det är alltid bra. Lycka till, jag hejar =)

Jag vet hur det känns.
Men allt som krävs är rutin. Hoppa ofta men inte så länge och höj långsamt. Pressa inte dig själv utan ta dig tid att få bort rädslan. Lycka till

Har hjälp utav en kompis imorgon, så då kanske jag vågar hoppa ett rätuppstående och/eller ett lite högre kryss! Gud vad min häst måste vara trött på mig och mina fjanthöjder nu :crazy: :o

Igår hoppade jag två kryss i rad samt ett rätuppstående (50 cm) :banana: .
Ett kryss, typ 40 cm:

Vihopparetthinder.jpg
:idea:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat